קצת יותר משבוע לפני שאזרחי ישראל ייצאו לקלפי, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון (המחנה הממלכתי) שבה וטענה הבוקר (ראשון) בריאיון לאולפן ynet כי רק יו"ר מפלגתה בני גנץ יוכל להקים ממשלה, ושמבחינתה היא יכולה להישאר במשרד החינוך עוד שבע שנים, "כדי לתקן את המערכת מהיסוד". ח"כ אבי דיכטר מהליכוד העביר ביקורת במשדר על הסכם הגבול הימי עם לבנון וקרא לו "גימיק בחירות", בעוד שיו"ר תע"ל אחמד טיבי אמר ל-ynet radio כי קיים סיכוי ממשי שמפלגתו לא תעבור את אחוז החסימה.
שאשא ביטון התייחסה לדבריו של ראש הממשלה יאיר לפיד, שאמר בריאיון ל-ynet כי הוא מקווה שגנץ לא יצטרף לממשלה עם יו"ר הליכוד בנימין נתניהו. "אני לא זוכרת שמישהו מאנשי לפיד התחייב לא ללכת עם נתניהו, ולעומת זאת אנחנו התחייבנו לא ללכת איתו", אמרה. "אני מעט מופתעת שאנחנו מותקפים גם מצד לפיד וגם מצד נתניהו, אבל זה קורה כי שניהם לא מבינים שיש כאן בן אדם אחד שמסוגל להרכיב ממשלה יציבה - בני גנץ. רק הוא יוכל לחבר את כל המפלגות, להרכיב ממשלה יציבה ולהוות אלטרנטיבה שלטונית".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"רק הוא יוכל להקים ממשלה יציבה". גנץ
(צילום: מוטי קמחי)
"ההתחייבות שלנו לא ללכת עם נתניהו זה לא מגיעה ממקום אישי של 'רק לא ביבי'", המשיכה שאשא ביטון. "אנחנו פוסלים אותו על זה שבתקופה האחרונה לכהונתו הוא לקח את המדינה כבת ערובה. ראינו איך הוא מוכן לרסק את מערכת המשפט רק בשביל האינטרס שלו, איך הוא מוכר את הכול רק בשביל הון פוליטי. אנחנו רואים שהוא מוכן למכור כל דבר בשביל ההישרדות האישית שלו. די, מאסנו בזה. אנחנו עושים הכול על מנת למנוע את הממשלה הנוראית שעלולה לקום בנובמבר, אנחנו נצליח להקים ממשלה רחבה.
"לגבי לפיד, בסוף גם הוא יודע שאין לו ממשלה. עם מי הוא יישב? הוא כל הזמן אומר 'נדבר אחרי הבחירות'. אנחנו יודעים להגיד איזו ממשלה נקים. האדם היחיד המקובל על כולם הוא בני גנץ. אנחנו כאן בשביל להביא לציבור ממשלה רחבה ויציבה לשנים הבאות. ללפיד אין אפשרות להקים ממשלה, להיות המפלגה הגדולה זה יפה אבל זה לא מספיק אם הוא לא יכול להקים ממשלה".
- אולי החיבור עם בני גנץ לא עושה טוב? "אני חושבת שהחיבור הוא חשוב וטוב. העובדה שתקווה חדשה, כחול לבן ואיזנקוט הפכו למחנה הממלכתי מוכיחה שבני גנץ הוא בן אדם של חיבורים. אני בטוחה שנהיה הרבה יותר גדולים ממה שאנחנו היום. את מנסור עבאס אנחנו לא פוסלים, אבל לא נישען על הקבוצות. אם נתניהו ואנשיו ינסו לפקפק בלגיטימיות של התוצאות? כלום לא יפתיע אותי, הוא מסוגל לעשות כל דבר שישמר את האינטרס הפוליטי שלו".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"יעשה כל דבר שישמר את האינטרס הפוליטי שלו". נתניהו
(צילום: EPA)
- אם לפיד יסתמך על המפלגות הערביות, לא תהיו שותפים לממשלה כזו? "התשובה היא לא, חד משמעית ובשום צורה. זה פשוט לא יקרה, ואמרנו את זה בצורה מפורשת. לפיד יודע שהוא לא יצליח להקים ממשלה גם עם המשותפת, כי אנחנו לא נהיה שם. לכן זה מחזיר אותנו לכך שרק אנחנו נוכל להביא לממשלה יציבה ורחבה. מי שלא רוצה את נתניהו ובן גביר, ממשלה שתרסק את מערכת המשפט ואת המשטר הדמוקרטי, ורוצה כאן אלטרנטיבה שפויה לשנים הבאות - שיצביע לנו".
על הסכם שכר המורים שנחתם סופית ביום חמישי על ידי משרד האוצר והסתדרות המורים אמרה שאשא ביטון: "עשינו הכול כדי שזה יגיע לישורת האחרונה כמה שיותר מהר. המורים יקבלו את השכר כמו שצריך החל מינואר אבל רטרואקטיבית מספטמבר, והם יקבלו את זה על כל השנה, פעימה מאוד משמעותית בשנה הראשונה ואז בשנה שנייה".
"קיבלתי את מערכת החינוך לפני שנה במשבר מאוד מאוד גדול, אגב לא רק בגלל הקורונה, אלא משבר שהעצים במשך שנים רבות. הרגשנו שהדברים לא מתקדמים לשום מקום. צריך לפחות שמונה שנים כדי לתקן אותה, לכן יש לי עוד שבע שנים וזו עוד סיבה להצביע למחנה ההמלכתי כדי שאשאר שרת החינוך ונוכל לתקן את המערכת מהיסוד".

ח"כ אבי דיכטר מהליכוד העביר ביקורת במשדר על הסכם הגז שצפוי להיחתם עם לבנון השבוע, ועל כך שבג"ץ דחה את העתירה שדרשה להביא אותו לאישור הכנסת ולמשאל עם. "הסכם הגז שהולך להיחתם ערב הבחירות לא תקין", אמר דיכטר. "ימים ספורים לפני הבחירות הממשלה נותנת 10 ק"מ מרובע למדינת אויב. אני חושב שלתת נתח אדמה ריבוני זו סוגיה שעם ישראל לא יכול לקבל אותה בלי שהכנסת תחליט עליה. כשנגיע לשלטון הסוגיה תובא לדיון בכנסת. מדובר בגימיק בחירות, עכשיו כשלפיד הוא ראש ממשלת המעבר. זה מחטף לאומי".
"המים הריבוניים של מדינת ישראל יהיו ברשות המדינה, אלא אם כן הכנסת תחליט אחרת", אמר דיכטר. "מעולם מדינת ישראל לא העבירה למדינה אחרת מטר מרובע אחד של שטח ריבוני. העברה כזו לא תהיה בשרלטנות כזו של ראש ממשלת מעבר, היא תהיה בהחלטת הכנסת. הסיפור הוא יותר מורכב, החור הוא קצת יותר מתוחכם. אנחנו לא נעביר מים ריבוניים למדינת אויב בלי שהנושא יאושר בכנסת. אנחנו למדנו מהערבים, הם לא העבירו מטר מרובע אחד למדינת ישראל. במזרח התיכון כשאתה מעביר שטח ריבוני ישראלי, אתה נתפס כחלש".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"גימיק בחירות". דיכטר על הסכם הגז עם לבנון
(צילום: אוליבייה פיטוסי,אוראל כהן, AFP, DALATI AND NOHRA)
על סיכויי מפלגתו להקים ממשלה אחרי הבחירות הקרובות אמר דיכטר: "הליכוד מתכוון להקים ממשלת ימין שבה יכולה לקחת חלק כל מפלגה שהיא ציונית. אני רואה את הקריאות של מפלגות מהשמאל לממשלה בלי חרדים וערבים, כאילו זה באותה נישה. הם רוצים ממשלת אחדות בלי חרדים כי הם שותפים מסורתיים של הליכוד בהרבה מאוד מערכות בחירות. בניגוד למה שרוצים לייחס לחרדים כאילו הם מחזיקים בגישה אנטי-ציונית - הם לא כאלה.
"יש מפלגות שהן עמוד השדרה בפוליטיקה הישראלית. הליכוד היא בוודאי המפלגה היציבה והחזקה ביותר, לכן היא תקבע איך תיראה הקואליציה הבאה. לכן אין לנו שום כוונה להצהיר על החרדים כמי שלא תהיה איתם שותפות. הייעוד של הליכוד הוא לממש את המדיניות של הליכוד. אנחנו מנסים לבנות את הקואליציה העתידית עם יותר מ-61 כדי להוביל אג'נדת ימין עם מפלגות ציוניות".
יו"ר תע"ל ח"כ אחמד טיבי התייחס בריאיון ל-ynet radio לאפשרות שמפלגתו, שרצה ביחד עם חד"ש, לא תעבור את אחוז החסימה. "בכל מערכת בחירות אנחנו חורשים את השטח, ובבחירות האלה יותר כי אלה בחירות קשות ומאתגרות יותר", אמר טיבי. "יש התעוררות בימים האחרונים ועלייה קלה בשיעור ההצבעה. המפגשים שלנו בשטח הם מפגשים טובים, אבל עדיין התוצאות של הסקרים, גם הפומביים וגם הפנימיים, הם על הגבול. לגבי רע"מ, כנראה שהיא עוברת, לגבי חד"ש-תע"ל - זה גבולי".
על אחוזי ההצבעה הנמוכים בחברה הערבית אמר טיבי: "יש לכך כל מיני סיבות. קודם כל המציאות העגומה בשטח שלא השתנתה למרות 'ממשלת השינוי' ולמרות שיש מפלגה ערבית בקואליציה. עוד סיבה לאדישות היא בחירות חמישיות תוך שלוש שנים, כמו גם התפרקות הרשימה המשותפת והביקורת על כלל המפלגות וחברי הכנסת. פירוק הרשימה המשותפת על ידי בל"ד הייתה טעות קשה ועשתה את הקמפיין קשה יותר לכולם. היה עדיף להישאר עם הרשימה המשותפת וללכת בינתיים בשני ראשים. אנחנו בתע"ל חשבנו שכל ארבע המפלגות הערביות צריכות לרוץ ברשימה משותפת אחת, אבל זה לא תלוי בנו".
4 צפייה בגלריה
אחמד טיבי
אחמד טיבי
"מעריך שלא נמליץ על אף אחד לראשות הממשלה". אחמד טיבי
(צילום: מוטי קמחי)
- איך לא חתמתם עם אף מפלגה ערבית אחרת על הסכם עודפים? "פנינו לבל"ד בכתב, ועשר דקות לפני המועד האחרון להגשת הסכמי העודפים הבנו מהתקשורת שהם לא רוצים לחתום, הם אפילו לא השיבו לנו. לרע"מ לא פנינו כי יש בינינו הבדלים פוליטיים עצומים, האפשרות שהם ינהלו משא ומתן עם הימין למשל ואז הקולות של בוחרי חד"ש-תע"ל יילכו לשם. הצענו לבל"ד כי היא קרובה אלינו פוליטית ורצינו להשרות אווירה חיובית כדי להעלות את שיעור ההצבעה, והם עשו בדיוק ההפך. זה מצער מאוד, ויכול להיות שזה כי הם לקחו בחשבון שהם לא עוברים את אחוז החסימה".
- ביום שאחרי הבחירות, אתם תשתפו פעולה עם יאיר לפיד? "אני רוצה לדעת מה התוצאה, אבל אני מעריך שלא נמליץ על אף אחד לראשות הממשלה. אבל אנחנו בכנסת כדי להשפיע ולהביא הישגים לציבור הערבי מבלי לוותר על עקרונות היסוד שלנו. יש הבדל בין להמליץ לבין להצטרף לקואליציה".
ח"כ נעמה לזימי, מספר 2 במפלגת העבודה, אמרה בריאיון ל-ynet radio כי היא מקווה שאם מפלגתה תהיה חלק מהקואליציה הבאה - יו"ר העבודה מרב מיכאלי תתן משקל למקום שבו נבחרה בפריימריז מבחינת חלוקת התפקידים.
"הייתה לי קדנציה של שנה, קדנציה מצוינת שבה ראיתי שאני יודעת בדיוק איך לעבוד בפרלמנט הישראלי ולהיות אפקטיבית לטובת הציבור", אמרה לזימי. "אני סומכת על מרב שהיא תתן משקל למקום שבו נבחרתי. זה מה שציבור המתפקדים רצה וזו המשמעות של מפלגה דמוקרטית, במיוחד לנוכח השנה האחרונה שהייתה באמת טובה. אני משאירה למרב את החישובים וסומכת עליה, אבל הכי חשוב שנגיע לתוצאה טובה ושנקים שוב ממשלה".
לזימי הוסיפה: "אני חושבת שבמרצ שמו את מרכז הכובד שלהם על סוגיות של זכויות אזרח, הכיבוש ומה שבאמת הופך אותם למפלגה מאוד ייחודית באג'נדה שלהם. מפלגת העבודה דווקא מאוד מאובחנת היום כסוציאל-דמוקרטית על כל רבדיה. גם דת ומדינה וגם סוגיות של פלורליזם, אבל בהחלט סוציאל-דמוקרטית. אם הציבור לא יעשה כל מיני אסטרטגיות מוזרות ויצביע פשוט על פי צו מצפונו - מצבה של מרצ יהיה מצוין, ומצבה של העבודה יהיה אפילו עוד יותר מצוין".