לא רק המפלגות נלחמות כדי לעבור את אחוז החסימה ולהיכנס לכנסת הבאה. בתוך כל מפלגה יש גם מועמדים שממש מתנדנדים בין הסיכוי להפוך לחברי כנסת בכנסת הקרובה, או אולי להישאר מחוצה לה. חלקם, לפחות עדיין, לא מוכר, אבל יש ביניהם גם כאלה שמילאו תפקידים משמעותיים בכנסת האחרונה או בכנסות קודמות, ואם המפלגה שלהם תקבל את מספר המנדטים שחוזים לה הסקרים, הם כנראה לא יהיו כבר חלק מהכנסת ה-25.
4 צפייה בגלריה
יישארו בכנסת? יו"ר ועדת החינוך שרן השכל והשרה לשעבר גילה גמליאל
יישארו בכנסת? יו"ר ועדת החינוך שרן השכל והשרה לשעבר גילה גמליאל
יישארו בכנסת? יו"ר ועדת החינוך שרן השכל והשרה לשעבר גילה גמליאל
(צילום: הדר יואביאן, יריב כץ)
במפלגת הליכוד, למשל, מי שנמצא מתחת למקום ה-30 ברשימה יישאר כנראה במתח עד תום ספירת הקולות, כדי לדעת האם הצליח להשתחל פנימה. במקום ה-31 נמצא חבר הכנסת אופיר כץ, חבר ועדת הכספים ואיש הגליל והעמקים.
מיד אחריו, במקום ה-32, חברת הכנסת מאי גולן, מהנשים הצעירות והבולטות במפלגה, שהובילה את המאבק נגד המסתננים בדרום תל אביב, ובמקום ה-33 דן אילוז שזכה בפריימריז במשבצת העולים ובעבר היה חבר מועצת העיר ירושלים וניהל את ארגון ציוני אמריקה בארץ. אם בליכוד יפסידו קולות למפלגות אחרות, כמו לציונות הדתית למשל, ייתכן שגם השרה לשעבר, ח"כ גילה גמליאל, שנמצאת במקום 30 ברשימה, תמצא את עצמה בחוץ.
4 צפייה בגלריה
משה סולומון
משה סולומון
משה סולומון, מקום 14 בציונות הדתית
4 צפייה בגלריה
יאיר גולן
יאיר גולן
באזור הסכנה. יאיר גולן
(צילום: עידו ארז)
במפלגת יש עתיד, שבסקרים מגיעה ל-24 מנדטים, השמות במקומות הנמוכים יותר ברשימה פחות מוכרים לציבור הרחב. במקום ה-24 נמצא נאור שירי, סגן ראש עיריית הוד השרון ובמקום ה-25 שלי טל מירון, קצינה לשעבר בחיל האוויר ופעילה חברתית.
גם במפלגת הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, כנראה שלא תכירו את השמות ברשימה דוגמת לימור סון הר מלך שנמצאת במקום ה-13, שהוא מספר המנדטים שהמפלגה מקבלת ברוב הסקרים, או משה סולומון שנמצא במקום ה-14.
אם אתם מתלבטים בין מפלגתו של לפיד לבין זו של בני גנץ, אולי המועמדים המתנדנדים במחנה הממלכתי יעזרו לכם להחליט למי להצביע. על פי הסקרים, המפלגה של שר הביטחון עומדת על 12 מנדטים לכל היותר. אם המפלגה תקבל בסופו של דבר פחות מעשרה מנדטים, עלולות למצוא את עצמן בחוץ שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן, שנמצאת במקום העשירי ברשימה. אחריה ממוקמת חברת הכנסת ויו"ר ועדת החינוך שרן השכל, ואחריהן, במקום ה-12, סגן שר הביטחון אלון שוסטר.
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
חמד עמאר
(צילום: יואב דודקביץ)
במפלגת ישראל ביתנו, מי שנמצא במקום השישי ברשימה הוא חמד עמאר, שעלול להיפרד מכיסאו אם המפלגה לא תגרוף שישה מנדטים לפחות.
במפלגות השמאל, לצד מאבקן ב"שתיית הקולות" מצד המפלגות הגדולות בגוש המרכז-שמאל, יש גם רצון להציל עוד ועוד מועמדים משמעותיים ברשימה ולהשאירם בכנסת הבאה. למפלגת העבודה של מרב מיכאלי, יש צפי על פי הסקרים ל-4-5 מנדטים, מה ששם בסכנה את חבר הכנסת ויו"ר הסיעה רם שפע, שהגיע למקום החמישי בפריימריז ואת חברת הכנסת וסגנית יו"ר הכנסת אמילי חיה מואטי, שנמצאת במקום השישי.
גם במרצ מקווים מאוד לעבור את אחוז החסימה, אך גם עם ארבעה מנדטים, המפלגה תאבד קולות משמעותיים, ביניהם של סגן שר הכלכלה יאיר גולן, ושל חברת הכנסת פעילת זכויות האדם, גבי לסקי.
כך שאם אתם עדיין מתלבטים בין מפלגה כזו או אחרת ואחד מהמועמדים המתנדנדים חשוב לכם, דעו שהקול שלכם יכול להכריע האם הוא ייכנס לכנסת הבאה או לא.