שבוע בדיוק לסגירת הרשימות לקראת הבחירות לכנסת ה-25 וראש הממשלה יאיר לפיד הזמין היום (חמישי) את יו"ר העבודה מרב מיכאלי ויו"ר מרצ זהבה גלאון לפגישה משולשת במוצאי השבת הקרובה. מיכאלי, שעד כה הביעה התנגדות נחרצת לאיחוד שכזה והקפידה להגדיר אותו "איחוד שלא יקרה", הגיבה על ההזמנה בטון שונה לחלוטין ואמרה כי תגיע "בלב פתוח" לפגישה בנושא.
לדבריה, "המטרה המרכזית והעיקרית שלי - למנוע את חזרת הימין לממשלה. הסוגיה שנדון בה היא מה הדרך הכי טובה לעשות את זה. אין כאן ויכוח לא על ג'ובים ולא על מינויים פוליטיים, אלא על הדרך של מדינת ישראל. אין מחויבת ממני למטרה הזו". מוקדם יותר נענתה גם גלאון בחיוב להזמנת לפיד: "כמובן שאגיע, יש מצב שעם עוגה ושתייה ללא קשית".
4 צפייה בגלריה
 "אגיע לשיחה בלב פתוח". מיכאלי, לפיד וגלאון ייפגשו במוצאי השבת
 "אגיע לשיחה בלב פתוח". מיכאלי, לפיד וגלאון ייפגשו במוצאי השבת
"אגיע לשיחה בלב פתוח". מיכאלי, לפיד וגלאון ייפגשו במוצאי השבת
(צילום: אבי אוחיון/לע"מ, מוטי קמחי, קובי קואנקס)

מוקדם יותר היום התראיינה חברת הכנסת מירב בן ארי מיש עתיד באולפן ynet וטענה כי יו"ר מפלגתה יאיר לפיד הוא האיש המתאים להרכיב ממשלה אחרי הבחירות - אך שככל הנראה זה לא יקרה אם העבודה ומרצ לא ירוצו ביחד.
היא התייחסה גם לעימותים בין המחנה הממלכתי בראשות בני גנץ ליש עתיד: "יש לי הרבה חברים מהמחנה הממלכתי, ואני לא חושבת שאנחנו צריכים להגיע לעימותים בינינו. המטרה שלנו היא לגייס כמה שיותר קולות, גם של אנשים מהימין הרך שיכולים להצביע". לדבריה, "אני לא מוצאת סיבה לריב איתם, אין לי שום ויכוח איתם. יש לנו בסוף מפלגה אחת גדולה וחזקה שצריכה להוביל - מפלגת יש עתיד בראשות ראש הממשלה יאיר לפיד".
4 צפייה בגלריה
מירב בן ארי
מירב בן ארי
"אחריות כגוש לעשות 'בלוק טכני'". מירב בן ארי
(צילום: דני שם טוב/דוברות הכנסת)
- אבל גנץ אומר שלפיד לא יוכל להרכיב ממשלה ושרק הוא יוכל. "לפיד כבר יכול ולפיד כבר עושה. לפיד ניהל כאן את מבצע 'עלות השחר' כמו שלא ניהלו כאן מבצע שנים. לפיד מנהל גם את יחסי החוץ ויחסי הביטחון. לפיד יכול לעשות הכול והרבה יותר טוב מכולם - ואנחנו רואים שזה עובד וזה מצוין".
- תצליחו גם לאחד בין העבודה לבין מרצ? "אני מקווה שנצליח, אני רוצה ששתי המפלגות האלה יישארו. אני רוצה שזה יהיה בלוק טכני. אני חוששת מאוד מגוש נתניהו ובן גביר שמתחמם על הקווים. מספיק שחלק מהמצביעים לא יבואו ואנחנו מסכנים את כל הגוש, ומביאים כאן ממשלה מאוד מאוד מסוכנת. לכן אנחנו נעשה הכול כדי שזה יקרה, אבל בסוף יש כאן שתי מפלגות עם שתי נשים סופר חזקות שיחליטו בסוף. אני חושבת שהאחריות שלנו כגוש היא כן לעשות את הבלוק טכני הזה וכן ללכת יחד לבחירות כדי להמשיך את השלטון שיש לנו היום ולא לוותר".
- אז המסר שלך היום הוא שאם לא יהיה איחוד - נתניהו עולה לשלטון? "אני חושבת שאם לא יהיה איחוד אז יש סכנה גדולה מאוד מהגוש הזה של נתניהו ובן גביר. אנחנו נעשה הכול כדי להביא אותן לאיחוד הזה, ואני חושבת שזו אחריות של יאיר לפיד כראש ממשלה שמוביל גוש, ועד כה זה עבד לו מצוין. אני מאוד מקווה שאנשים יבינו את גודל האחריות. אני לא יודעת אם זה יקרה, אני די סקפטית, בעיקר אחרי מה שראיתי בשנה האחרונה".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד בטקס סיום קורס חובלים
ראש הממשלה יאיר לפיד בטקס סיום קורס חובלים
" לפיד יכול לעשות הכול והרבה יותר טוב מכולם". בן ארי על יו"ר מפלגתה יש עתיד
(צילום: אלעד גרשגורן)
על הפשיעה הגואה בחברה הערבית אמרה בן ארי: "מה שהממשלה הזאת עשתה לא עשו כאן כבר שנים. אני אפילו לא יכולה לתאר את גודל האירוע המזעזע שבאמת פוגע בחפים מפשע ובהרבה חפות מפשע שמשלמות מחיר. זה אירוע שמתגלגל פה כבר שנים בגלל הזנחה, חוסר התייחסות ואדישות של הממשלה וחברי הכנסת. ראינו פה בעצם התעלמות מהבעיה.
"ההחלטה של הממשלה שלנו להיכנס ולהילחם בפשיעה במסגרת תוכנית 'מסלול בטוח' בראשות סגן השר לביטחון הפנים יואב סגלוביץ' מהמפלגה שלי יש עתיד, וכמובן המחויבות של השר - כן מזיזה ומשנה את המצב. ללא ספק האירועים האחרונים בחברה הערבית הם מזעזעים, זה נורא. קודם כל האחריות היא אחריות שלנו, ואני לא מסירה אחריות. אנחנו כל הזמן מטפלים ללא הרף, בטח המשטרה שמשקיעה בזה המון משאבים. בשנים 2021-2022 הוספנו 1,100 שוטרים למשטרה, וכולם הלכו למגזר הערבי".
- אז איפה הבעיה? "יש כאן מספר בעיות. הראשונה היא כמובן ההזנחה שעליה דיברתי, שנים של התעלמות שאנחנו משלמים עליה את המחיר היום. דבר שני זה גם לקיחת האחריות של החברה הערבית, שצריכה גם לבוא ולסייע. יש מקומות שהמדינה נתנה שיטור עירוני על חשבון המדינה, ויש רשויות ערביות שלא רצו לקחת וחבל מאוד כי אנחנו כן יכולים, ושיטור עירוני זה 'גיים צ'יינג'ר'".
4 צפייה בגלריה
מירב בן ארי
מירב בן ארי
"אי אפשר לתקן בשנה אחת נזקים של 15 שנה". מירב בן ארי
(צילום: הדר יואביאן)
- חשבנו שהעובדה שיש מפלגה ערבית בתוך הקואליציה תשנה את כל הפרדיגמה. "בוודאי, איזה שאלה. קודם כל יש ראשי רשויות מצוינים במגזר הערבי שמשתפים פעולה ושמבינים. בסוף כשמשטרה מגיעה לזירה היא צריכה מצלמות, היא צריכה שיתוף של הקהילה האזרחית. הפכנו את לוד למשל לעיר בטוחה, עיר שמצולמת, וגם את עכו, בעקבות מבצע 'שומר חומות'. המטרה היא לצלם ולנטר את כל מה שקורה בתוך העיר. הרבה פעמים התושבים חוששים לתת את המצלמות של הבית מהפחד שאם ישתפו פעולה עם המשטרה - בסוף ינקמו בהם לכן אנחנו כמדינה צריכים לקבל אחריות.
"יש לנו הרבה דברים לתקן, וגם לחברה הערבית יש הרבה מה לתקן. יש חשש אמיתי לחיי אדם, ועם זאת המשטרה נמצאת שם. נכון, צריך משטרה הרבה יותר גדולה, ולא סתם ראש הממשלה לפיד בא ואמר בתוכנית החדשה שלו שהוא רוצה עוד 5,000 שוטרים. אבל בשביל זה צריך תקציב, ובשביל תקציב צריך ממשלה".
על שכרם הנמוך של השוטרים אמרה בן ארי: "השכר של השוטרים לא משקף את העבודה שלהם בשטח. אני נלחמתי בזה לאורך כל השנה, והיינו אגב כבר עם תוספת תקציבית מוכנה לתקציב 2023, אבל לצערי נכפה עלינו פיזור הכנסת המיותר הזה. גם רה"מ לפיד וגם אני מדברים על זה תמיד - צריך להגדיל את מספר השוטרים ואת שכרם. ב-15 השנים האחרונות פשוט התעלמו מהמשטרה, שנתיים היא הייתה בלי מפכ"ל. זה מה שנתניהו השאיר לנו, ובשנה אחת אי אפשר באמת לתקן נזקים של 15 שנה.
"צריך לזכור שיש הבדל בין מבצע 'שובר גלים' שאנחנו עושים בשטחים, לבין לעשות מבצע כזה לאזרחי ישראל הערבים בבתים שלהם. במקביל לכל זה מתנהלת מלחמה יומיומית. לא הכול מצולם ולא בכל מקום אפשר לרדת עם חיילים לתוך הבתים. מדובר כאן על בתים של אזרחים ישראלים, צריך להבין את זה, אבל כל יום יש כניסות של נשקים, של רכבי יוקרה, של כסף מזומן ושל עוד דברים, כמו כנופיות פשיעה ערביות שגובות פרוטקשן. בוודאי שיש לנו עוד הרבה מה לעשות, אבל זה הרבה הרבה יותר מורכב ממבצע 'שובר גלים' ביו"ש ובג'נין".