שבוע ימים לפני שהולכים לקלפי, שר הביטחון ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אומר בריאיון לשרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio כי הוא לא שולל שימליץ על יו"ר יש עתיד יאיר לפיד לראשות הממשלה לאחר הבחירות. גנץ הבהיר כי לא יהיה מוכן להישען על רע"מ בממשלה פוטנציאלית בראשותו, ותקף את שותפו לשעבר לממשלת האחדות: "נתניהו גמר את הקרדיט הפוליטי שלו, הוא משרת רק את עצמו. לא אהיה שותף לדבר הזה".
בפתח הריאיון, שהוקלט לפני המבצע הלילי החריג בקסבה של שכם, התייחס גנץ למתיחות הביטחונית ולפעילות נגד "גוב האריות": "אני לא בעד להקצין ולא בעד לתת תיאורים מרחיקי לכת. יש ריבוי אירועים לאחרונה, ראינו לא מעט אירועים לצערנו באזור של שכם, היו לנו פיגועים שבהם נהרגו חיילים, וזה באמת דבר מצער. אנחנו לא רואים את הציבור הפלסטיני מצטרף לזה במובן של אינתיפאדה שנייה, ואנחנו נמשיך להילחם בטרור בצורה ממוקדת ככל שניתן, ולעשות הפרדה בין הטרור, שבו צריך להילחם, לבין האוכלוסייה שאותה לא צריך להתסיס".
הבוקר, לאחר המבצע, כתב גנץ: "אין ולא יהיו ערי מקלט לטרוריסטים. נמשיך לפעול מול כל מי שינסה לפגוע באזרחי ישראל בכל מקום ובכל זמן שיידרש".
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון בני גנץ ראש השב"כ רונן בר בזמן המבצע בקסבה של שכם
שר הביטחון בני גנץ ראש השב"כ רונן בר בזמן המבצע בקסבה של שכם
גנץ וראש השב"כ רונן בר, בתמונה שפרסם שר הביטחון אחרי המבצע הלילה בשכם
גנץ נשאל בריאיון על האפשרות שימליץ לנשיא המדינה להטיל את הרכבת הממשלה על יאיר לפיד, וענה: "אנחנו מציעים את עצמנו כפתרון הממלכתי למדינת ישראל. נגמור את הבחירות, נשב, ננתח את התוצאות ונראה איך אנחנו ממשיכים".
- אתה לא שולל שתמליץ על לפיד? "אני לא שולל כלום. אנחנו כרגע ממוקדים בבחירות, ואני המועמד של המחנה הממלכתי לראשות הממשלה ואנחנו מזהים את זה כאלטרנטיבה היחידה להקמת ממשלה. אנחנו חושבים שליאיר לפיד אין באמת ממשלה, ואנחנו נלך לבחירות שש, שבע ושמונה".
כשנשאל אם יעדיף לשבת באופוזיציה ולא להצטרף לממשלה בראשות יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, השיב גנץ: "אין לי משהו אישי עם נתניהו. זה לא בגלל שהוא תקף אותי אישית, פגע בי אישית, והפר איתי הסכמים - זה הכול קרה. אלא שהוא פעל בניגוד לאינטרסים של מדינת ישראל תמורת האינטרסים שלו. הוא לא עמד בהסכמים של התקציב, ופירק את ממשלת האחדות. הוא גמר את הקרדיט הפוליטי שלו. הוא משרת את האינטרסים שלו עצמו, ואני לא רוצה להיות שותף לעניין הזה".
אמרת שהמחנה הממלכתי הוא גשר בין הימין לשמאל. אני מבין מי נמצא בקצה הגשר הימני במקרה שלכם - סער, אלקין וכהנא. מי בשמאל? "יש עתיד נמצאים משמאלנו, כך גם העבודה ומרצ. גם רע"מ שעליהם לא נישען, אך נשמח לשתף איתם פעולה קואליציונית. אלה דברים שהם אפשריים. מימינה - אני מקבל גם את הליכוד וגם את המפלגות החרדיות. התפיסות של בן גביר לא משרתות את מדינת ישראל, אני חושב שהן קיצוניות ומסוכנות. אני לא רוצה להישען על הקצוות, אני רוצה ממשלת אחדות כמה שיותר רחבה. נתניהו לקח את מפלגת הליכוד כבת ערובה. אם יהיה שם מישהו אחר, נראה מה יקרה".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"פעל בניגוד לאינטרסים של מדינת ישראל, גמר את הקרדיט הפוליטי שלו". נתניהו
(צילום: מוטי קמחי)
למה לא להישען על רע"ם? "הדבר הנכון הוא שניקח מהמרכז החוצה ולא מבחוץ פנימה. אם יש ניסיון שהיה קשה בממשלה הקודמת, כשלעצמה הייתה רעיון טוב, זה שהקצוות היו חשופים ופרומים מדי, והקשו על הממשלה לתפקד. אני מקווה שכשיהיה לנו מרכז כובד במרכז, יהיה לנו מספיק".
ראש הממשלה לפיד לא פוסל את שיתוף הפעולה עם חד"ש-תע"ל, גם אם לא בתוך הממשלה. שר המשפטים גדעון סער אמר שזה לא יקרה במקרה שלכם. אתה פוסל את זה על הסף? "אני לא מתעסק בשיתוף פעולה עם חד"ש-תע"ל, אמרתי את זה ואני חוזר ואומר. הציבור הערבי זכאי לכל השירות הפרלמנטרי והממשלתי שמדינת ישראל יכולה וצריכה לתת לו. בנושאים קונקרטיים, כמו פתיחת מרכז תרבות או בעיה כלשהי, תמיד אפשר לדבר עם אנשים. אנחנו לא רוצים לשתף איתם פעולה ברמה הממשלתית, ולא רואים אותם חלק מהקואליציה, כפי שהם לא רואים בעצמם כחלק ממנה. אני עדיין משרת את הציבור הערבי גם אם לא יצביע לי, ואמשיך לעשות זאת".
מנסור עבאס עשה בשנה האחרונה דרך משמעותית, כשבין היתר הכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. האיש שמוכן לארח בסלון ביתו את אבו מאזן לא מוכן לשבת איתו בקואליציה? "אמרתי שאני מוכן לשבת איתו בקואליציה, אך לא רוצה להישען עליו. אלו שני דברים שונים".
בקואליציה של 61 לא תהיה מוכן? "אני לא רוצה להקים ממשלה של 61 שנשענת על רע"מ, כי אני חושב שהדבר הזה לא יצליח, כפי שלמדנו. אני מקווה שנוכל להקים ממשלה של 70 מנדטים, כולל רע"מ, ואז זה כבר ייראה אחרת".
אמרת לאוקראינים שיש לנו מגבלות מבצעיות לספק להם נשק. מה הן אותן מגבלות? "יש מציאות נורא ברורה - מדינת ישראל תומכת באוקראינה דיפלומטית-מדינית, הומניטרית, פליטים, בתי חולים, פצועים, ציוד הגנתי, ואף הצעתי להם מערכות התרעה. אנחנו לא יכולים לספק ערכות אמצעי לחימה משתי סיבות: ראשית, יש לנו שיקולים אסטרטגיים-מבצעיים במרחב המזרח התיכון, כולם יודעים את זה, כותבים על זה בעיתונים, ולדעתי גם הם בעצמם מבינים את זה. שנית, בואו נהיה פרקטיים. אתם חושבים שיש כאן ערמות של סוללות כיפת ברזל או מערכות נשק מפה ועד להודעה חדשה שמחכות במפעלים שמישהו ייקח אותן ואנחנו לא נותנים אותן? הכול זה סיסמאות מסביב, אין לזה היתכנות מבחינה תעשייתית ומבחינה מדינית. אנו עוזרים במה שאפשר".
3 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם ראש סבא"א רפאל גרוסי מלחמה מול רוסיה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם ראש סבא"א רפאל גרוסי מלחמה מול רוסיה
"יש לנו שיקולים אסטרטגיים במזרח התיכון, מסייעים לאוקראינים כמה שאפשר". זלנסקי
(צילום: AFP )
אשאל אותך מה ששואלים האוקראינים. הישראלים מתכוננים שנים רבות להתמודדות עם מל"טים מתאבדים מתוצרת איראן - והנה, זו אחת הבעיות של הצבא האוקראיני. האם מדינת ישראל מוכנה לשתף אותם באמצעים ובידע כדי להתגונן מפניהם? "סוגיית האמצעים זה דבר אחד וסוגיית יכולות ההתרעה זה דבר אחר. אנחנו לא מעורבים באספקת אמל"ח והמדיניות הזאת היא שקולה, מאוזנת, נכונה וריאלית ביחס למה שיש לנו לתת להם. כשאתם מסתכלים על המערב ונאט"ו, הרי בסופו של דבר הם תומכים באוקראינה במאבק שלה נגד רוסיה. הם מגלגלים מערכות מהעורף של נאט"ו במערב אירופה לקדמת אוקראינה, ויכולים אחר כך למלא בקצב שלהם מקומות שהם לא תחת איום פעיל. אתם זוכרים שבשדרות לוקח 15 שניות להיכנס למקלט? אתם מבינים שכל צפון הארץ יכולה להיות מכוסה בטילים כל רגע, ואז תשאלו - מה זה? איפה ההגנה והאחריות שלנו? אז לא. אנהג באחריות אסטרטגית מול הרוסים והשיקולים האחרים שלנו מול מערכות האמל"ח שלנו. ביטחון מדינת ישראל קודם לכל שיקול אחר, ואני מוצא את הדרך לסייע לאוקראינה, בניגוד לאנשים ששואלים אותי מה אנחנו עושים".
יש טענות רבות על גידול קצב הבנייה הפלסטינית הבלתי חוקית בשטחי C מאז שהממשלה הנוכחית נכנסה לפועל. לעומת זאת הסכם אביתר, מהצד היהודי, לא כובד בסופו של דבר מצד הממשלה. "אנחנו הגברנו את האכיפה על הבנייה הפלסטינית, לדעתי בהיקף של למעלה מ-50% ממה שהיה נהוג בתקופות קודמות. השלמתי את הסקר באביתר כפי שאמרתי, ואני מעוניין בסיכום, שאכן יתממש. מניח שאוכל לקיים את זה אחרי הבחירות על פי חוות הדעת המשפטית".
תהיה ישיבה באביתר? "הייתה פנייה של המתיישבים, נעתרתי לעניין הזה, והגענו לסיכום. שמתי במקום כוח צבאי, עשיתי את הסקר, ואני מעוניין לעמוד בסיכום, אבל לא עובד לבד. אני לוקח שיקולים רחבים וחוקיים בעניין הזה, ובעזרת השם אוכל לסדר אותו. אני חושב שצריך לעמוד בסיכומים".