4 צפייה בגלריה
עיסאווי פריג' בכפר קאסם לפני הבחירות
עיסאווי פריג' בכפר קאסם לפני הבחירות
"הפרלמנט". מתחלקים בין רע"מ למרצ
(צילום: יריב כץ)
"בעולם המוסלמי מכה היא העיר החשובה ביותר למוסלמים, ובישראל יש את כפר קאסם", הסביר תושב העיר, שניסה לתאר את מעמדה – העיר המוסלמית המרכזית והחשובה ביותר עבור התנועה האיסלאמית.
כפר קאסם היא מעוז מפלגת רע"מ. בשנות ה-70 הוקמה בעיר התנועה האיסלאמית, על ידי השייח עבדאללה נימר דרוויש, תושב המקום, מה שהפך את כפר קאסם לעיר שהכתיבה את סדר היום הדתי, החברתי והפוליטי ליישובים אחרים, בעיקר מוסלמים, שאימצו את עקרונות התנועה. מוסדות התנועה נמצאים עד היום בכפר קאסם, ובראשם מועצת השורא, שמחליטה אם רע"מ תיכנס או תצא מהקואליציה.

פילוח הקולות בכפר קאסם
בסיור בעיר ניתן להבחין בשלטים של המועמדים לבחירות המוניציפליות שייערכו באוקטובר 2023, אבל תמונות של המועמדים לבחירות הקרובת לכנסת, אין. זה מסביר את חשיבותן של הבחירות המקומיות בחברה הערבית, שזוכות לאחוז הצבעה גבוה מאוד שבמקומות רבים עובר את ה-90%. יחד עם זאת כפר קאסם נחשבת יחסית למשתתפת פעילה גם בבחירות לכנסת בגלל התמודדות מועמדים בני המקום בבחירות.
"המדרחוב", כך מכונה בלשון המקומיים הרחוב שבו ממוקמים בתי קפה מסורתיים עם שולחנות שש-בש. מדי ערב יושבים בהם עשרות תושבים, בעיקר מבוגרים, שפותחים "פרלמנטים" שבהם הם דנים בענייני היום. לאחרונה, הנושא המרכזי הוא המפלגות הערביות. "אני בעד מנסור עבאס", הצהיר נעים עיסא, אחד מבאי בית הקפה. "רע"מ היא המפלגה היחידה בכנסת שבאה לייצג אותנו. אין שם דיבורי סרק ובלה-בלה. 70 שנה חיינו על התיאוריות של תופיק טובי ותופיק זיאד מחד"ש ואחריהם איימן עודה. עבאס שינה את חוקי המשחק הפוליטי בישראל", סיכם בגאווה מבלי שנראתה כל התנגדות לדבריו.
ההסכמה בין היושבים מביאה את עיסא להחריף את הטון: "כשדובר על סיפוח המשולש לרשות הפלסטינית, אבו מאזן בכלל לא רצה אותנו. אז למה שהפוליטיקאים שלנו ימשיכו לדאוג ולדבר על אנשי הגדה ועזה? זה לא עוזר לנו וזה לא קשור אלינו באופן ישיר. לאלה אני לא מצביע יותר. מנסור עבאס הוא הייצוג האולטימטיבי לערביי ישראל". גם הפעם עיסא גורף הסכמה והיושבים מהנהנים ומסכימים: "אם כולנו נצביע כאן בכפר קאסם, רע"מ יגיעו לשישה או לשבעה מנדטים".
4 צפייה בגלריה
עיסאווי פריג' בכפר קאסם לפני הבחירות
עיסאווי פריג' בכפר קאסם לפני הבחירות
הצבעה רגשית. מצביעים לפרסונה, לא למפלגה
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
עיסאווי פריג' בכפר קאסם לפני הבחירות
עיסאווי פריג' בכפר קאסם לפני הבחירות
"אם כולנו נצביע כאן בכפר קאסם, רע"מ יגיעו לשישה או לשבעה מנדטים"
(צילום: יריב כץ)
בשולחן הסמוך דיברו על מרצ. "הצבענו למרצ כי היה לנו את עיסאווי שם", הסביר נאיף בדיר. "כולנו מתגייסים כשיש לנו בן כפר קאסם שמתמודד בבחירות. גם וליד טאהא (רע"מ) הוא בן כפר קאסם. לא משנה איפה הם מתמודדים, לבני המקום חובה להצביע". "רובנו עם התנועה האסלאמית, אבל האמת היא שנמאס כבר להצביע", הודה מחמוד עיסא. "מצד שני, אם יש לנו מבנינו שמתמודדים לבחירות, למה שנשב בבית? אנחנו נצא ונצביע כמו שצריך".
זה כנראה מסביר את הסתירה הקבועה בכפר קאסם, שההצבעה בה מתחלקת בין מפלגה דתית אסלאמית כרע"מ, לבין מפלגה חילונית מובהקת כמרצ. בכפר קאסם מצביעים לפרסונה לא למפלגה. בבחירות הקרובות לכנסת מתמודד ח"כ טאהא במקום השני ברע"מ, ובמרצ מתמודד עאיד בדיר במקום העשירי הלא ריאלי. ברשימה המשותפת אין כרגע מועמד מבני המקום ולכן השיח סביבה פחות מורגש.
רמי עאמר, שבמשך שנים היה פעיל במפלגת חד"ש, מודע למצב. לפני כניסת התנועה האסלאמית למערכת הפוליטית, חד"ש והתנועה הקומוניסטית זכו לאהדה גדולה בכפר קאסם. כיום התמונה שונה. "בכפר קאסם בוחרים באופן רגשי את המתמודדים", אמר עאמר. "בגלל שהם בני המקום אז בוחרים בהם בסוף, ולא משנה מאיזו מפלגה הם". עאמר מביע דאגה בעניין הצעירים: "אני רואה שרבים מאוד אדישים לגמרי, בלי כל מודעות פוליטית".
4 צפייה בגלריה
עיסאווי פריג' בכפר קאסם לפני הבחירות
עיסאווי פריג' בכפר קאסם לפני הבחירות
השר פריג' בעירו. לא מתמודד בבחירות, אך לא זנח את הפוליטיקה
(צילום: יריב כץ)
עיסאווי פריג' (מרצ), שבשנה וחצי האחרונות משמש כשר לשיתוף פעולה אזורי, הוא השר הראשון מכפר קאסם. בבחירות הקרובות הוא לא מתמודד ברשימה לכנסת, אבל הוא לא זנח את הפוליטיקה וממשיך להגדיל את מעגל התמיכה במרצ בעיר. "המודל של כפר קאסם הוא המודל של כל יישוב ערבי", הסביר. "יישוב שיש בו מועמד, המועמד מקבל פריבילגיה בממוצע הארצי הרבה יותר ממועמדים אחרים וגם אחוז ההצבעה עולה בהתאם".
השר פריג' הוא בן דודו של יו"ר התנועה האסלאמית, שייח' ספוואת פריג'. לשאלה איך מתחלקים הקולות בתוך המשפחה, השיב: "אנחנו חברים טובים, בקשרים טובים, ומתייעצים זה עם זה. אני מייצג את האישיות והמפלגה שלי, וספוואת מייצג את הקו של התנועה האסלאמית. אני אנטי כפייה דתית ויותר בעד שותפות ופתיחות. יש ויכוחים, אבל לכל אחד מאיתנו יש את התומכים שלו".
את דבריו מסיים פריג' במסר: "האנשים בחברה הערבית יצביעו רק אם יהיה להם איזשהו טריגר. על זה המפלגות הערביות צריכות לעבוד – איך להוציא את האנשים להצביע להן. זה האתגר הגדול".