2 צפייה בגלריה
ראשי המפלגות
ראשי המפלגות
ראשי המפלגות
(צילום: אלי מנדלבאום, שאול גולן, יאיר שגיא, עמית שאבי, יואב דודקביץ', EPA, דנה קופל, אלכס קולומויסקי)
בחירות עולות כסף, הרבה כסף, בוודאי חמש מערכות בחירות בתוך כשלוש שנים וחצי. כל ההוצאות והנזקים למשק במערכת בחירות אחת מוערכים במשרד האוצר, המגזר העסקי, התעשיינים ובלשכות המסחר בשלושה מיליארד שקל, כולל עלות יום השבתון. החשבון הסופי שמוגש למשק ולציבור משלמי המסים: כ-15 מיליארד שקל. נזכיר כי מדובר רק בעלות של מערכות הבחירות בלבד, ולא בעלויות הנלוות כתוצאה מהחלטות שמתעכבות למשל בזמן ממשלת מעבר, ועוד.
הסכום האסטרונומי הזה הוא למשל פי ארבעה מתוספות השכר שהובטחו למורים אחרי חודשים של מו"מ, ופי 15 מעלות תוספות השכר הדרושות להסכם עם המתמחים.
2 צפייה בגלריה
הליך ספירת הקולות בכנסת
הליך ספירת הקולות בכנסת
סופרים קולות והרבה כסף
(צילום: AFP)
התקציב לבחירות לכנסת ה-25 יעמוד על כ-538 מיליון שקל, מתוכם כ-153 מיליון שקל שכר לעובדי יום הבחירות. העלויות גדלו בעשרות מיליוני שקלים בשתי המערכות האחרונות עם השינוי המשמעותי שהוכנס לנוהל - הפעלת אלפי פקחי בחירות עם מצלמות המתעדים את ההצבעות בקלפיות ומטפלים בחשדות למעשי הונאה.
בעוד שבוע בדיוק 6,788,804 בעלי זכות בחירה יוכלו לשלשל את הפתק שלהם בקלפי עם האותיות של אחת מבין 40 המפלגות המתמודדות לכנסת ה-25. כך עולה מנתוני מרכז המחקר של הכנסת. מדובר בגידול של 3.2% במספר הזכאים לעומת הבחירות לכנסת ה-24, אז היו 6,578,084 זכאי הצבעה. כך שנוספו עוד 210,720, רובם צעירים שמלאו להם 18 מאז הבחירות הקודמות ויוכלו להשתתף לראשונה בחגיגה הדמוקרטית.
נתוני קלפיות
בכל רחבי הארץ יפעלו 11,707 קלפיות רגילות, 5,116 קלפיות נגישות ו-2,939 קלפיות מיוחדות, שמיועדות למי שאין קלפי נגישה באזור המגורים שלו וכך יכול להצביע באזור אחר בקלפי נגישה. ההצבעה בקלפי מיוחדת היא במעטפה כפולה. בנוסף, יפעלו 232 קלפיות בבתי אבות ובבתי דיור מוגן שבהם יותר מ-75 דיירים, 414 קלפיות קורונה להצבעה של חייבים בבידוד, 222 קלפיות בבתי חולים ו-55 קלפיות בבתי סוהר ובתי מעצר.
רוב הקלפיות ייפתחו בשעה 8:00 וייסגרו בשעה 22:00, אך מומלץ לבדוק את שעות הפתיחה בקלפי שאליה אתם משויכים. הקלפיות יתופעלו באמצעות יותר מ-60 אלף בעלי תפקידים שונים וכן יותר מ-70 אלף חברי ועדות קלפי. עלות הבחירות בגין כל בוחר תעמוד בבחירות אלה על 78.83 שקל.

כדי לוודא שהליך ההצבעה מתקיים ללא שיבושים או רמאויות, גם בבחירות הקרובות כ-13,490 מפקחי טוהר הבחירות יוצבו בקלפיות השונות ויהיו מצוידים במצלמת גוף. המפקחים גם יצלמו את מהלך ספירת הקולות ואריזת חומרי הבחירות, למטרת תיעוד ודיווח על אירועים חריגים.
כמו כן, בסוף השבוע האחרון הסתיימה ההצבעה ב-103 קלפיות ב-102 נציגויות ישראליות בעולם, ו-74% מתוך 4,500 בעלי זכות בחירה מימשו את זכותם להצביע. עם הגעתן של הקלפיות ארצה, הן הועברו תחת אבטחת ועדת הבחירות המרכזית לחדר הביטחון בכנסת. ספירת הקולות של המצביעים תתבצע במוצאי יום הבחירות עם כלל הקלפיות - יום שלישי בשבוע הבא בשעה 22:00.