החתימה על הסכם עודפים הפכה לאחת הסוגיות הקריטיות במערכת הבחירות הנוכחית, בין היתר בשל היותה צמודה מאוד במפת הגושים. בגוש נתניהו יצאו לקמפיין הבחירות מתוך מחשבה שכל קולות הגוש מאורגנים יחד בהסכמי עודפים ובחיבורים. הליכוד עם הציונות הדתית וש"ס עם יהדות התורה.
אלא שבתוכנית לא נכללו כוונותיה של איילת שקד לרוץ עד הסוף ולהתמודד על משבצת בתוך גוש נתניהו. כעת, לשקד לא נשארה מפלגה בגוש הזה לחתום הסכם עודפים איתה - ולכן גם היא נותרה ללא הסכם שכזה.
2 צפייה בגלריה
ועידת המשפט ה-11
ועידת המשפט ה-11
לפיד וראשי המפלגות הערביות
(צילום: מוטי קמחי, יואב דודקביץ',אוליבייה פיטוסי)
אלא שהסיפור הדרמטי יותר שייך דווקא למפלגות הערביות, שם נותרה יממה לחתימה על הסכם - והצדדים עוד רחוקים מכך. אתמול קיימו בתע"ל ובחד"ש פגישה בנושא, והעלו את האפשרויות השונות העומדות על הפרק.
בריאיון של עאידה תומא-סלימאן בערוץ הכנסת אתמול, נימקה חברת הכנסת את ההתמהמהות בחתימה על ההסכם עם רע"מ בכך שאם אכן ייחתם - רע"מ יהיו אלה שיקבלו את הקולות העודפים, כך שאין לדעת לטובת מי המהלך יפעל ולאיזו ממשלה ייכנס מנסור עבאס.
האפשרות הנוספת שעומדת על הפרק היא חתימה עם בל"ד, אולם במקרה הזה מדובר בסיכון משום שהסכם העודפים יתקיים רק אם שתי המפלגות החתומות עוברות את אחוז החסימה - ונכון לרגע זה אין סקר שמראה שבל"ד עוברת.
2 צפייה בגלריה
דיון בבג"ץ על פסילתה של בל"ד מהתמודדות בבחירות
דיון בבג"ץ על פסילתה של בל"ד מהתמודדות בבחירות
עדיין לא עובר את אחוז החסימה בסקרים. אבו שחאדה
(צילום: עמית שאבי)
בגוש המרכז-שמאל מוטרדים מהעובדה שאם לא ייחתם הסכם עד מחר, מנדטים קריטיים עלולים להתבזבז. מאחורי הקלעים פועלים לא מעט גורמים פוליטיים כדי לקרב בין הצדדים אולם עד כה ללא הצלחה.
במקביל, גורמים בגוש לפיד הביעו דאגה גדולה מחוסר היכולת של כל המפלגות להתכנס לסיכומים. ישראל ביתנו היא המפלגה היחידה בגוש שלא חתמה על הסכם עודפים מכיוון שלא נשארה עוד מפלגה שתחתום איתה.
בתוך כך כינסה היום יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי מסיבת עיתונאים שבה הודיעה כי העבודה תמליץ לנשיא הרצוג על יאיר לפיד כמועמד מטעמה לראשות הממשלה ולהרכבת הקואליציה. יחד עם זאת, מיכאלי עקצה את לפיד ואמרה מפורשות כי הוא פוגע במחנה.

"אני פונה מכאן ליאיר לפיד, אין מה להילחם בתוך הגוש", אמרה מיכאלי בפתח ישיבת הסיעה והוסיפה: "לא יעזור לנסות להביא עוד קולות על חשבון מפלגות המחנה. אנחנו צריכים כולנו לפעול יחד, בתיאום, על מנת לשכנע מתלבטים בין המחנות, להעביר אותם אלינו ולנצח".