ארבעה ימים אחרי דחיית בקשת הליכוד להגביל את ההצבעה של אנשים מוגבלים בניידות, יו"ר המפלגה בנימין נתניהו קרא הערב (שני) למצביעיו להצביע בקלפי נגישה "בכפוף להנחיות ועדת הבחירות", כלשונו. "אם אינכם יכולים להגיע אל הקלפי שלכם, אתם יכולים להצביע בקלפי נגישה", כתב הערב נתניהו בטוויטר. "אל תישארו בבית!". לקריאתו צירף את רשימת הקלפיות הנגישות.
1 צפייה בגלריה
ביביבא לחולון
ביביבא לחולון
נתניהו בכנס בחירות בחולון. קורא להצביע בקלפיות הנגישות "בכפוף להנחיות הוועדה"
(צילום: יריב כץ)
הקריאה של נתניהו מגיעה אחרי שביום שישי האחרון דחה יו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט יצחק עמית את בקשת הליכוד להגביל את ההצבעה של אנשים מוגבלים בניידות, כך שיוכלו להצביע רק בתחומי העיר שבה הם גרים. מטרת הבקשה הייתה לצמצם את הצבעתם של מי שאינם זכאים להצביע בקלפיות נגישות מיוחדות, אך השופט עמית טען כי כך מורה החוק וכי הגבלה כזו תפגע בזכות לבחור.
עו"ד אילן בומבך, סגן יו"ר ועדת הבחירות מטעם הליכוד, ציין בעתירה בנושא כי "לנוכח החשיבות למנוע ניצול לרעה של הצבעה בקלפיות נגישות מיוחדות, תנועת הליכוד תבקש לקבוע כי אנשים עם מוגבלות יוכלו להצביע רק בתחומי העיר שבה הם מתגוררים. החלטה זו נדרשת כדי להבטיח את טוהר הבחירות ותביא לצמצום הצבעתם של מי שאינם זכאים להצביע בקלפיות נגישות מיוחדות".
ההצבעה בקלפיות נגישות מיוחדות מיועדת לבעלי מוגבלויות או בעלי קשיי ניידות, שאין קלפי קרובה למקום המגורים שלהם ולכן יכולים להגיע לאחת מבין 2,939 הקלפיות הנגישות המיוחדות שיהיו פזורות ביום הבחירות. הקולות מהקלפיות הללו יחושבו כמעטפות כפולות, וכדי למנוע שיבושים ומצב שבו אדם הצביע פעמיים, כל המעטפות הכפולות ירוכזו במתחם ועדת הבחירות המרכזית בכנסת, שם תתבצע הצלבה עם כלל הקלפיות ברחבי הארץ. אם יהיו שני פתקים על שם אותו מצביע - הם ייפסלו.
בליכוד טענו כי אנשים שאינם סובלים ממוגבלות בניידות ניצלו לרעה את הפרצה. "מצביעים אלה התעצלו לנסוע במיוחד לקלפי שהם רשומים בה כדי להצביע שם והעדיפו להצביע בקלפי הסמוכה למקום שהייתם ביום הבחירות. ההחלטה נועדה לצמצם תופעה פסולה זו אשר פוגעת בטוהר הבחירות", כתב עו"ד בומבך בעתירתו בשבוע שעבר.
השופט עמית דחה את הבקשה ואף ציין שהופתע ממנה: "מעיון בפנייה עולה כי קראת את סעיף 68א לחוק הבחירות לכנסת, התשכ"ט-1969. הנעלם ממך סעיף קטן הקובע כי 'אדם המוגבל בניידות רשאי להצביע בכל קלפי שנקבעה לפי הוראות סעיף זה'? וברי כי 'בכל קלפי' איננה 'כל קלפי בתחומי היישוב שבו הבוחר מתגורר', וכי כל פגיעה בזכות לבחור, שנתן המחוקק באופן ברור העולה מלשון החוק, עליה להיעשות בצמצום".