5 צפייה בגלריה
תמיר שלווה
תמיר שלווה
תמיר שלווה. "תקשיבו לבני הנוער"
(צילום: שרון צור)
לתמיר שלווה מבית-שאן מלאו 18 רק לפני כמה ימים, והוא נרגש לממש את זכות ההצבעה שלו לראשונה. "זו תחושת סיפוק אמיתית להרגיש שאני יכול לקחת החלטות ולהביע את העמדות שלי", אמר אתמול. "אני חושב שהנוער של היום מעורב מאוד בפוליטיקה ורוצה להרגיש מחובר, אנחנו דור שלא חושש להביע ביקורת וזו זכות להביע את הקול שלי בצורה של בחירה".
תמיר אינו היחיד. על פי נתוני ועדת הבחירות המרכזית 8,598 בני נוער יוכלו בשבוע הבא, לאחר שמלאו להם 18, להצביע לראשונה בחייהם ולהשתמש בקולם במטרה לנסות להשפיע על קבלת ההחלטות.
מגפת הקורונה, שהשתוללה לאורך השנה האחרונה, השפיעה מאוד על בני הנוער. הדוח השנתי של המועצה לשלום הילד שפורסם בחודש שעבר הציג לא מעט נורות אזהרה בנוגע להשפעות משבר הקורונה, הסגרים והלמידה מרחוק על ילדים ובני נוער, כמו העמקת הפערים החברתיים, חוסר היכולת לזהות מצוקות ועלייה משמעותית בבריונות רשת ובאובדנות.

תמיר שלווה: "משרד החינוך נכשל במשבר הזה"

את תמיר שכנעו אירועי השנה האחרונה שיותר מכל, אסור להזניח את החינוך. "משרד החינוך נכשל במשבר הזה. מצב החירום שנקלענו אליו הציף את הדברים, חידד והבהיר אותם ואת חשיבותם: כמה חשוב שיהיה שר שמדבר חינוך ושמגיע מהעולם הזה. ההרגשה שלי היא שמתייחסים לתיק הכל כך חשוב הזה כאל תחנת ביניים, עצירה להתרעננות עד לתיק הבא וזה מה שמוביל אותי בבחירה שלי. לבני הנוער חשוב שייקחו אותם ברצינות, שיקשיבו להם. יש לנו הרבה מה להגיד וכרגע זה נעשה בצורת פגישות עם נוער שהכוונות שלהן אמיתיות, אבל עם המסקנות מהן לא עושים כלום בפועל".

סהר שמש: "הרבה מחבריי אומרים שאין למי להצביע"

סהר שמש מראשון לציון, פעילה בתנועת הנוער הלאומי בית"ר, רואה עצמה כנערה מעורבת אך עדיין לא בטוחה למי תצביע. "הרבה מהפוליטיקאים לא מייצגים את הדברים שהכי חשובים לנו", הסבירה אתמול. "אני מרגישה שהם לא פונים לחבר'ה הצעירים. יש יותר מדי שעסוקים באיך להחליף את הממשלה הנוכחית, במקום באמת לפעול לשינוי הבעיות הקיימות".
5 צפייה בגלריה
סהר שמש
סהר שמש
סהר שמש: "הפוליטיקאים לא פונים לצעירים"
(צילום: אורן אהרוני)
סהר מודאגת מבעיית האקלים ומסוגיית האלימות במשפחה. "אלה נושאים שחשובים לי ושקרובים לליבי, ואני לא רואה את הפוליטיקאים ממש עוסקים בזה. הקול של הנוער חשוב וצר לי שהרבה מהחברים שלי אומרים שאין להם למי להצביע, כי זה חשוב שניקח חלק, גם אם יהיו כאלה שישימו פתק לבן. בכל מערכת בחירות אחרת היו מגיעים אלינו לבית הספר פוליטיקאים, אבל בגלל הקורונה אנחנו בקושי בבית הספר ויוצא שהשיח על ההצבעה הוא בעיקר בין החברים ועדיין זה משהו שמאוד מעסיק אותנו, לממש את הזכות הזו".

אסיל איוב: "אנחנו לא מרגישים בטוחים"

"זה מרגש שאני יכולה לקחת אחריות על החיים שלי פה בארץ, להצביע ולהשפיע בתקווה להביא לשינוי", אמרה אסיל איוב מכפר נחף שבגליל. "חשוב לי שמי שייצג אותנו בכנסת ידאג לטיפול בבעיית האלימות במגזר הערבי. נתניהו אמר שיטפל בבעיה הזו אבל הוא לא מהמגזר והוא לא יכול להזדהות כמו חבר כנסת שחי ונושם את החיים שלנו בכפר, שרואה את זה יום-יום. רק עם אדם כזה אנחנו יכולים להיות בטוחים שהוא ייצג אותנו ואת האינטרס שלנו. גם אצלנו בכפר וגם בכפרים האחרים אנחנו לא מרגישים בטוחים. נמאס לנו לחיות בפחד ולחשוש לצאת מהבית. החבר'ה בני גילי רוצים להשפיע ורוצים שחברי הכנסת יעבדו בשביל לשנות את המצב הזה".
5 צפייה בגלריה
אסיל איוב
אסיל איוב
אסיל איוב. "לא רק הצהרות לפני בחירות"
(צילום: גיל נחושתן)
גם נושא החינוך במגזר הערבי מטריד אותה מאוד. "בקורונה הרבה תוכניות הופסקו ויוצא שהרבה ילדים נופלים בין הכיסאות. יש צורך בתוכנית רצינית לטיפול בבעיות במגזר הערבי ולא רק לצאת בהצהרות לפני הבחירות. צריך לתת לנו תקציבים ולצמצם את הפערים".

מאור קרצמן: "לא היה איפה ללמוד מדעי המחשב"

"אנחנו אמנם דור של טיקטוק ואינסטגרם, אבל אנחנו גם מודעים למה שקורה סביבנו, ואכפת לנו", הבהיר אתמול מאור קרצמן ממצפה רמון. "בבית הספר אנחנו מקיימים הרבה דיונים וויכוחים על פוליטיקה, קראתי מצעים של מפלגות, אני מאוד מעורב וחי את זה".
5 צפייה בגלריה
מאור קרצמן
מאור קרצמן
מאור קרצמן. "החברים מתווכחים על פוליטיקה"
(צילום: חיים הורנשטיין)
צמצום הפערים בין המרכז לפריפריה בנושאי בריאות, תעסוקה וחינוך הוא הדבר החשוב ביותר למאור. "כשהייתי ילד רציתי ללמוד מדעי המחשב ולא היה לי איפה כי לא היה את המקצוע הזה בבית הספר שלי, אלא רק במרכז הארץ. אני מרגיש שאם הייתי חי במרכז הייתי יכול להיות תלמיד טוב יותר, להתגייס לתפקיד יותר טוב בצבא ובהמשך גם למצוא מקום עבודה טוב יותר. כיום אין שוויון הזדמנויות למי שחי בפריפריה והצורך שלנו הוא להביא את השינוי. אני אצביע למפלגה קטנה שלדעתי מייצגת את הערכים והאינטרסים שלי. ברור לי שזה רק קול אחד מני רבים, אבל גם זה יכול לשנות".

אוריה פרנג'י: "שישראל תישאר יהודית ודמוקרטית"

"אנחנו מדברים בבית על פוליטיקה ועל המצב בישראל", סיפרה אתמול אוריה פרנג'י משוהם, תלמידת אולפנת בני עקיבא צפירה. "אני קוראת את המצעים של המפלגות ומנסה להבין מי תהיה המפלגה שתייצג את מה שלי, באופן אישי, חשוב בתור דתייה – שמדינת ישראל תישאר יהודית ודמוקרטית עם צביון יהודי".
5 צפייה בגלריה
אוריה פרנגי
אוריה פרנגי
אוריה פרנג'י. "שיעשו יותר בשביל הנוער"
(צילום: יריב כץ)
בנוסף, הקורונה הביאה את אוריה לשים לב לבעיות בחינוך שלא נתקלה בהן קודם: "מגיע לנו שיעשו בשבילנו, הנוער, יותר. שישימו את החינוך שלנו במקום גבוה יותר בסדר העדיפויות, כי אני רואה סביבי לא מעט תלמידים שמתקשים ומוותרים. בחודשים האחרונים הגעתי למצב שאני לא מצליחה ללמוד דרך הזום ונאלצתי ללמוד לבד הרבה חומר, מקצועות שלמים. אבל זה לא האידיאל, הרי בשביל מה יש לנו בתי ספר ומערכת חינוך? אני נלחמתי בזה ואיכשהו הצלחתי לקבל ציונים טובים, אבל יש הרבה תלמידים שלא".