יותר מ-93% מהקולות בבחירות לכנסת כבר נספרו, הסיכוי של מרצ הולך ופוחת - אבל הקרב על כמה מהמנדטים האחרונים עדיין בעיצומו: מהעדכון האחרון הבוקר (חמישי) של ועדת הבחירות עולה שאין שינוי בתמונת המנדטים והגושים.
אחרי ספירת 200 אלף קולות מתוך 465 אלף במעטפות הכפולות, שיעור הקולות שמרצ זכתה בו ירד ל-3.14% כשאחוז החסימה הוא 3.25%. מפלגת השמאל צריכה לזכות ביותר מ-5% מהקולות שטרם נספרו, והסיכוי לזה קטן מאוד. גוש נתניהו, לפיכך, יעמוד כמעט בוודאות על 65 מנדטים - כי גם המאבקים על אותם מנדטים אחרונים הם בתוך הגושים עצמם.
32 המנדטים של הליכוד עדיין לא בטוחים, וייתכן שהם יאבדו את המנדט ה-32 לציונות הדתית שתעלה ל-15 מנדטים. במקרה כזה מאי גולן, שמכהנת בכנסת כמעט ברציפות בשלוש השנים האחרונות, תיפלט מהמליאה ועל חשבונה ייכנס יצחק קרויזר מעוצמה יהודית. עם זאת, גם גולן וגם קרויזר עשויים להיכנס לכנסת בכל מקרה באמצעות החוק הנורבגי.
3 צפייה בגלריה
שש שישייה מאי גולן יוסף עטאונה חמד עמאר יצחק קרויזר  שירי נאור מישל בוסקילה
שש שישייה מאי גולן יוסף עטאונה חמד עמאר יצחק קרויזר  שירי נאור מישל בוסקילה
המתנדנדים, מימין למעלה: מאי גולן, יוסף עטאונה, חמד עמאר, מישל בוסקילה, נאור שירי ויצחק קרויזר
קרויזר (38), נשוי ואב לשלושה ממושב נטור שברמת הגולן. גדל במצפה יריחו, השתתף במלחמת לבנון השנייה ואיבד שני אחים בתאונת דרכים קטלנית ב-2007. הוא קורא לטיפול בטרור החקלאי וטען כי "עסקת המאה" של דונלד טראמפ הייתה תוכנית מסוכנת שתוביל להקמת מדינה פלסטינית.
חד"ש-תע"ל, שקיבלה פחות מ-1% במעטפות הכפולות, טרם הבטיחה את המנדט החמישי. היא עשויה לאבד אותו לישראל ביתנו. במקרה כזה, יוסף עטאונה שכיהן כח"כ במשך ארבעה חודשים בכנסת ה-20, לא ישוב אליה. עטאונה, פעיל חברתי ומורה, נשוי לשתי נשים - וזכה לביקורת חריפה מארגוני נשים על כך. אם מפלגתו של אביגדור ליברמן תזכה במנדט השישי, ייכנס לכנסת חמד עמאר - כיום השר במשרד האוצר - יהיה הח"כ הדרוזי היחיד. עם זאת, לליברמן אין הסכם עודפים, ולכן הדרך שלו לאותו מנדט שישי ארוכה יותר.
יש עתיד עלולה בסיכוי קטן לאבד את המנדט ה-24 למחנה הממלכתי, שיעלה במקרה כזה ל-13. לפי התוצאות כרגע נמצא בכנסת נאור שירי, סגן ראש העיר הוד השרון ופעיל ביש עתיד במהלך העשור האחרון. אם יהיה שינוי ברגע האחרון, ח"כ מישל בוסקילה ייכנס במקומו. בוסקילה היה בעבר המשנה לראש העיר אשקלון מטעם הליכוד ובשנה שעברה עבר לתקווה חדשה של גדעון סער. מאוגוסט האחרון הפך לח"כ.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
ישמור על הרוב גם אם מרצ תעבור. נתניהו
(צילום: רויטרס)
במעטפות הכפולות עצמן זכתה עד כה מרצ רק ב-2.5% מהקולות - כך שכעת הסיכוי שלה לעבור את אחוז החסימה נמוך מאוד. בל"ד, שקיבלה רק 0.8% ושיעור התמיכה בה ירד ל-2.98%, כבר לא תהיה בכנסת. בינתיים, הליכוד כבר עבר את רף מיליון הקולות והגיע ל-1,048,820, כמעט 250 אלף קולות יותר מיש עתיד. העבודה הבטיחה סופית את מיקומה בכנסת, אבל זה לא ינחם את מרב מיכאלי, שצפויה לזכות רק בארבעה מנדטים.
בכלל הציבור מפלגתו של יאיר לפיד קיבלה 17.8% מקולות הבוחרים, לעומת 10.6% שקיבלו ראשי הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. אבל במעטפות הכפולות, המתבססות בין היתר על קולות החיילים, סמוטריץ' ובן גביר קיבלו מספר קולות כמעט זהה ביחס ללפיד - 17.1% ליש עתיד לעומת 16.9% לציונות הדתית, נכון לעכשיו. הליכוד מוביל גם במעטפות הכפולות, עם 24.8%.
חלוקת המנדטים הנוכחית מעניקה לגוש נתניהו 65 מנדטים, לגוש הקואליציה היוצאת 50 מנדטים ולחד"ש-תע"ל 5. על פי החלוקה הנוכחית, שעדיין קיים סיכוי קטן שתשתנה, הליכוד יקבל 32 מנדטים, יש עתיד תקבל 24 מנדטים, הציונות הדתית 14, המחנה הממלכתי 12, ש"ס 11, יהדות התורה 8, רע"מ 5, חד"ש-תע"ל 5, ישראל ביתנו 5 והעבודה 4.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
מתכונן לחילופי השלטון. לפיד
(צילום: רויטרס)
הלילה התברר גם שאחוז ההצבעה הסופי נמוך מאחוז ההצבעה שעליו דווח עם סגירת הקלפיות. שיעור ההצבעה בבחירות היה בסופו של דבר 70.6%, אף נמוך מבחירות 2020. הסיבה להבדל הוא שאחוז ההצבעה שעליו מדווח במהלך יום הבחירות לקוח מקלפיות מדגמיות. עוד יצוין כי חלק מהנתונים הללו טרם פורסמו רשמית באתר ועדת הבחירות, ולכן המספרים אינם זהים.
ראש הממשלה יאיר לפיד כבר מתכונן לחילופי השלטון. הוא מקיים פגישות ביטחוניות בקריה ואחר הצהריים יכנס ישיבת סיעה. הוא הורה לכל השרים להעביר את המשרדים באופן אחראי ומסודר ולטפל בכל פניות הציבור הפתוחות. עם זאת, רק עם פרסום התוצאות הסופיות הוא צפוי להתקשר לנתניהו. הבוקר מונה רשמית ח"כ יריב לוין לראש צוות המשא ומתן של הליכוד. הוא התחיל בשיחות עם ראשי הגוש שיגבשו את דרישותיהם לקראת המשא ומתן הקואליציוני.
יו"ר הליכוד ומי שצפוי להרכיב את הממשלה הבאה, בנימין נתניהו, שיתף אמש פוסט של המפלגה ובו מואשמת מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית אורלי עדס בפגיעה לכאורה ביכולתו של נציג המפלגה לפקח על הליך ספירת מאות אלפי המעטפות הכפולות. סיבת המחלוקת הנוכחית: חבל סימון שהוצב באזור הספירה, שבוועדה אומרים כי כלל לא מפריע לנציגי המפלגות לפקח על ההליך.
לפי ההודעה שפרסמה אמש הליכוד, "באופן חסר תקדים ובניגוד לחוק היא (עדס) הורתה לפרוס חבל שחוצץ בין אזור ספירת המעטפות לבין חברי ועדת הבחירות שמפקחים על הסופרים, באופן שאינו מאפשר להם לפקח על הליך הספירה כמתחייב מתפקידם. עו"ד אילן בומבך, סגן יו"ר ועדת הבחירות המרכזית מטעם הליכוד פנה לגברת עדס בדרישה להסיר מיידית את החציצה הלא חוקית ולאפשר לו לבצע את תפקידו ולהשגיח על הליך ספירת המעטפות, אך מסיבה שאינה ברורה היא סירבה ונכון לעכשיו אין אפשרות לפקח כראוי על ספירת המעטפות וייתכנו טעויות וזיופים".
בוועדת הבחירות פרסמו תגובה שבה דחו מכל וכל את הטענות: "לצורך שמירת סדר התנועה של מאות אנשים שגויסו לטובת ספירת הקולות, הוצב חבלול מסרט סימון לצורך חלוקת המעטפות הכפולות לשם פתיחתן. כפי שאתמול, עוד טרם החלה ספירת הקולות, כבר החלו גורמים מסוימים להפיץ שמועות חסרות בסיס על אודות 'אי סדרים' - כך גם היום, עוד טרם החלה ספירת המעטפות הכפולות, כבר נשמעה דרישה מגורמים מסוימים ל'ספירה מחודשת', שטרם החלה כאמור". בוועדה הוסיפו כי "יש להצר על ההשתלחות האישית במנכ"לית ועדת הבחירות שהופצה".
פורסם לראשונה: 10:14, 03.11.22