בחלק גדול מהקיבוצים והמושבים בגליל ובעמק החולה חלה עלייה ניכרת באחוזי המצביעים למפלגות הימין, ובמיוחד למפלגת הציונות הדתית. בחלק מהמקרים העלייה הייתה בעשרות אחוזים. אמנם מדובר במספר קולות קטן יחסית מכלל הקולות, אך העלייה באחוזים ניכרת מאוד. יצאנו לדבר עם התושבים, כדי לנסות להבין מה גרם לעלייה.
4 צפייה בגלריה
תמיכה באיתמר בן גביר
תמיכה באיתמר בן גביר
שלט של בן גביר במשמר הירדן
(צילום: אביהו שפירא)
באיילת השחר, קיבוץ שבו הגיע בן גביר לחוג בית כחודש לפני הבחירות, עלה אחוז ההצבעה לציונות הדתית מ0.5% בבחירות 2021 ל-3.9% בבחירות האחרונות. בקיבוץ מחניים עלו תומכי הציונות הדתית מ0.72% ל-7.65%, בשדה נחמיה מ-0.87% ל-6.82%, נאות מרדכי עלו מ-1.59% ל-4.22%. האחוזים לכשעצמם אמנם לא גבוהים בתוך סך כל הקולות, אך הזינוק בקולות היה לעיתים פי 3 ויותר לעומת הבחירות האחרונות.
בנסיעה קצרה בכבישי מושב משמר הירדן בגליל העליון ניתן לראות שלטים של מפלגת עוצמה יהודית בכמה וכמה בתים. נינה ברזילי, חקלאית ותושבת משמר הירדן, מספרת כי אוזלת היד בטיפול בפשיעה החקלאית תרמה לתופעה. "הרבה כמוני מרגישים שאנחנו מאבדים את המדינה. הגניבות החקלאיות זה מכה. היה לנו עדר כבשים, ובכל חג היו נגנבים לנו כבשים עד שפשוט נמאס לנו. בחתונות של הבנים הבאנו חברת אבטחה שתשמור על העדר בסוף נמאס לנו ומכרנו. לפני ארבעה חודשים גנבו לנו סוס מצרי, יקר מאוד. וכשאני מתלוננת אני מרגישה שאין שיתוף פעולה של המשטרה".
4 צפייה בגלריה
נינה ברזילאי
נינה ברזילאי
"מרגישה שאין שיתוף פעולה של המשטרה". נינה ברזילאי
(צילום: אביהו שפירא)
לדבריה, "כשתפסנו גנב פרות והוא הגיע לבית משפט, אז השופט נתן לו עונש על תנאי וקנס של אלף שקלים, שגם אותו חילק לארבעה תשלומים. אני מצפה מהממשלה החדשה שקודם כל תדאג לנו, לחקלאים. כולם סובלים פה מפרוטקשן והמשטרה ממש לא משתפת פעולה. למשטרה יש בעיה בכך שאין להם גיבוי מהממשלה, צריך לחזק את מערכת הכוחות ולדאוג לנו לאזרחים. אין טעם להמשיך בחקלאות, זו התחושה הכללית של הרבה חקלאים. אני מקווה שבן גביר בכל נושא הפשיעה החקלאית ובכלל יפעל לעצור את זה ובשביל זה הצבעתי לבן גביר. אני באה מבית של מפא"י, ההורים שלי היו חברי מפא"י, אני מאמינה שאם אבא שלי היה צריך לבחור היום, הוא היה בוחר בן גביר בפירוש".
זה לא היה פשוט לשכנע את תושבי הקיבוצים והמושבים באזור לדבר אל המצלמה, אף על פי שהרבה מהם השמיעו באוזננו טענות חוזרות על תחושה של הפקרות, וניסיון שהשאיר טעם מר מההבטחות של הממשלה היוצאת. לדברי אחד החקלאים שלא רצה להזדהות, בפעם הקודמת שחקלאים השמיעו את הטענות על הפשיעה החקלאית בתקשורת, "הם התעוררו לציוד שבור או אש בשטחים החקלאיים. אנשים כאן חוששים שיתנקמו בהם".
4 צפייה בגלריה
דודו פיניאן
דודו פיניאן
"מאמינים שבן גביר יחזיר את הביטחון האישי". דודו פיניאן
(צילום: אביהו שפירא)
לפי נתוני ארגון "השומר החדש", מתחילת השנה דווח על 65 אירועי פשיעה חקלאית באזור הצפון עם נזק מצטבר בסך של יותר מ-1.2 מיליון שקל, ובדו"ח המסכם שלהם לשנת 2021 נכתב כי משק חקלאי סבל בממוצע מ -6.6 אירועי פשיעה חקלאית בשנה, והנזק השנתי הממוצע למשק חקלאי - 74,016 שקל. מגדלי הבקר במרעה סובלים יותר מהצתות (38%) ופשיעה לאומנית (26%). ל-59% מהחקלאים, הפשיעה מהווה שיקול בהחלטה לשלב בחקלאות את דור ההמשך (28% ב-2020). ב-2021, 35% מהחקלאים לא הגישו תלונה למשטרה על הפגיעה, ואי הדיווח למשטרה נמצא במגמת עלייה.
דודו פיניאן, תושב מחניים, מסביר כי "יש הגעה של תושבים חדשים שחלקם באים מהערים מסביב, ויש בהם הרבה ימנים. יש גם שריפה של בתי אריזה, אוטובוסים - שמענו כל מה שהיה פה, יכול להיות שזה גם דבר שגרם לאנשים לבוא ולהצביע, כי אנשים חיפשו את הביטחון שלהם. הם מאמינים שבן גביר - זה גם מה שהוא הצהיר - ייתן להם את הביטחון האישי, יחזיר את הסדר ואת המשילות, וכנראה שזו גם אחת הסיבות".
לדבריו, "אנשים חיפשו את הביטחון הזה שכנראה לא קיבלו מהממשלה הקודמת. הפעם בא אדם שהטיקט שלו היה להחזיר את המשילות והביטחון האישי, שלמעשה הם היו הנושאים הבוערים. אם אני מסתכל על כלל המפלגות, לא ראיתי שמישהו לקח את זה כטיקט והשתמש בזה, וכנראה שזה גרם לאנשים לרצות ולעבור אל בן גביר”.