אסיפת הורים
חוסן נפשי בילדים: מה זה ואיך מפתחים אותו? | #22
44:27
(האזינו לפרק של "אסיפת הורים" על חוסן נפשי)
המלחמה הנוכחית מגייסת מאיתנו ומהילדים שלנו את כל החוסן והמשאבים שצברנו עד כה. כשהעורף והחזית מעורבבים ללא הפרדה, אנחנו נחשפים ליכולות ולכוחות שבשגרה לא ידענו שנמצאים ברשותנו. אנחנו רואים ילדים, הורים וסבים מפגינים גבורה, שורדים נסיבות שלא דמיינו ופועלים לעזור זה לזה.
1 צפייה בגלריה
משפחה
משפחה
חוסן נפשי
(איור: Shutterstock)
"התמודדויות קודמות הוכיחו לנו את העמידות של בני המשפחה, וציידו אותנו בפתרונות ובכלים", אומרת ד"ר גוטמן, "בתקופה של מגפה עולמית מפחידה למדנו לשהות יחדיו, בסגרים, להעסיק את עצמנו, לסייע לשכנים ולצוותי הרפואה, ולהשתמש בטכנולוגיות לתקשורת מרחוק עם יקירנו. אירועים ביטחוניים קודמים לימדו אותנו התמודדות עם אזעקות ושינוי שגרה פתאומי. כעת אנחנו 'מגייסים למילואים' את הכוחות שצברנו, ומוצאים דרכים נוספות להקל על עצמנו ועל הסובבים בימים הקשים האלה".
מה יכול לסייע לנו בימים אלה? "אנחנו יודעים שקרבה לאחרים מסייעת מאוד. חרדה ודכאון עלולים לדחוף אותנו להתכנס בעצמנו, בעוד ששהות בחברת אנשים ותקשורת עמם, גם בלי מילים, במגע או מבט, הן נוגדן רב עוצמה. הקפידו לשוחח עם אחרים, ועודדו את ילדיכם לעשות כן. זה הזמן לחבק ולהתחבק, כולנו זקוקים כיום לנחמה שביד מושטת. יוזמה ופעולה אקטיבית עוזרות לחוש משמעותיים, עסוקים, להסיח את הדעת ולהתחבר לקהילה. התנדבות וסיוע לאחרים תורמים לנותן ולמקבל כאחד.
"בזירה הקטנה שלנו, כל אחד מאיתנו יכול לקחת אחריות, ליזום ולארגן - ארוחת ערב למשפחה, חידון בזום לכיתה, שלטים לעידוד בבניין, או הוצאת כלבים לקשישים. כולנו יחד במצב שבו חוסר הוודאות בולט; ועדיין, בטוח שאם יהיו עוגיות מאפה בית, נרגיש קצת טוב יותר. הטיפול בעצמנו הוא חשוב: להקפיד על אכילה ושתייה בשעות מסודרות, מקלחת ושעות שינה. כשהכול נראה לא צפוי ומעורער, כל אלמנט מוכר של שגרה - מועיל: לא להישאר בפיג'מה, לאכול במתכונת היומיומית בבית, לא להפוך יום ללילה, ולהתמיד במטלות הבית ובהרגלים המשפחתיים ככל האפשר".
תקווה היא תהליך נפשי פעיל, שיש לעמול על טיפוחו וחיזוקו, אומרת ד"ר גוטמן: "אנחנו נדרשים להתמקד עבור ילדינו, ועבור רווחתנו הנפשית, גם בסיפורים על אנשים טובים, שקמו ועשו מעשים מדהימים של נדיבות וחוכמה. להראות לילדינו הלכה למעשה כיצד מתמודדים עם רגשות קשים ועם מצבים איומים, קמים וממשיכים לחשוב על המחר. הם צופים בנו ולומדים מאיתנו כעת שיעור ביכולת עמידה וחוסן".

"אסיפת הורים" הוא פודקאסט ההורות של ynet, שבו מדי שבוע מיטב אנשי המקצוע והמומחים מדברים על כל מה שבאמת מעסיק הורים. מוזמנים להאזין לנו כאן ב-ynet, וגם לעקוב אחרינו בספוטיפיי, באפל פודקאסטס, ביוטיוב ובכל מקום שבו אתם נוהגים להאזין לפודקאסטים שלכם.
פורסם לראשונה: 12:25, 28.02.23