שרת הפנים איילת שקד ביקשה אמש (שלישי) לראשונה בקולה סליחה ממצביעי הימין על כך שהסכימה להצטרף לממשלה. יו"ר הבית היהודי, שמפלגתה עדיין לא עברה את אחוז החסימה בסקרים, הבהירה שהיא לא מתכוונת להתפטר מתפקידה, כיוון שאז שרי הממשלה יקדמו "צעדים מרחיקי לכת", כלשונה.
שקד אמרה למשתתפים בכנס הבחירות בגבעת שמואל כי "אני לא צריכה להוכיח את הימניות שלי. עבורכם אני לא צריכה להביא קבלות על המלחמות שניהלתי עבור הארץ הזאת והמדינה הזאת. עבורכם אני לא איילת ש'חוזרת לימין', אלא זאת שתמיד הייתה בימין".
5 צפייה בגלריה
השקת קמפיין בית יהודי
השקת קמפיין בית יהודי
התנצלה על כניסתה לממשלת בנט-לפיד. שרת הפנים שקד
(צילום: שאול גולן)
היא הוסיפה כי "ערב הימים הנוראים, אני מבקשת לשתף אתכם, ציבור הבוחרים האידיאליסטי שייצגתי נאמנה בעשור האחרון, בחשבון הנפש שלי. התהליך הזה אומנם אישי ומורכב, אבל כנבחרת ציבור אני מחויבת לשתף אתכם בו.
"לפי קצת יותר משנה, עשיתי הכל כדי למצות את האפשרות להקים ממשלת ימין. אבל גדעון סער ובצלאל סמוטריץ' טרפדו את המהלך. קיבלתי את ההחלטה הקשה ביותר בחיי הציבוריים: גיביתי את בנט מנהיג מפלגתי והצטרפתי לממשלה", אמרה שקד. "הדילמה בין המשך סבבי בחירות להקמת ממשלת חילופין קרעה אותי. יש מי שמגחיכים את הכאב העמוק שליווה אצלי את הדילמה הזו, אבל זו האמת שכל מי שהיה בסביבתי באותם הימים יוכל להעיד עליה. וכמו תמיד, הדבר היחיד שעמד לנגד עיניי בהחלטה שקיבלתי היה מה נכון למדינת ישראל.
"אני יודעת שההחלטה פגעה קשות ברבים מכם. במי ששלחו אותי לכנסת. במי שכרתו עמי ברית. הברית הזו הוכיחה את עצמה לאורך שנים ארוכות ואני מודעת לעומק האכזבה שנגרמה לרבים מכם. דווקא כשהאמון חזק והיחסים מבוססים על אדנים יציבים, תחושת הפגיעה גדלה. אמנם שמרתי על האינטרסים של המחנה הלאומי בכל נקודה ובכל שלב. הנפתי את דגל ההתיישבות, את דגל תיקון מערכת המשפט, את השמירה על ישראל כמדינה יהודית. חלקכם לא רציתם בממשלה הזו ואני הייתי חברה בה. ההחלטה שברה מיליון לבבות של אנשים שתמכו בנו עשר שנים, שהיו איתנו לאורך כל הדרך.
5 צפייה בגלריה
השקת קמפיין בית יהודי
השקת קמפיין בית יהודי
שקד יחד עם שותפה החדש, יוסי ברודני
(צילום: שאול גולן)
בתפילות הימים הנוראים אנו מבקשים להיבחן בראייה כוללת. אנו מבקשים כי כוונותינו ומעשינו הטובים יעמדו במרכז. ערב ראש השנה, אני מבקשת מכם שתיזכרו מדוע בחרתם בי פעם אחר פעם כשליחת הציבור שלכם. אני מבקשת שפועלי רב השנים הוא שיכריע את הכף מבחינתכם".
שקד הוסיפה כי "אני מפצירה בכם להביט נכוחה על העשור האחרון. לראשונה, שליחי הציבור שלכם, וביניהם – אני, הובלנו מדיניות ימנית לאומית בכלל המישורים, המדיני, הכלכלי והמשפטי. הנושא הפלסטיני ירד מסדר היום. השיבוט הרעיוני במערכת המשפט פסק והשיח המשפטי שינה צורתו. צמד המילים ימין כלכלי אינו זר עוד במערכת הפוליטית. היום אני מבקשת סליחה מהתומכים שלי, מהקהל האהוב שלי, שלבו נשבר כשהצטרפתי למהלך הקמת הממשלה האחרונה. אני מאמינה שתמצאו בליבכם את המקום לסלוח לי".
שרת הפנים הבהירה כי להתפטר מהממשלה יהיה הצעד הקל. "פוליטית, כנראה שארוויח מצעד כזה. אבל זו תהיה טעות", אמרה. "מהותית, יהיה זה מעשה לא אחראי כלפי הערכים בשמם בחרתם בי. נכון להיום אני זו ששומרת על ערכי המחנה הלאומי בממשלה. התפטרותי תקל על שרי הממשלה להוביל צעדים שנויים במחלוקת ומרחיקי לכת. איני מתכוונת לתת להם את הפרס הזה.

5 צפייה בגלריה
השקת קמפיין מפלגת העבודה
השקת קמפיין מפלגת העבודה
מיכאלי השיקה את הקמפיין של העבודה, ותקפה את בן גביר
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ו מרב מיכאלי תרגיל הבחירות של בית ספר בליך
איתמר בן גביר ו מרב מיכאלי תרגיל הבחירות של בית ספר בליך
העימות בבליך
(צילום: שאול גולן)
"ההיסטוריה תעיד כי לרגע אחד לא הפסקתי להיות נאמנה לדרך. על כך יעידו מעשיי ופעולותיי. גם מבקריי החריפים ביותר לא ימצאו ולו בדל מעשה או אמירה שמעידים שבחרתי בדרך אחרת, ששיניתי מעמדותיי, שפגעתי בערכים שבשמם הגעתי לפוליטיקה".
מי שעוד השיקה את הקמפיין אמש, שישה שבועות בדיוק לבחירות, היא יושבת ראש העבודה מרב מיכאלי, שניצלה את ההזדמנות כדי לתקוף את יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר - שאיתו התעמתה רק הבוקר בתיכון בליך ברמת גן. "הערכים שלנו נמצאים בסכנה, אנחנו לא ניתן לזה לקרות", אמרה.
היא התייחסה לעימות עם בן גביר ואמרה: "הייתי הבוקר בבליך וראיתי מקרוב את אותה אלימות וגזענות שמאיימות עלינו מאז שאיימו על יצחק רבין. מי שאיימו אז הם חברי כנסת היום, ואם אנחנו לא ננצח חלילה - הם יהיו שרים. זה קורה בחסות אדם אחד, שלא רק שיש לו כתב אישום פלילי, אלא כתב אישום מוסרי על ההרס שהוא גורם לישראל". מיכאלי אף קראה "לחזור לשיח המדיני". "הממשלה הבאה חייבת לייצר אופק מדיני", אמרה.
5 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים בל"ד
מסיבת עיתונאים בל"ד
"לפיד ונתניהו גזענים, לצערנו הרב משתפים איתם פעולה"
(צילום: טל שחר)
גם יו"ר בל"ד סאמי אבו שחאדה מסר אתמול הצהרה לאחר פיצולו מהרשימה המשותפת. הוא הבהיר כי ירוץ עד הסוף, גם אם יראה שהוא ממשיך לא לעבור את אחוז החסימה בסקרים: "בימים הקרובות כולכם תשמעו על מה שכולם ידברו - שאנחנו לא עוברים את אחוז החסימה, מאיפה נביא את הקולות. בל"ד מייצגת את כל החברה הערבית, אנחנו קרובים הרבה יותר לחברה שלנו. רוב הציבור שלנו אומר בכל הסקרים שהוא לא מרוצה מנבחרי הציבור".
את ראש הממשלה יאיר לפיד וראש האופוזיציה בנימין נתניהו כינה "גזענים": "לצערנו הרב חלק מהמפלגות של החברה הערבית משתפות איתם פעולה".
פורסם לראשונה: 20:53, 20.09.22