שלושה ימים לפני הבחירות, המפלגות הערביות מגבירות את ניסיונותיהן להעלות את שיעור ההצבעה במגזר, כשברקע האכזבה הכבדה שם מחוסר יכולתן להתגבר על חילוקי הדעות ולהתאחד – או אפילו לחתום על הסכמי עודפים כדי למנוע בזבוז קולות – והסקרים המעידים כי בל"ד לא תעבור את אחוז החסימה וכי שותפתה לשעבר, חד"ש-תע"ל, קרובה גם היא באופן מסוכן לאחוז הזה ומקבלת ארבעה מנדטים בלבד.
2 צפייה בגלריה
שלטי בחירות טייבה
שלטי בחירות טייבה
שלטי בחירות של חד"ש-תע"ל בטייבה
(צילום: AFP)
ראשי חד"ש-תע"ל, חברי הכנסת איימן עודה ואחמד טיבי, כינסו בצהריים מסיבת עיתונאים בשפרעם שבה ניסו לעודד את שיעור ההצבעה בחברה הערבית – באמצעות אזהרה מההשלכות במקרה שבו לא ייכנסו לכנסת. "הליכוד הכין תוכנית שלמה בה הוא מתמקד בהפלת חד"ש-תע"ל מתוך הבנתם כי הפלת הרשימה פירושה ניצחון של נתניהו, מחנה בן גביר וסמוטריץ' והקמת הממשלה שלהם", טען יו"ר הרשימה איימן עודה.
"כוחו של בן גביר עולה עד כדי כך שהוא הפך לכוח מס' 1 בקרב הצעירים היהודים. האם הנוער הערבי יסכים לא להגיב להסלמה של השיח הפשיסטי הזה? נעמוד בחיבוק ידיים אל מול האיום להפוך את הסכסוך לדתי? ומול האיום של סמוטריץ' להסתער על יפו ועכו ולבצע מעשי טבח בצעירים שלנו?", הוסיף עודה.
לדברי עודה, הסקרים הפנימיים של המפלגה – שהראו כי חסרים לה כ-10,000 קולות כדי לעבור את אחוז החסימה – הינם "מטרידים". יצוין כי לפי הסקרים האחרונים שפורסמו אמש, המפלגה כן עוברת כאמור ומקבלת ארבעה מנדטים. "אנחנו עולים בהתמדה, אבל צריך תמיכה חזקה כדי שנוכל להיות באזור הבטוח ולעלות עוד ועוד", הוסיף.
2 צפייה בגלריה
עופר כסיף איימן עודה אחמד טיבי חד"ש תע"ל השקת הקמפיין בעברית
עופר כסיף איימן עודה אחמד טיבי חד"ש תע"ל השקת הקמפיין בעברית
חברי הכנסת טיבי, עודה וכסיף
(צילום: דוברות חד"ש-תע"ל)
ח"כ טיבי אמר במסיבת העיתונאים: "אנו עדים לקמפיין של הליכוד להפלת חד"ש-תע"ל. כל ניסיון להשפיע על קולות הרשימה נדחה, ועל הצוותים שלנו להגיב לקמפיין הזה בהכפלת המאמצים בשטח. הרשימה מתקדמת לאט לאט, אבל היא זקוקה לזינוק, גיוס גדול ורחב יותר ויותר הצבעות כדי שהנציגות הזו תהיה במעגל הבטוח, ותעלה מעל אחוז ההצבעה".
עודה וטיבי הביעו שניהם תקווה כי מפלגתם תזכה לקולות גם לציבור היהודי. "אני פונה לכל היהודים הדמוקרטיים: בבחירות הקרובות הצבעה לחד"ש-תע"ל היא גם הצבעה אסטרטגית שחוסמת את נתניהו ובן גביר וגם הצבעה ערכית עבור שמאל אמיתי", אמר עודה. טיבי הוסיף: "בימים האחרונים פונים אליי אנשים מהשמאל הישראלי שרואים את הסקרים ומבינים שהצבעה לחד''ש-תע''ל היא ההצבעה נגד ציר נתניהו בן גביר ומדיניותם הגזענית. הפעם, יותר מכל סבב אחר עד היום, אנחנו צריכים את הקול שלכם. התמיכה של השמאל-מרכז חשובה אסטרטגית ופוליטית. הפעם אתם עם חד''ש-תע''ל".
מי שהסקרים חוזים לה מפלה היא בל"ד, אבל מנהיגה ח"כ סאמי אבו שחאדה הביע הבוקר בריאיון ל-ynet ביטחון ביכולתה להצליח ביום הבחירות. "אנחנו ממשיכים עד הסוף, היו לנו אתמול סקרים מצוינים בלילה", אמר בשיחה שנערכה בכפר קאסם, שם ציינו היום 66 שנה לטבח בעיר. "בל"ד תהיה הפתעת הבחירות. אנחנו צריכים עוד דחיפה קטנה ולדעתי אנחנו נסיים מעל אחוז החסימה. אנחנו כמעט שם", הוסיף.

מכפר קאסם המשיך אבו שחאדה לכנסים ברהט וביפו. "אנחנו מתגברים את הפעילות שלנו בשטח. המסר שלי לחברה הערבית הוא לצאת להצביע. 35% מאלה שמצביעים מחליטים בשבוע האחרון, כמעט מחציתם זה בערב יום הבחירות. אנחנו בימים עמוסים בעבודה. כל מי שאכפת לו מבל"ד צריך לתמוך בנו, שתי המפלגות האחרות יעברו את אחוז החסימה - כל קול לבל"ד זה עוד ארבעה חברי כנסת".
למרות האופטימיות שהביע, לפי הסקרים הפנימיים שנערכו מצבה של בל"ד עגום יותר מזה של חד"ש-תע"ל וחסרים לה בין 15 ל-17 אלף קולות כדי לעבור. האווירה ברע"מ, בינתיים, אופטימית יותר – ובמפלגתו של מנסור עבאס רואים התחזקות מסוימת ושואפים לקטוף גם את המנדט החמישי.
לצד המאמצים של הפוליטיקאים להמריץ את המצביעים רגע לפני הבחירות, קואליציית עמותות וארגוני חברה אזרחית בחברה הערבית פועלת גם כן לעידוד ההצבעה. לפי סקר אחרון שנערך עבור הפעילים, שיעור ההצבעה צפוי לעמוד על 48% מהאזרחים הערבים – ובארגונים הוחלט לצאת למבצע דלת אל דלת כדי לעורר את השטח.
ד"ר מוחמד חלאיילה, מנהל קמפיין השטח, אמר ל-ynet כי "המפגש הישיר עם אנשים, בין אם בפעילות שטח ובין אם בביקורי בית, הוא הזדמנות לפתוח דיונים, להתמודד עם מכשולים להצבעה, ולהניע את האנשים להשתתף למרות כל ההסתייגויות. הגענו עד כה לעשרות אלפי בתים, ונגיע ליותר בימים הנותרים כדי להבטיח את ההשתתפות הרחבה ביותר".