הנתון שעשוי להכריע את הבחירות הקרובות הוא אחוז ההצבעה. הנתון הזה, שייתכן שיקבע אלו מפלגות יישארו מחוץ לכנסת ומי יהיה זה שירכיב את הממשלה הבאה, עשוי להיות מושפע ממזג האוויר.
לפי התחזית העדכנית, ביום שלישי – יום הבחירות – יהיה קריר מהרגיל וגשם יירד מדי פעם בצפון ובמרכז. השאלה הגדולה היא אם אכן הגשם יוביל לכך שמצביעים פוטנציאלים יישארו בבית - ואם זה יקרה, האם זה יתפרס באופן שונה ברחבי הארץ.
1 צפייה בגלריה
גשם קל בתל אביב
גשם קל בתל אביב
עם מטריות בתל אביב ביום שלישי השבוע. גשם ביום בחירות אירוע נדיר יחסית
(צילום: מוטי קמחי)
כך, למשל, ממטרים בצפון עשויים להוריד את שיעור ההצבעה בחברה הערבית, כך שהדרך לכנסת של רע"מ וחד"ש-תע"ל – שתי מפלגות שלפי כל הסקרים נמצאות גם כך באזור הסכנה - תהיה עוד יותר קשה.
בוועדת הבחירות המרכזית דווקא לא מביעים חשש מפגיעה באחוז ההצבעה בעקבות הגשם הצפוי, מאחר שכלל הקלפיות נמצאות במבנים מקורים, ובהם בתי ספר ומתנ"סים. גם קלפיות "הצבע וסע", בהן יצביעו חולי קורונה, יוצבו באוהלים אטומים, והגשם לא אמור לחדור אליהם. להערכת הוועדה, החורף הישראלי הוא לא זה שימנע ממי שרוצה להצביע לממש את זכאותו.
גם נתוני עבר שפורסמו באתר השירות המטאורולוגי תואמים את אותה הערכה של ועדת הבחירות המרכזית. הבחירות לכנסת הראשונה התרחשו ביום חורפי וגשום בינואר 1949 וזכו לשיעור ההצבעה הגבוה ביותר עד כה - 87%. לעומת זאת, הבחירות לכנסת השנייה התקיימו ביום קיץ ביולי 1951 וזכו לשיעור ההצבעה של 75% - נמוך מכל מערכות הבחירות שהתקיימו עד שנת 2000.
בכל מקרה, גשם בבחירות הוא אירוע נדיר יחסית. בעשור האחרון הבחירות (הרבות) שהתקיימו נערכו ברובן במרץ-אפריל ובספטמבר. הפעם האחרונה שהישראלים הלכו לקלפי הייתה בינואר 2013, ואז מזג האוויר היה נעים.
במפלגות לא לוקחים סיכון, ונערכים למזג אוויר חורפי. כך למשל, במטה יום הבחירות של יש עתיד, שבראשו עומד ח"כ בועז טופורובסקי, ישנה היערכות מיוחדת בעיקר בקרב הפעילים והמתנדבים. למפלגה יש 200 מטות שטח שיקבלו ציוד מתאים, כמו גזיבו, כובעים וחולצות. לקראת היערכות מזג האוויר החליטו במטה הבחירות של יש עתיד להוציא הזמנה למאות מטריות ממותגות של המפלגה.
מפלגת העבודה נערכת לאפשרות של יום גשום עם מערך הסעות על מנת לסייע למבוגרים להגיע לקלפי ועם מטריות סגולות ממותגות שיחולקו לפעילים בשטח. המפלגה קוראת לכל האזרחים והאזרחיות לצאת להצביע בכל מזג אוויר. "מדובר בבחירות גורליות, אל תוותרו על יכולת ההשפעה שלכם", אמרו בעבודה. "חייבים שמפלגת העבודה תהיה חזקה בשביל להקים ממשלת תקווה. כל קול קובע".
גם במרצ נערכים בצורה מיוחדת ליום בחירות במקרה שיהיה גשם, עם מוקד טלפוני שיסייע למי שיתקשה להגיע לקלפיות וכן המרצות מיוחדות בטלפון. במפלגה יציידו את האנשים שמחוץ לקלפיות במטריות מיוחדות וגזיבואים להערכות הפעילים מחוץ לקלפיות.