6,788,804 בעלי זכות הבחירה יוכלו לשלשל היום (שלישי) את הפתק שלהם בקלפי עם האותיות של אחת מבין 40 המפלגות המתמודדות לכנסת ה-25. מתי מצביעים ואיפה? איך תתבצע ההצבעה בבתי אבות? למי מותר להצביע בקלפי נגישה? והאם צריך להצטייד בהודעה לבוחר בהגעה לקלפי? ynet עושה סדר.
5 צפייה בגלריה
מצביעים בירושלים
מצביעים בירושלים
210,720 בעלי זכות הצבעה נוספו מאז הבחירות הקודמות
(צילום: עמית שאבי)

מי זכאי להצביע?

כל אזרח ישראלי שביום הבחירות ימלאו לו 18 שנים והוא רשום בפנקס הבוחרים. בבחירות הקרובות ישנם 6,788,804 בעלי זכות הבחירה. מדובר בגידול של 3.2% במספר הזכאים לעומת הבחירות לכנסת ה-24, אז היו 6,578,084 זכאי הצבעה. כך שנוספו עוד 210,720, רובם צעירים שמלאו להם 18 מאז הבחירות הקודמות ויוכלו להשתתף לראשונה בחגיגה הדמוקרטית.

מתי מצביעים והיכן?

ברחבי הארץ נפרסו 12,495 קלפיות סך הכול, ורובן נפתחו בשעה 07:00 בבוקר וייסגרו בשעה 22:00 בלילה. ביישובים שבהם מתגוררים פחות מ-350 תושבים יינעלו הקלפיות בשעה 20:00 בערב. בבתי חולים, בתי סוהר ובתי אבות, הקלפיות יהיו פתוחות החל מהשעה 08:00 בבוקר ועד השעה 20:00 בערב. משרד הפנים שלח לכל בעלי זכות הצבעה הודעות לבוחר, שם מצויין גם מספר הקלפי, כתובת הקלפי ומיקומה.

לא קיבלתי הודעה לבוחר, איך אדע איפה אני מצביע?

אם לא קיבלתם הודעה לבוחר בדואר, תוכלו לבדוק באיזה קלפי אתם מצביעים באתר משרד הפנים (כאן), שם יש להזין את מספר תעודת הזהות ולאתר את הקלפי. בנוסף, ניתן לברר זאת במוקד מידע טלפוני שמספרו 1800-222-290 בשפות עברית, ערבית, רוסית, אנגלית ואמהרית או באמצעות מסרון במספר 050-8085500.
5 צפייה בגלריה
בחירות בכפר אחים
בחירות בכפר אחים
הודעה לבוחר, ארכיון. לא צריך להציג, כן תסייע לדעת איפה מצביעים
(צילום: אסף קמר )

יש חובה להביא את ההודעה לבוחר לקלפי?

לא, אין הכרח בהגעה לקלפי עם ההודעה לבוחר, אבל זה יעשה לכם ולחברי ועדת הקלפי את תהליך ההצבעה פשוט וקצר יותר. ההודעה לבוחר מפרטת את מקום הקלפי שבה הבוחר רשום ואת מספרו הסידורי של הבוחר בקלפי, ובכך מסייעת לחברי ועדת הקלפי באיתור שם המצביע בהגיעו לקלפי. לצורך ההצבעה בקלפי יש להציג אמצעי זיהוי.

כיצד ניתן להזדהות בקלפי?

הזדהות הבוחר בפני ועדת הקלפי תתאפשר באמצעות תעודת זהות, רישיון נהיגה בתוקף, דרכון בתוקף, תעודה צבאית אישית בתוקף שהוצאה על ידי צבא ההגנה לישראל, תעודת שוטר ותעודת חבר כנסת.

איזו תחבורה ציבורית פועלת בחינם?

כל אזרח אמור להגיע לקלפי בכוחות עצמו, אבל כדי להקל על מימוש הזכות לבחור בבחירות הוא בהחלט יכול להיעזר בהסדר להסעת בוחרים בתחבורה ציבורית בחינם. שירותי הנסיעה בתחבורה הציבורית הבינעירונית, וברכבת ישראל, יהיו חינם לכלל הציבור הרחב, החל מאתמול בשעה 20:00 ועד לתום פעילות התחבורה הציבורית היום.
קווי אוטובוס בין-עירוניים פועלים בקווים הסדירים בכל הארץ בטווח שמעל 15 ק"מ. מידע על נסיעות בקווים אלו ניתן למצוא במוקד המידע הארצי לתחבורה ציבורית, במספר טלפון 8787*. הנסיעה בקווים אלו חופשית, ללא תשלום וללא צורך בהזדהות או בכרטיס נסיעה. נסיעות באוטובוס עד 15 ק"מ (בטווח הצהוב ברפורמת "דרך שווה") יחויבו בתשלום.
אם יש לך זכאות להסעה לאילת או מאילת (צפונית לצומת הערבה), יש להירשם רישום מוקדם במרכז המידע הארצי של "אגד" במספרי טלפון 03-6948888 או 2800*. לאחר הרישום יהיה אפשר לקבל כרטיס נסיעה ייעודי בקופות "אגד".
רכבת ישראל פועלת בחינם בכל הקווים וללא הגבלת טווח. כדי לממש את ההסדר ברכבת ישראל, יש לקבל כרטיס נסיעה ייעודי בקופות השירות או במכונות הכרטוס שבתחנות הרכבת. פרטים נוספים ניתן להשיג במוקד הרכבת, במספר טלפון 5770*.
5 צפייה בגלריה
חיילי צה"ל מצביעים בקלפיות
חיילי צה"ל מצביעים בקלפיות
חיילים יכולים להצביע בקלפיות צבאיות או בקלפי רגילה. קלפי בבסיס, ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)

איפה מצביעים חיילים?

חיילים יכולים להצביע בקלפיות צבאיות, בכל בסיס צבאי שבו הם נמצאים, או בקלפי רגילה שבה הם רשומים לפי מעונם במרשם האוכלוסין. הצבעה בקלפי המוצבת בבסיס וגם בקלפי הסמוכה למקום מגוריך היא עבירה פלילית. חייל יזדהה באמצעות אמצעי זהות, לרבות תעודת צבאית אישית תקפה שהוצאה על ידי צה"ל.

איפה מצביע מלש"ב שמתגייס ביום הבחירות?

מומלץ להצביע קודם כל בקלפי שאליה אתה משויך לפי מרשם האוכלוסין, ולאחר מכן לצאת לבסיס קליטה ומיון. אם לא תתאפשר ההצבעה בקלפי שאליה אתה משויך לפי מרשם האוכלוסין, ניתן להצביע בבסיס הקליטה והמיון. מכל מקום, לא ניתן להצביע גם בקלפי המקושרת למקום מגוריך, וגם בקלפי צבאית.

איפה מצביעים שוטרים ואנשי שירות בתי הסוהר?

שוטר יכול להצביע ללא מדים בכל קלפי בארץ, בהצגת תעודת שוטר וההצבעה תתבצע במעטפה חיצונית. בקלפי שאליה משויך על פי פנקס הבוחרים, על השוטר להציג אמצעי זיהוי כמו כל הבוחרים ולא מחויב בהצגת תעודת שוטר.

איפה מצביעים אסירים ואנשי שירות בתי הסוהר?

55 קלפיות מוצבות בבתי סוהר ובתי מעצר, בהם יוכל להצביע כל אסיר, עציר וסוהר הנמצאים בבתי הסוהר, ושוטרים הנמצאים בבתי המעצר. גם מזכיר או חבר ועדת קלפי רשאי להצביע בקלפי שבה הוא משמש כמזכיר. על אסירים ועצירים להציג תעודת זהות ועל אנשי שירות בתי הסוהר יש להציג תעודת סוהר.

מה לגבי חולים המאושפזים בבתי חולים?

אנשי צוות רפואי וחולים מאושפזים יוכלו להצביע בבתי החולים באמצעות קלפיות מיוחדות שמוצבות ב-222 בתי חולים ברחבי הארץ, שבהם יש יותר מ-50 מיטות אישפוז. אדם המאושפז בבית חולים ומעוניין להצביע, צריך להציג במועד ההצבעה "טופס אישור הצבעה בבתי חולים" (טופס 25א') שאותו הוא מקבל מאחראי בית החולים שבו הוא מאושפז ותעודה מזהה. שעות פתיחת הקלפיות בבתי החולים הן: 20:00-08:00.

איפה מצביעים דיירים של בית אבות ודיור מוגן?

ישנן 232 קלפיות בבתי האבות ודיור מוגן ובהן בוחר השוהה במוסד המוצב בו קלפי יכול להצביע. דיירים השוהים בבית אבות שבו אין קלפי והם מוגבלים בניידות, יכולים להצביע בכל קלפי נגישה מיוחדת.

איפה מצביעים אנשים עם מוגבלויות?

5,119 קלפיות נגישות מוצבות, מתוכן 2,938 קלפיות נגישות מיוחדות. אדם שמפאת מצבו הגופני מוגבל בניידות והקלפי שבה הוא רשום אינה מוגדרת כנגישה, רשאי להצביע בכל קלפי שנקבעה על ידי ועדת הבחירות המרכזית כקלפי נגישה מיוחדת, במעטפה חיצונית. בוחר שמוגבלותו אינה ניכרת לעין ואין ברשותו תעודה המעידה על כך שהוא מוגבל בניידות, יחתום על טופס הצהרה בפני המזכיר, שלפיו הוא מוגבל בניידות. למען הסר ספק, הצהרה כוזבת היא עבירה פלילית.
5 צפייה בגלריה
קלפי בירושלים
קלפי בירושלים
כ-280 קלפיות ייפרסו בכל רשות מקומית למבודדים. קלפי קורונה, ארכיון
(צילום: AFP)

אני בחו"ל, אוכל להצביע?

לא, ההצבעה בנציגויות ישראל בחו"ל מתאפשרת רק לעובדי מדינה ולעובדי המוסדות הלאומיים המפורטים בחוק, ובני זוגם, השוהים בחו"ל מתוקף תפקידם. הצבעה זו התבצעה בסוף השבוע שעבר, ב-103 קלפיות ב-102 נציגויות ישראליות בעולם, ו-74% מתוך 4,500 בעלי זכות בחירה מימשו את זכותם להצביע. קלפיות אלה ייספרו במוצאי יום הבחירות עם כלל הקלפיות בשעה 22:00.

איך מצביעים?

בודקים באמצעות הסדרנים המוצבים בכניסה לקלפיות היכן אנחנו אמורים בדיוק להצביע. מתייצבים בפני חברי ועדת הקלפי, מציגים תעודת זהות. חברי הועדה בודקים בפנקס הבוחרים. אם שמנו מופיע, ולאחר שזיהו אותנו כחוק, נקבל ליד מעטפה וניגש אל מאחורי הפרגוד. מולנו יונחו פתקי האותיוית של 40 המפלגות המתמודדות לכנסת ה-25, נבחר פתק אחד בלבד ונכניס למעטפה, נסגור אותה, נצא מאחורי הפרגוד ונשלשל את המעטפה אל תוך תיבת הקלפי.

יש עדיין קלפיות לחולי קורונה?

כן, כ-280 קלפיות קורונה בכל רשות מקומית לחולי קורונה שנמצאים בבידוד, שיוכלו להצביע אך ורק שם. במהלך ההצבעה החולה יצטרך להראות אישור של משרד הבריאות או לחתום על הצהרה שהוא חולה קורונה. יהיה מערך הסעות לטובת החולים, למי שרשום כחולה קורונה במשרד הבריאות.

מתי פתק נחשב לפסול?

פתק פסול הוא פתק מקושקש, מקומט, קרוע או פתק שאינו זהה לפתקים שסופקו על ידי ועדת הבחירות המרכזית. אסור להכניס למעטפה יותר מפתק אחד.
5 צפייה בגלריה
הליך ספירת הקולות בכנסת
הליך ספירת הקולות בכנסת
הציבור יוכל לפקח בעצמו על הקלדת התוצאות. הליך ספירת הקולות בכנסת, בבחירות הקודמות
(צילום: EPA)

איך מונעים שיבוש של הקולות?

כדי לוודא שהליך ההצבעה מתקיים ללא שיבושים או רמאויות, גם בבחירות הקרובות כ-13,490 מפקחי טוהר הבחירות מוצבים בקלפיות השונות כשהם מצויידים במצלמת גוף. המפקחים גם יצלמו את מהלך ספירת הקולות ואריזת חומרי הבחירות, למטרת תיעוד ודיווח על אירועים חריגים. בנוסף, יש סדרן ושוטר בכל קלפי שיש בה ריכוז מצביעים גבוה.

מהן מעטפות כפולות ומתי יספרו?

הצבעה במעטפות כפולות היא שיטת הצבעה שנועדה לאפשר לבעל זכות הצבעה להצביע שלא בקלפי הסמוכה למקום מגוריו במקרים כגון הצבעת שוטר או חייל, הצבעת אדם המאושפז בבית חולים או חולה קורונה המצביע בקלפי קורונה. בתום יום הבחירות המעטפות הכפולות ירוכזו בכנסת ותתבצע הצלבה עם יתר הקלפיות, כך שלא יקרה מצב שאדם הצביע פעמיים.

מתי נדע את התוצאות?

תהליך הספירה יתחיל מיד עם נעילת הקלפיות בשעה 22:00. כל ועדת קלפי תספור את קולות ההצבעה ותעביר אותם אחר כך במרוכז, ביחד עם תיבות הקלפי, לוועדת הבחירות האזורית, שם יאושר סופית פרוטוקול ההצבעה והתוצאות יוזרמו למחשבי ועדת הבחירות המרכזית בכנסת. תוצאות ביניים ייוודעו במהלך הלילה. התוצאות הסופיות יתקבלו רק לאחר שייספרו את המעטפות הכפולות של מצביעי חו"ל, החולים, השוטרים והחיילים, כנראה לקראת יום חמישי בשעות הערב.

איך אדע שספירת הקולות אמינה?

במהלך הלילה יפורסמו בזמן אמת ובשקיפות תוצאות הבחירות והן יוזרמו לאתר ועדת הבחירות המרכזית. הציבור גם יוכל לפקח בעצמו על הקלדת התוצאות מכיוון שבאתר יועלו גם המקורות מהקלפיות ואם מישהו מזהה טעות הוא יכול להסב את תשומת לב ועדת הבחירות לכך באמצעות טופס פנייה באתר ועדת הבחירות. אם תמצא טעות היא תתוקן.
פורסם לראשונה: 10:55, 27.10.22