4 צפייה בגלריה
אחמד טיבי ראיון אולפן ynet
אחמד טיבי ראיון אולפן ynet
זאב אלקין ואחמד טיבי
(צילום:קובי קואנקס, אבי מועלם )
קצת יותר מחודש לפני שאזרחי ישראל יגיעו לקלפי, שר הבינוי והשיכון זאב אלקין (המחנה הממלכתי) התעקש הבוקר (שלישי) בריאיון ל-ynet radio כי רק הצבעה למחנה הממלכתי תוכל למנוע מיו"ר הליכוד בנימין נתניהו להקים ממשלה, שכן "חלוקת הקולות בין לפיד למיכאלי לא תשנה את התוצאה".
לדבריו, "אם נתניהו יגיע ל-61 - הוא יקים ממשלה מטורללת ויהיה תלוי בחרדים ובבן גביר". ח"כ אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל) התייחס גם הוא במשדר לראש האופוזיציה, ואמר: "הוא היה ראש ממשלה גרוע, וכרגיל, לפני הבחירות הוא מתחזה ל'אבו יאיר'".
אלקין התייחס תחילה לעליית המדרגה בעימותים בין מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית לבין הפלגים הפלסטיניים. "אנחנו רוצים ביטחון לאזרחי מדינת ישראל ולכן אנחנו עושים את העבודה בעצמנו כשהם לא עושים אותה", אמר אלקין. "הם מודעים לזה, ואגב חמאס מאיים על הרשות הפלסטינית ועל מנהיגי פת"ח ברמה היומיומית. שיתוף הפעולה הביטחוני בין הרשות לישראל הוא לא רק אינטרס ישראלי, הוא אינטרס אפילו עוד יותר גדול של אבו מאזן, כי בלי פעילות ישראלית יומיומית נגד חמאס ונגד הג'יהאד האיסלאמי – היה קורה ביו"ש מה שקרה בעזה".
"מנגנוני הביטחון הפלסטיניים הרי לא עושים את זה בשבילנו, הם עושים את זה בשביל עצמם", המשיך אלקין. "חמאס מאיים על עצם שלטונם, הם מודעים לזה גם עכשיו ובטח ביום שאחרי אבו מאזן. הם זוכרים היטב איך זרקו בעזה מהגגות את מנהיגי פת"ח ברגע שחמאס עשה שם הפיכה צבאית, והם יודעים בדיוק מה יקרה לכל אחד מהם אם חמאס ישתלט ביו"ש. לכן הם לא עושים את זה בשבילנו, לא בשביל הציונות ולא בשביל אהבת ישראל, ואפילו לא בגלל שהם מחויבים להסכם. הם עושים את זה כי זה ההישרדות שלהם.
"ישראל היום הרבה יותר אקטיביסטית מבחינה ביטחונית בתוך הערים הפלסטיניות ביהודה ושומרון ובצדק, כי בסוף הביטחון שלנו בידינו, בטח בעידן ערעור היציבות שיבוא ביום שאחרי אבו מאזן, שהולך ונחלש. כולם מבינים שסופו מגיע ושהמערכת הפלסטינית נמצאת באיזושהי אנדרלמוסיה, ואנחנו צריכים לדעת לפעול בתוכה".
4 צפייה בגלריה
התוצאה של הפרות הסדר בשכם
התוצאה של הפרות הסדר בשכם
"שיתוף הפעולה הביטחוני הוא אינטרס של אבו מאזן". המהומות בשכם, היום
(רויטרס )
אלקין התייחס לאפשרות שנתניהו יחזור לשלטון, ואמר כי "אנחנו לא נחזיר את נתניהו להיות ראש ממשלה. ברוב המוחלט של הסקרים שנעשו מאז שהוקם המחנה הממלכתי נתניהו לא מגיע ל-61 מנדטים. אנחנו נמצאים בחזית הקרב הזה". לדבריו, "בסופו של דבר, המפלגה היחידה שיש התלבטות של המצביעים בינה לבין מפלגות גוש נתניהו זה המחנה הממלכתי, כי חלוקת הקולות בין לפיד למרב מיכאלי לא תשפיע על התוצאה הסופית".
אלקין הוסיף: "למחנה ממלכתי מגיעים לא מעט אנשים שהם אנשי ימין ממלכתי, מה שנקרא מרכז-ימין או ימין רך. חלקם הגדול בעבר הצביעו לליכוד ולא רוצים להצביע להם עכשיו בגלל מה שנתניהו עושה ומה שהוא מסמל, ולאן שהוא הולך בשנים האחרונות. הרי בלי האנשים האלה נתניהו מזמן היה ראש ממשלה, גם אחרי הבחירות האחרונות נתניהו הגיע עם בנט, שאז היה בגוש שלו, ל-59 בזכות תקווה חדשה. עם השישה מנדטים שלנו מנענו ממנו את הרוב".
"הטענה שלנו נגד נתניהו לא קשורה לאם הוא יורשע או לא, הוא מנהל משפט וזה צריך להתברר בבית המשפט", המשיך שר השיכון. "הטענה שלנו היא שהדרך שבה הוא מנסה להוביל את המדינה והליכוד בשנים האחרונות שוחקות את כל הבלמים. הוא משעבד את ההחלטות לטובת אינטרסים אישיים בלבד, וזו דרך שאנחנו לא תומכים בה. אנחנו מדינה דמוקרטית, ואם הוא יקבל 61 עם הבלוק שלו הוא יקים ממשלה מטורללת שבה הוא יהיה בן ערובה מוחלט של השותפים שלו, של מפלגות חרדיות שיסחטו ממנו כל דבר ושל בן גביר".

אחמד טיבי: "אני לא רוצה שהליכוד ירדפו אחריי"

בהמשך, התייחס יו"ר תע"ל אחמד טיבי גם הוא למתיחות הגואה בתקופה האחרונה, ואמר ל-ynet radio כי "כשיש כיבוש, יש אלימות. כשיש התנגדות, יש תגובה של הכובש - וזה יוצר מעגל אלימות ושפיכות דמים. צריך להפסיק את המעגל הזה על ידי הפסקת הכיבוש". לדבריו, "יש תופעות בשטח שקורות כשפלסטינים מתנגדים לכיבוש, ואז הכובש יורה בהם. הכיבוש מוריד דגלי פלסטין בכוח בחורה ובגדה המערבית, עוצר אנשים שתולים את הדגל ויורה במפגינים. הדברים האלה קורים באופן יומיומי".
4 צפייה בגלריה
אחמד טיבי איימן עודה
אחמד טיבי איימן עודה
"המשותף בינינו לבין בל"ד גדול מהמפריד". טיבי, עודה ואבו שחאדה
(צילום: AFP)
"בעשור האחרון צה"ל הרג 740 ילדים פלסטינים", המשיך טיבי. "לא בטבח, אבל מדי פעם. מדי פעם יש שקט, מדי פעם יש הפגנות. מדי פעם יש שקט, מדי פעם יש התנגדות. מדי פעם יש הפגנות. בדרך כלל כשיש כיבוש אין שקט מתמיד, ובדרך כלל כשמפסיקים את הכיבוש, ואת זה עוד לא ניסינו - אז המציאות משתנה".
טיבי נשאל על האפשרות שסיעתו חדש-תע"ל תחתום על הסכם עודפים עם בל"ד, שרק בשבוע שעבר התפצלה מהם ובכך הביאה לפירוק הרשימה המשותפת. "יש כל מיני רעיונות, אנחנו נדון ברעיון הזה כשנגיע אליו", אמר. "בל"ד היו שותפים שלנו עד לפני שבוע. אנחנו לא מסכימים על כמה נושאים אבל כן מסכימים על הרבה דברים אחרים. ברור שיש עמדות ודגשים שונים של כלל המפלגות הערביות, כמו שיש אצל המפלגות היהודיות דגשים שונים. אני מעריך שהמשותף גדול יותר מהמפריד בינינו.
"גם אנחנו לא הצטרפנו לקואליציה מעולם, לא רק בל"ד לא הצטרפה. היינו בכנסת כל המפלגות, גם חדש, גם תע"ל וגם בל"ד. היינו במגעים עם השרים כדי לפתור בעיות ולהעביר חוקים. זה נכון שאנחנו המלצנו על בני גנץ לראשות הממשלה פעם אחת בניגוד לעמדת בל"ד, יש שוני אבל היינו סיעה אחת שהמשותף בה היה גדול מהמפריד. אגב, חוץ מאותה המלצה - כל ההצבעות שלנו היו אותו דבר. בעניין הסכם העודפים, נדון בזה בתוך סיעת חדש-תע"ל ונגיע להחלטה. יש שיקולים פוליטיים בהחלטה הזאת וגם שיקולים אלקטורליים".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"המסית הגדול ביותר שהיה נגד הציבור הערבי". נתניהו
(צילום: אלכס קולומוסיקי)
על ההשוואה בינו ובין סיעתו לבין יו"ר רע"מ מנסור עבאס, אמר טיבי: "אני לא רוצה שהליכוד יחזרו אחריי. אני יודע שהם תוקפים אותנו, אני לא אנהל מו"מ עם הימין בשום שלב שהוא, ואמרנו את דעתנו לגבי הצטרפות לקואליציה. אמרו 'ממשלת שינוי', ובסוף הממשלה הייתה יותר אגרסיבית וגרועה בנושאים החשובים לנו, יותר מהממשלה הגרועה שהייתה לפניה - בנושא הנגב, הריסות בתים, תהליך מדיני, התנחלויות, מסגד אל-אקצא, מקומות קדושים ועוד. הם היו יותר גרועים כי זו הייתה הממשלה הכי ימנית שהייתה".
על האפשרות שנתניהו יזכה לתמיכה ממצביעים ערבים אמר: "נתניהו היה ראש ממשלה גרוע, הוא המסית הגדול ביותר שהיה נגד הציבור הערבי. בימים אלה הוא מתחזה לתפקיד אבו יאיר, וזה קורה הרבה בתקופות בחירות. המצביעים הערבים בליכוד הם מאוד שוליים באוכלוסייה הערבית".

שפע: "לפיד השקיע אנרגיות על דברים לא רלוונטיים"

ח"כ רם שפע (העבודה) הביע הבוקר באולפן ynet ביקורת כלפי ראש הממשלה יאיר לפיד על ניסיונותיו הכושלים לאחד את מפלגתו עם מרצ לקראת הבחירות, ואמר כי "לפיד השקיע אנרגיות במקום לא רלוונטי, כשכולנו ידענו שזה לא הולך לקרות. אמרנו לו את זה - אני, מיכאלי ואחרים". לדבריו, "ללא ספק הפיצול ברשימה משותפת הוא דבר שהיה אפשר לנהל אותו טוב יותר, אך הם מנהלים את העניינים שלהם בלעדינו".

"אנחנו עסוקים בלהקים ממשלה, אבל כרגע יש פה הזדמנות לעשות היסטוריה ולעשות מהלך של תחבורה ציבורית בשבת, ברכבת הקלה", המשיך שפע. "אבל במקום שלפיד יצטרף אלינו הוא מתמהמה. אז מה המהות של להקים ממשלה ולקדם תפיסת עולם אם כשיש הזדמנות אנחנו מוותרים עליה? בשלב הזה אנחנו מאוכזבים".
על האפשרות שמפלגתו תנהל דיאלוג עם נתניהו, אמר שפע: "הסיפור הוא הדרך שנתניהו הלך אליה - בשלב מסוים הוא איבד לחלוטין את האינטרס הציבורי. יש לו ההזדמנות להגיד 'טעיתי בשנים האחרונות, המשפט שלי העסיק אותי יותר מהאינטרס הציבורי'. כשהוא יעשה את זה, אולי אנשים יתייחסו אליו קצת אחרת. אבל הוא לא רוצה לעשות את זה מכיוון שזה לא מה שמעסיק אותו. אני אגב יודע להגיד שהמפלגות החרדיות הן פוטנציאל להרבה מהלכים אחרי הבחירות, והמהלך הזה שהוא ברור והוא מתבקש לא אמור לפגוע בשום דבר אחר. אנחנו מעולם לא היינו ולא נהיה נגד אף אחד בציבור החרדי ולהיפך".