זו הייתה שנה סוערת במיוחד בתחום התחבורה הציבורית. שנה בה ראינו את מהפכת "דרך שווה" ששינתה את מחירי האוטובוסים נכנסת לפעולה מחד, ושביתות נהגים ומחסור באוטובוסים מנגד. כמדי בחירות, ארגון נוסעי התחבורה הציבורית "15 דקות" מפרסם הערב (שלישי) דוח מקיף שחושף מי הם חברי הכנסת שפעלו הכי הרבה עבור התחבורה הציבורית, ומה עשו המפלגות השונות במטרה לקדם נושאים תחבורתיים.
בדוח ניכר כי המפלגות אשר קידמו תחבורה ציבורית באופן המשמעותי ביותר הן המפלגות החרדיות והערביות - שתי אוכלוסיות שמסתמכות באופן נרחב ביותר על התחבורה הציבורית. התפיסה כי שיפור התחבורה הציבורית יביא לשיפור איכות החיים לכלל האוכלוסיה במדינה עדיין איננו רווח בקרב כלל המפלגות, וניכר כי מפלגות שמייצגות ציבור במצב סוציו-אקונומי גבוה יותר דחקו את התחבורה הציבורית מטה בסדר העדיפויות הפוליטי.
4 צפייה בגלריה
קו 19 של אגד בירושלים
קו 19 של אגד בירושלים
"תחבורה ציבורית עדיין נתפסת כ'הסעת עניים'"
(צילום: גיל יוחנן)
בדוח מצוין כי ההשקעה בתחבורה הציבורית גדלה באופן משמעותי בממשלה הנוכחית לעומת הממשלה שקדמה לה. מחברי הדוח ערכו השוואה בין פעולות שרת התחבורה מרב מיכאלי (העבודה) לשרת התחבורה הקודמת מירי רגב (הליכוד) ומצאו כי מיכאלי פעלה הרבה יותר לקידום התחבורה הציבורית.
בין היתר צוין בדוח כי מיכאלי, פיתחה תוכניות לטווח קצר וארוך לפיתוח התחבורה הציבורית ולצמצום התלות ברכב הפרטי. השרה קיבלה שבחים על פרסום תקנות להקמת רשויות מטרופוליניות, חקיקת מס גודש בחוק ההסדרים ומתן תקציבים לתשתיות תחבורה ציבורית ברשויות וקידום פרויקט מסלולי ההעדפה.
על אף שלל פעולותיה של השרה מיכאלי, ממבט מעמיק יותר אל עבר מה עשתה כל מפלגה בתחום בשתי הכנסות האחרונות עולה כי חברי מפלגתה לא עשו מספיק בכדי לקדם את התחבורה הציבורית. עובדה שמותירה אותה תחת קטגוריית המפלגות שפעלו באופן בינוני לקידום התחבורה הציבורית יחד עם עוד שלוש מפלגות שפעלו בממשלה הנוכחית - מרצ, ישראל ביתנו והמחנה הממלכתי.
4 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי מירי רגב
מרב מיכאלי מירי רגב
מיכאלי העפילה על רגב, שהרבתה לבקר אותה
(צילום: קובי קואנקס, הדר יואביאן)
המפלגות שהצטיינו בשתי הכנסות האחרונות לקידום הנושא הן יש עתיד, הליכוד (ללא פעילות השרה לשעבר מירי רגב), ש"ס, יהדות התורה, רע"מ וחד"ש-תע"ל. מפלגות בל"ד, הבית היהודי והציונות הדתית קיבלו את הציונים הנמוכים ביותר בדוח. ארגון "15 דקות" אף ציין כי למרות שח"כ בצלאל סמוטריץ' תפקד כשר תחבורה טוב, אך בכנסת שאחריה הוא לא פעל מספיק בתחום. "כחבר כנסת הוא לא קידם כמעט בכלל צעדים לשיפור התחבורה הציבורית. מפלגתו, נמצאת במקום הלפני אחרון במדד", נכתב.
בדוח הדגישו את ששת חברי הכנסת שקידמו את הנושא בצורה הטובה ביותר בשנה וחצי האחרונות. את המקום הראשון כבשה ח"כ אימאן חטיב יאסין מרע"מ, שהקימה תת-ועדה לשיפור וקידום התחבורה הציבורית במגזר הערבי. מי שצוין עוד לטובה היה חבר הכנסת ינון אזולאי מש"ס שעסק בתעריפי התחבורה הציבורית, פניות הציבור ומעמדם של הנהגים. ח"כ עופר כסיף מחד"ש-תע"ל מוקדם במקום השני יחד עם אזולאי, בשל אותם נושאים.
ח"כ אלון טל מהמחנה הממלכתי צוין לשבח גם הוא בשל עבודתו לקידום עבודות הרכבת, כאשר חברי כנסת נוספים שהוזכרו לטובה הם תמר זנדברג ממרצ, שלא רצה ברשימת המפלגה בבחירות הקרובות ומנגד ח"כ שלמה קרעי מהליכוד, בעיקר בשל פעילותו לקידום תחבורה ציבורית באזורים בהם היא כלל אינה פועלת.

4 צפייה בגלריה
דיון בועדת הכלכלה על יוקר המחיה
דיון בועדת הכלכלה על יוקר המחיה
ועדת הכלכלה בראשותו הכפילה את העיסוק בנושא התחבורה הציבורית. ח"כ מיכאל ביטון
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
במסגרת הדוח עקבו בארגון אחר פעולות ח"כ מיכאל ביטון מהמחנה הממלכתי, שכיהן כיו"ר ועדת הכלכלה, הוועדה הפרלמנטרית המופקדת על קידום חקיקתי בנושאי תחבורה ציבורית בכנסת בנושא. על פי בדיקת הארגון, 18% מכלל הדיונים בוועדה נגעו בתחבורה ציבורית, מדובר במספר כפול לעומת דיוני הועדה בכנסת ה-23 אותה הוביל ח"כ יעקב מרגי מש"ס.
בעקבות ממצאי הדוח הפגינו הערב כמה מפעילי הארגון בתל אביב, כאשר פסעו על מעברי חצייה בעודם אוחזים בריסטולים בדמות מכוניות כששרים שונים נמצאים על ההגה כאשר עיניהם עצומות. מנכ"לית 15 דקות, לרה פארן, הביעה ייאוש מהמצב: "לצערנו מרבית המפלגות עדיין לא פועלות מספיק לקידום מהיר ויעיל של התחבורה הציבורית ולצמצום הפקקים".
"מהמדד עולה באופן ברור כי מרבית הח"כים המצטיינים הינם ממפלגות המייצגות את המגזרים המוחלשים, מה שמראה שעדיין תחבורה ציבורית נתפסת כ'הסעת עניים' ולא כתחבורה לכלל הציבור כפי שמצופה ממדינה מפותחת. ההתעלמות מהנושא הקריטי הזה תוביל את ישראל לאסון תחבורתי. הח"כים חייבים לשנות את הגישה ולהבין שתחבורה ציבורית טובה היא המפתח לטיפול בבעיית הפקקים, שכל הציבור הישראלי סובל ממנה יום יום, שעה שעה".
"יש לציין כי בתקופת הכהונה של השרה מיכאלי כן נעשו צעדים רבים בכיוון הנכון, אך לצד זאת נעשו פעולות להרחבת כבישים ללא התייחסות לתחבורה ציבורית, דבר הפוגם בפעילות להפחתת הפקקים. כמן כן, הפוליטיקאים מדברים רבות על איך ילחמו ביוקר המחייה אבל שוכחים שחוסר קידום תחבורה ציבורית מאלץ רבים לרכוש רכב פרטי, מה שרק מחריף את בעיית יוקר המחייה, מעלה עוד רכבים על הכביש, מחמיר את הפקקים ואת זיהום האוויר. למרות שמשבר הפקקים רק הולך ומחריף, מרבית נבחרי הציבור עוצמים עיניים ולא עושים דבר לחלץ אותנו מהפקק. הכנסת חייבת להתגייס לפתרון המשבר הלאומי הזה, להעביר עוד משאבים, להאיץ מהלכים ולא לתקוע אותם. רק ככה נחלץ את ישראל מהפקק".