האזינו לפרויקט מיוחד של הכותרת - פודקאסט החדשות היומי של ynet. עבור ישראלים רבים, ליל 4 בפברואר 1997 נחרט בזיכרון, קצת כמו רצח רבין או נפילת התאומים. וגם 25 שנים אחרי - זוכרים בדיוק איפה היו ומה עשו כששמעו. בסוף הלילה התבררו הממדים הבלתי נתפסים של האסון הכבד בתולדות צה"ל - 73 קצינים ולוחמים שנספו בהתרסקות שני מסוקים שהתנגשו מעל שאר ישוב, בדרך לדרום לבנון.
צוות הכותרת יצא לפני כמה חודשים למסע מצפון לדרום, כדי לשמוע את סיפורם של כמה מהאנשים שחייהם התהפכו באותו לילה. ליד האנדרטה בגליל העליון ראיינו את רוברטו הופמן, שבנו אלחנדרו נפל באסון, ושמענו ממנו על השיחה למוקד שמספרו הופיע בטלוויזיה, על הזיכרונות שלא מרפים והגעגוע הצורב, שקשה אפילו יותר משלב האבל.
3 צפייה בגלריה
ארכיון חיילים ליד שברים של מסוקים ב אסון המסוקים ישאר ישוב 1997
ארכיון חיילים ליד שברים של מסוקים ב אסון המסוקים ישאר ישוב 1997
בזירת האסון. "שרפנו את הבגדים, כמו טקס טיהור"
(צילום: עמנואל אילן)
אדם יוספה, לוחם נח"ל, היה אז בכוננות בבסיס קרוב, וחשב שהוא מוזעק לסיוע בחילוץ מתאונה. באתר האסון הוא גילה לאט-לאט כמה חברים איבד ברגע, ואת גופותיהם נאלץ לחלץ מההריסות. על אירועי הלילה, היום שאחרי, ההלוויות בזו אחר זו, ושיחה אחת כעבור 15 שנים שהציפה אצלו את הטראומה, הוא דיבר בפתיחות מרשימה, וגם סיפר על השיטות שפיתח כדי להתמודד.
אלוף פיקוד הצפון באותם ימים, עמירם לוין, צלצל לרמטכ"ל שהיה בדיוק עם מפקד חיל האוויר. הם ביקשו ממנו לבדוק שוב את הדיווח, כי לא האמינו. בשיחה איתו שמענו איך סירב לציית להוראה שנגעה להתנהלות מול התקשורת, כיצד ניהל את מלאכת זיהוי החללים הבלתי נגמרת, למה היה חשוב לחזור מהר ככל האפשר לפעילות רגילה - ומה הוא חושב על הפקת הלקחים בצה"ל.
טלי ליפקין שחק, עיתונאית צבאית ותיקה, בדיוק קמה משבעה על מות אביה וחיכתה לעדכון מבעלה, הרמטכ"ל אמנון ליפקין שחק. שמענו ממנה על השיחה שבה עודכנה על שאירע, ואיך התמודד מפקד הצבא עם האסון הכבד בתולדותיו. גם על הצלקות שנשארו אצל אמנון ואצלה, וליווי האימהות השכולות עד היום.
ניצן מועלם הייתה בת שנתיים ו-8 חודשים כשאביה משה מועלם נהרג. הוא היה מפקד מוצב הבופור, הבכיר מבין 73 החללים, ובכיסו נמצאה רשימת הלוחמים שעלו על המסוקים - ולא חזרו. עד כמה היא חשה בחוסר, אילו מפגשים הולידה הסיטואציה של חיים בלי אבא שנפל כקצין, ומתי היא חשה שזכתה להכיר צד אחר שלו?
3 צפייה בגלריה
טקס אסון המסוקים בהשתתפות ראובן ריבלין, נפתלי בנט ואביב כוכבי
טקס אסון המסוקים בהשתתפות ראובן ריבלין, נפתלי בנט ואביב כוכבי
בטקס באנדרטה לזכר האסון. 73 שמות על הקיר, ועוד שניים שנכנעו לטראומה
(צילום: אפי שריר)
3 צפייה בגלריה
ילדה מדליקה נרות זיכרון בשאר ישוב לאחר אסון המסוקים, ארכיון
ילדה מדליקה נרות זיכרון בשאר ישוב לאחר אסון המסוקים, ארכיון
ילדה לצד נרות זיכרון בשאר ישוב לאחר אסון המסוקים
(צילום ארכיון: מאיר אזולאי)
בכל יום סיון חילאי ורון טוביה בוחנים עם כתבי ynet ו"ידיעות אחרונות", לצד מומחים ופרשנים, את הנושאים הבוערים שעל סדר היום. אתם מוזמנים להאזין לנו כאן ב-ynet, ולעקוב אחרינו בלחיצה על אחת מהאפליקציות שמתחת לנגן, או בכל מקום אחר שבו אתם נוהגים לשמוע פודקאסטים. בכל מקרה את כל הפרקים תוכלו למצוא כאן: עמוד הבית של הכותרת - פודקאסט החדשות של ynet.