1 צפייה בגלריה
דיון בעניין הפרשתו של ח"כ עמיחי שיקלי בבית משפט מחוזי ירושלים
דיון בעניין הפרשתו של ח"כ עמיחי שיקלי בבית משפט מחוזי ירושלים
שיקלי בבית המשפט
(צילום: משה מזרחי)
מרצ הגישה ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית בקשה לפסול את חבר הכנסת עמיחי שיקלי, ששוריין במקום ה-14 בליכוד, מלהתמודד בבחירות לכנסת ה-25. בבקשה, שהוגשה באמצעות עורך הדין אורי הברמן, נטען כי יש לפסול את שיקלי "מכוח הוראות סעיף 6א' לחוק-יסוד: הכנסת, האוסר על חבר הכנסת שפרש מסיעתו ולא התפטר מכהונתו סמוך לפרישתו, להיכלל בבחירות לכנסת שלאחריה, ברשימת מועמדים שהגישה מפלגה שהייתה מיוצגת על ידי סיעה של הכנסת היוצאת".
חבר הכנסת גבי לסקי, ששותפה לעתירה, אמרה כי "התיקון לחוק יסוד הכנסת נחקק כדי למנוע קניית שלטון בתמורה לשירון וטובות הנאה. המפלגה הביביסטית ממשיכה לפגוע בשלטון החוק ולזהם את המערכת השלטונית עם השיריונים שלה".

בעתירה מתבקש יו"ר הוועדה, השופט יצחק עמית, לאכוף את החלטת ועדת הכנסת, לפסול את שיקלי ולהסירו מרשימת הליכוד. שיקלי, נזכיר, ערער על החלטת ועדת הכנסת להכריז עליו כפורש מימינה - וטען כי התקבלה נעשה באופן לא ענייני. בית המשפט המחוזי בירושלים הציע פשרה שבמסגרתה שיקלי יפרוש מהכנסת, ויוכל להתמודד בבחירות - אבל רק בכפוף לאישור יו"ר ועדת הבחירות.
שיקלי, שמרד בקואליציה, לא הצביע עמה ואף נעדר מההצבעות על תקציב המדינה, קיבל את הפשרה שהציע בית המשפט המחוזי, החליט למשוך את הערעור שהגיש ולהתפטר מהכנסת. כעת יצטרך עמית להחליט אם חרף הזמן שעבר בין הכרזתו כפורש לבין התפטרותו מהכנסת, ההתפטרות עדיין יכולה להיות מוגדרת "בסמוך" להפרשה.
אם אכן יבחר שיקלי להתמודד במסגרת מפלגה קיימת, יצטרך יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון יצחק עמית, לאשר זאת ולהחליט אם אמנם התפטרותו יכולה להיות מוגדרת "בסמוך" להפרשה. נציין כי גם על החלטת יו"ר הוועדה ניתן יהיה לערער לבג"ץ.
מרצ, נזכיר, הגישה לאחרונה גם בקשה לפסול את עידית סילמן, ששוריינה במקום ה-16 בליכוד, בטענה שמדובר ב"שוחד פוליטי". במרצ טוענים כי סילמן קיבלה שריון בליכוד תמורת פירוק הקואליציה. ממרצ נמסר אז כי "מדובר בדריסת רגל גסה של החוק על ידי הליכוד וסילמן. נתניהו ממשיך להתעלם מהחוק הישראלי. על השוחד, המרמה והפרת האמונים אפשר להוסיף גם פגיעה על טוהר הבחירות".