סערה בתיכון בליך ברמת גן בעקבות הגעתו הצפויה של יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, לשיחה עם התלמידים, על רקע "תרגיל הבחירות" שנערך שם בכל מערכת בחירות. עוד לפני הגעת בן גביר לתיכון קראו תלמידים מתוך בית הספר למוחים נגד הגעתו "שיישרף לכם הכפר", ובהמשך, כשיו"ר עוצמה יהודית הגיע התפתחה מהומה. את בן גביר הקיפו תומכיו, שצעקו את שמו באהדה, ומחלונות בכיתות בית הספר נשמעו נאצות. כשעלה לבמה בבליך נשמעו תשואות.
בן גביר התייחס בדבריו לתלמידים למחאה נגדו, ואמר כי "אני שומע את הקולות בחוץ, וזה אותם קולות שמבחינתם אין בעיה שיגיא לכאן איימן עודה שתומך בפגיעה בחיילים, או יאיר גולן שמשמיץ חיילים. מבחינתם זה בסדר, אבל לי רוצים לסתום את הפה". הוא הוסיף כי "אני כבר הרבה מאוד שנים עושה מסע להצלת מדינת ישראל. אני לא דוגל במוות לערבים, ואני גם לא דוגל בלגרש את כל הערבים, אבל יש לי בעיה עם מי שזורק עלינו בקבוקי תבערה, או פוגע בחיילי צה"ל. יש לי בעיה גם עם אלה שנמצאים בכנסת ויוצאים נגד המדינה שלנו".
בשלב השאלות והתשובות, אחד התלמידים תקף את בן גביר בחריפות, ואמר לו "אמרת שאתה מתנגד לטרור, אבל בשביל לרענן את הזיכרון, אתה הורשעת בעבר בתמיכה בארגון טרור. חוץ מזה, אתה קראת לברוך גולדשטיין, שרצח 29 אנשים בטבח במערת המכפלה, 'הגיבור שלי', ושמת תמונה שלו בסלון שלך". לבסוף, התלמיד שאל אותו: "למה אני צריך והחברים שלי פה בתיכון צריכים לראות בך כמודל לחיקוי?".

4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
נשאל שאלות קשות על ידי התלמידים. בן גביר בתיכון בליך, היום
(צילום: אבי חי)

על כך בן גביר השיב כי "אני הורשעתי בתמיכה בארגון טרור בגלל מדבקה שהיה כתוב עליה שצריך לגרש את הערבים לפני 20 שנה". נגד בן גביר, נציין, הוגשו עשרות כתבי אישום, מתוכם הורשע בשמונה, בין היתר בשל עבירות של התפרעות, השחתת מקרקעין, הפרעה לשוטר והסתה לגזענות. יו"ר עוצמה יהודית הוסיף כי "בשמאל מדברים על זה שהורשעתי בעבר, אבל איימן עודה ואחמד טיבי רוצים להרוג היום חיילים".
שירלי, תלמידה בתיכון שהציגה את עצמה כפעילה "במטה יש עתיד", שאלה את גביר מה עמדתו על שילוב נשים בתפקידי לוחמה בצבא, והאם הוא חושב "שאני כאישה שווה פחות מגבר בלוחמה?". בן גביר השיבה לה כי "את הבנות שלי אני רוצה לשלוח לשירות לאומי, ואני חושב שיש הבדל בתפקידי לוחמה בין גברים לנשים, להגיד שזה אותו דבר זה שקר". הוא הוסיף כי "אני מעריך חושב שצריכה להיות בצה"ל איזושהי הפרדה, שלא יהיו גבר ואישה באותו הטנק. אגב בחברון, כשיש גבר ואישה ביחד בעמדת שמירה הם לא תמיד מתעסקים בשמירה מטעמים ברורים".
הילה רומש, מנהלת התיכון, אמרה בריאיון ל-ynet radio שלא צפתה את המהומה - וסיפרה כי "קיבלתי בסביבות 600 הודעות של מתנגדים ותומכים. זה בסדר, זו הדמוקרטיה. בן גביר נבחר כחוק, ואם בית הספר מקיים בחירות דמוקרטיות - אז הוא צריך לזמן את כל נבחרי הציבור, מכל מגוון הקשת הפוליטית".
4 צפייה בגלריה
תלמידים בבית הספר מפגינים נגד הגעתו של חבר כנסת בן גביר
תלמידים בבית הספר מפגינים נגד הגעתו של חבר כנסת בן גביר
מפגינים נגד הגעת בן גביר
לדברי רומש, "בן גביר הוא הראשון מבין חברי הכנסת שמגיע, הוא הפותח. לא צפיתי כזה בלגן. לפני כמה שנים מיכאל בן ארי הוזמן יחד עם בן גביר, ולא היו רעש והמולה כאלה".
היא הסבירה על תהליך ההצבעה בבליך: "בסיום תרגיל הבחירות התלמידים מתפקדים לתאים, מה שנקרא מפלגה, בוחרים יו"ר, סגן, מזכיר, דובר - ומתחילים לפעול בתוך בית הספר. במסגרת התהליך הזה הם שומעים את נבחרי הציבור, כל אחד לבד. הם מציגים באולם הכנסים את דעותיהם מול תלמידי י"א-י"ב, שיומיים לאחר מכן הולכים לבחור".
רומש הדפה את הטענות שלא לגיטימי לזמן את בן גביר, ואמרה כי "בשבוע הבא אמור להגיע איימן עודה. אני משוכנעת שגם על זה יהיו ביקורות ודעות. אני לא נופלת במתק השפתיים של אף אחד, תלמידי תיכון בכיתות י"א-י"ב, ובמיוחד י"ב לפני צבא, צריכים להתמודד עם המורכבות הישראלית. עלינו לפתוח את זה בפני התלמידים ולהיות ביקורתיים. הם צריכים לשאול אותו שאלות קשות, והם יעשו את זה. למה אני צריכה למנוע ממישהו שמונה לחבר כנסת להגיע אלינו? איפה כל הצועקים והמוחים היו כשהוא לא נפסל ונבחר?".
4 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה בשוטרי ושוטרות משטרת ישראל
הפגנת תמיכה בשוטרי ושוטרות משטרת ישראל
מפגינים ימתינו בכניסה. בן גביר
(צילום: מוטי קמחי )
על ההפגנות אמרה מנהלת התיכון: "שיהיו. המפגינים לא ייכנסו לבית הספר, יש לנו אבטחה ונתמודד. אותי מעניינים התלמידים". על השאלה אם תלמידים יצביעו לבן גביר השיבה: "אני לא יכולה לנחש, הנבואה ניתנה לשוטים".
בעקבות הגעתו של בן גביר הגיעו כאמור פעילי "נוער מרצ" להפגין מול התיכון. "כהניזם וגזענות אינן דעות לגיטימיות במערכת הפוליטית, הן תפיסות אלימות שמאיימות להרוס את הדמוקרטיה הישראלית", נמסר מטעמם. "בן גביר אינו לגיטימי, נערים ונערות לא צריכים לשמוע בבית ספרם גזענות איומה נגד ערביי ישראל, להט"בים ושמאלנים - אנחנו הילדים שבן גביר יגרש".
4 צפייה בגלריה
גלעד קריב בוועדת החוקה
גלעד קריב בוועדת החוקה
"הזמנת בן גביר לבליך - פשיטת רגל ערכית וחינוכית". קריב
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, ח"כ גלעד קריב (העבודה) הגיע גם הוא הבוקר לבליך כדי למחות על הגעתו של בן גביר לתיכון, ואליו הצטרף סגן ראש עיריית רמת גן מטעם מפלגת העבודה רועי ברזילי. קריב אמר כי "לא מדובר פה בחינוך לדמוקרטיה ולתרבות ויכוח - זאת פשיטת רגל ערכית וחינוכית", והוסיף "לימין הישראלי יש מספיק דוברים מוכשרים, ולא צריך להזמין אדם שתלה על קיר ביתו תמונה של רוצח וטרוריסט. לא זו הדרך לעודד אזרחות פעילה בקרב תלמידי בתי הספר".
ברזילי אמר כי "הבחירה להביא את בן גביר לבית הספר שגויה מבחינה ערכית ופדגוגית. חובתה של דמוקרטיה להגן על עצמה גם במחיר של פגיעה בחופש הביטוי, ותרומתו של בן גביר 'לשיח הפלורליסטי' מיותרת ומסוכנת לעקרונות היסוד של הדמוקרטיה והחיים המשותפים".
בעיריית רמת גן אמרו כי "תיכון בליך בעיר רמת גן ידוע, בין השאר, בזכות החינוך הערכי לאזרחות טובה ומעורבות חברתית. אחד מהסמלים של בית הספר הוא תרגיל הבחירות. במהלך תרגיל זה נחשפים תלמידי שכבות י"א-י"ב לכל מגוון העמדות והמפלגות מכל הקשת הפוליטית המתמודדות בבחירות, ולשם כך מגיעים חברי כנסת מכל גווני הקשת הפוליטית".
השבוע יצא לדרך ynet radio, הרדיו הדיגיטלי הראשון בישראל שיכלול שידורי אקטואליה יומיים של מגישים מובילים ומגוון תוכניות עם עיתונאי קבוצת "ידיעות אחרונות" ואורחים. תוכלו להאזין לו באפליקציית ynet ובאתר בדף הבית ובאפליקציות הרכב לטלפונים. קטעים נבחרים ותוכניות מלאות יעלו גם לאפליקציות הפודקאסטים.
בכתבה זו שולבו סרטונים שהופצו ברשתות החברתיות. אם צילמתם או ידוע לכם מי צילם, אנא צרו קשר במייל האדום.