4 צפייה בגלריה
הקול הערבי לבחירות
הקול הערבי לבחירות
מג'ד אל-כרום
(צילום: גיל נחושתן)
אירוע אחד גרם למג'ד אל-כרום להפוך ליישוב בעל מעורבות פוליטית בולטת: מיזוג המועצות המקומיות מג'ד אל-כרום, דיר אל-אסד ובענה והמאבק לביטולו, ב-2008, גרמו לתושבים רבים להילחם על צביון מקום מגוריהם ולצמיחת דור חדש של פעילים פוליטיים.
לא פלא, אם כך, שכבר בכניסה ליישוב מבינים מיד מדוע הפוליטיקה חזקה בו: שלטי בחירות מתנוססים בכל מקום, של המפלגות הערביות וגם מטעם הקואליציה שמעוניינת בהעלאת שיעורי ההצבעה במגזר הערבי.
במג'ד אל-כרום, "תפארת הכרמים" בערבית, מתגוררים כ-16 אלף תושבים. הם כאמור ידועים במודעות הפוליטית שלהם, באחוזי הצבעה גבוהים יחסית לחברה הערבית, וגם בכך שזכו בנוף היפהפה של בקעת בית הכרם, צפונית-מערבית לכרמיאל. תושבי היישוב יכולים להתגאות גם בבני המקום, שניים מהם היו פיינליסטים בתחרות הזמר "ערב איידול" של העולם הערבי, וגם בשחקן כדורגל מוכר, דיא סבע, ששיחק בנבחרת ישראל.
4 צפייה בגלריה
הקול הערבי לבחירות
הקול הערבי לבחירות
"מנסים להבין אחד את השני". הפרלמנט במג'ד אל-כרום
(צילום: גיל נחושתן)
היישוב משמש בימים אלה מוקד עלייה לרגל עבור כל המפלגות הערביות, שנאבקות על הקולות שם. לבל"ד יש ביישוב סניף חזק מאוד, לצד נציגויות של רע"מ וחד"ש-תע"ל.
חסן סרחאן, בן 29, הוא איש חד"ש-תע"ל. בעבר התמודד בבחירות המוניציפליות על מקום במועצה המקומיות. כיום הוא רכז הבחירות של חד"ש-תע"ל. חברו הטוב הוא רמי חיידר, הרכז של בל"ד במג'ד אל-כרום בבחירות האחרונות. עד לא מזמן הם עבדו יחד, תחת הרשימה המשותפת, וכעת הם יריבים.
"בהתחלה היה קשה אחרי הפיצול", אמר חיידר, "אבל החיים ימשיכו גם אחרי 1 בנובמבר. נחזור להיות חברים טובים. בכל מקרה אנחנו לא נכנסים לריבים גדולים בגלל הבחירות. מנסים להבין אחד את השני ולא יוצרים אווירה רעה, מערכת בחירות מלוכלכת. לדעתי זהו עוד גורם לאחוזי ההצבעה הגבוהים אצלנו".
תושבי המועצה רואים חשיבות גדולה בהצבעה לכנסת, אף על פי שהתושב מספר 1, ראש המועצה סלים סליבי, מחרים אותן מסיבות אידיאולוגיות. סליבי משתייך לתנועת "אבנאא אל-בלד" (בני הכפר), שמחרימה את הבחירות הכלליות, אולם ראש המועצה לא מנסה לשכנע את תושביו לא להצביע, ובמקביל מאפשר למפלגות לפעול כדי לגייס ביישובו קולות.
4 צפייה בגלריה
הגשת רשימות סופיות לבחירות
הגשת רשימות סופיות לבחירות
אחרי הפיצול: נציגי בל"ד ונציגי חד"ש-תע"ל
(צילום: יואב דודקביץ')
שאוקי אידריס, ששימש חבר מועצה במשך שנתיים וחצי, הוא איש חד"ש ותיק במג'ד אל-כרום. "ראש המועצה הוא איש עקרונות", הוא הסביר, "אבל מבחינתו מי שמתכוון להצביע למפלגות הערביות, אין בעיה. בשל כך אנחנו מכבדים אותו". בעיני סרחאן, איש חד"ש-תע"ל, זה דווקא לא נראה טוב. אידריס מצדו מסביר שוב את עמדתו: "הוא עצמו משתתף בכל הכנסים הפוליטיים ולא קורא לחרם אקטיבי או לפעילות נגד הבחירות. זה דווקא עוזר לתושבים לצאת להצביע".
ד"ר מוחמד חלאילה הוא פעיל בקואליציה לעידוד ההצבעה בחברה הערבית. "לראש מועצה לא כדאי לקרוא לחרם בחירות כי הוא צריך להתמודד אחרי זה עם משרדים ממשלתיים, הוא צריך את חברי הכנסת לקידום נושאים לטובת היישוב", הוא אמר. "גם האנשים שבסביבה שלו לא מדברים באופן קשה נגד הבחירות".
חלאילה מסביר מדוע על פי כל הסקרים בתקופה האחרונה אזרחי ישראל הערבים לא מתלהבים להגיע לקלפי ב-1 בנובמבר. מדובר בסכנה של ממש עבור ציבור זה, שעלול להישאר ללא ייצוג בכנסת אם כל המפלגות הערביות לא יעברו את אחוז החסימה.
4 צפייה בגלריה
ועידת המשפט ה-11
ועידת המשפט ה-11
מנסור עבאס. לכמה קולות הוא יזכה במג'ד אל-כרום?
(צילום: מוטי קמחי)
"יש את המחרימים האידיאולוגים שמשתייכים ל'אבנאא אלבלד' או לפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית", הסביר חלאילה, "ויש את האדישים שלא מעניין אותם להשתתף בתהליך הבחירות, לא משנה מי מתמודד. ויש קבוצה שעליה אנחנו עובדים הכי הרבה - אנשים שהצביעו תקופה ארוכה ועכשיו לא מתכוונים לעשות את זה. הם התאכזבו מהנציגות שלהם בכנסת או שפשוט נמאס להם מכל הבחירות האלה".
אידריס אמר כי הבעיה היא בעיקר בקרב הצעירים בני החברה הערבית. "אנחנו רואים בשטח שמי אדיש ולא אכפת לו מהבחירות הם הצעירים, שחיים בעולם שלהם", הוא אמר. "רוב האנשים המבוגרים, מעל גיל 60, כן מצביעים. הבעיה היא אצל הצעירים ואנחנו עובדים עליהם בכל הכוח".
אידריס סיפק את התחזית שלו להצבעה במג'ד אל-כרום בבחירות הקרובות לכנסת: "המפלגות הציוניות יקבלו 80 קולות, רע"מ 900 קולות, בל"ד 3,000 קולות וחד"ש-תע"ל 3,000 קולות. אחוז ההצבעה יהיה מעל 70%. קחו בחשבון שאני בדרך כלל צודק בנושאים האלה".