בשיתוף תנובה
כל טיול שאנחנו יוצאים אליו הוא חוויה וכמעט לכל אחד ואחת מאיתנו יש סיבות משלו/ שלה לצאת לטיול ודרכים שונות ליהנות ממנו. כשאנחנו זוג צעיר יש לנו תחומי עניין דומים, אבל אנחנו עדיין צריכים למצוא את עמק השווה ולהכיל את הרצונות הפרטניים של כל צד כדי לייצר זמן משותף איכותי. כשמצטרפים ילדים למשפחה, הדינמיקה הזו מתרחבת ואנחנו נדרשים לבצע התאמות שיתאימו לכל בני ובנות המשפחה, בעיקר כשהם צעירים.
7 צפייה בגלריה
טיול משפחתי
טיול משפחתי
גם עם הקטנטנים אפשר ליהנות בטיול משפחתי
(צילום: אלבום משפחתי)
אחד היתרונות המרכזיים של טיול משפחתי עם ילדים צעירים הוא ליצור מגיל מוקדם הרגל משפחתי לכל החיים של זמן משפחה איכותי, מחוץ לשגרה המוכרת. אין ספק שיש יתרונות אמיתיים עבור פעוטות לשגרה מוצלחת בבית, אבל אנחנו רוצים שהם יוכלו להסתגל למצבים חדשים וגם ללוחות זמני שינה חדשים (למשל לפני שהם נכנסים לגן חדש).
חופשה משפחתית עם ילדים קטנים יכולה להיות הזדמנות טובה להכניס קצת גיוון לשגרת היומיום של כל המשפחה. זה יכול לתת לילדים כלים להבנה שמעבר לשגרה יש דברים חדשים מלהיבים שאפשר ליהנות מהם.
בנוסף, אופן ההתנהלות בטיול יכול לעזור לנו ללמוד להיות גמישים יותר ולהתמודד ביעילות עם לחץ – ואת זה אנחנו מעבירים לילדינו שלרוב מחקים אותנו. אנחנו גם יכולים להעביר את השיעורים שלמדנו בטיול לחיים המשפחתיים במרחב הביתי השגרתי.
אחד הדברים הנפלאים בטיולים הוא יצירת חוויות חדשות, כשמצטרף למשפחה תינוק, אנחנו רוצים לחוות דברים חדשים ביחד כמשפחה. נכון, רוב הסיכויים שהפעוטות לא יזכרו את כל הדברים הנפלאים שעשינו בזמן שטיילנו איתם, אבל הם לומדים הרבה על ידי התבוננות בתמונות מאותם טיולים משפחתיים שלנו. הם לא רק רואים את המקומות המדהימים אליהם טיילנו איתם בגיל צעיר, אלא הרבה יותר מזה - הם רואים משפחה מאושרת שאוהבת לחלוק חוויות חדשות זה עם זה. תמונות אלו נושאות מסר רב עוצמה עבור ילדינו.
7 צפייה בגלריה
טיול משפחתי
טיול משפחתי
יוצרים חוויות חדשות
(צילום: אלבום משפחתי)

יוצאים לטיול עם הקטנטנים? אתם קובעים מה מתאים

אז מאיפה מתחילים? זה פשוט. "הטיולים המתאימים לפעוטות הם הטיולים שמתאימים להורים שלהם", אומרת רוני לנגרמן זיו, מדריכת הורים ומאמנת אישית.
"אם אתם חובבי פיקניקים אז זה מה שמתאים, ואם אתם חובבי טיולי שטח, קחו את הפעוט על מנשא וצאו לשטח ואם אתם אוהבים קמפינג, גם הילדים שלכם ייהנו. אם אתם סובלים מזה, עדיף שתיקחו צימר או מלון כדי שכולם לא יסבלו מהקיטורים שלכם או שתשלחו את בת או בן הזוג עם הילדים", היא אומרת ברצינות, אבל עם חיוך. "אין כאן תובנה של מדריכת הורים. כל אחד ואחת צריכים לדעת מה מתאים להם ולמשפחה הפרטית שלהם".
לצאת או לא לצאת לטיול, מסע, קמפינג או חופשה עם הילדים תלוי אך ורק בהורים, היא מוסיפה. "יש מי שנוסעים עם תינוקות לסיני או לתאילנד, ויש כאלה שלא נוסעים איתם גם כשהם מתבגרים. יותר מאשר בילדים זה תלוי בנו ההורים ובהעדפות שלנו", היא אומרת בביטחון מלא של בעלת ניסיון.

תחוו את הטבע דרך העיניים של הילדים שלכם

ערן ודוד גל-אור, טיילים מנוסים בטיולים בארץ וכל מה שסביבם, שכתבו את ספרי הטיולים "מסלולים - להתאהב בארץ מחדש" ומנהלים את אפליקציית מסלולים ואתר עשיר במידע, מסבירים כי "מאד משמעותי אם הפעוט איתו מטיילים הוא במנשא על ההורים או שהוא הולך.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"דווקא כשהילד עדיין לא הולך אפשר לעשות איתו מסלולים ארוכים יותר ואז הוא או היא תלויים בקצב ההליכה של ההורים", מציין ערן ומוסיף: "כדאי לקחת לטיול כזה גם משטח שעליו ניתן יהיה להניח פעוט כזה בהפסקות ובעצירות בטיול.
"אל תשכחו להביא להם שתייה וחטיפים או תמ"ל למסלול כי ילד רעב באמצע מסלול עלול להיות מצב פחות נעים", הוא אומר ומציע לבחור מסלולים שתוואי ההליכה בהם נוח להורים וכאלה שלוקחים בחשבון שההורים נושאים את הילד עליהם. "הייתי נמנע ממסלולים אתגריים עם עליות וירידות ביתדות או זחילה במערות", הוא מוסיף את הכמעט ברור מאליו.
חשוב גם לתכנן את סוג המנשא שלוקחים לטיול. "עד שילד יושב, כדאי לארגן מנשא בטן או גב, זה הכי נוח. אם ניתן אז כדאי להשקיע במנשא איכותי כדי שיתאים להליכה ארוכה ולא רק כזה שנועד להרדים את הפעוטות.
עבור ילדים שיושבים כבר יש מנשאי גב, בהם הילד יושב גבוה וזה מאד נוח. אפשר ללכת כך אפילו 10 ק"מ ולחלקם יש הצללה. אם הילד עייף, יהיה לו קל להירדם במנשא כזה".
7 צפייה בגלריה
טיול משפחתי
טיול משפחתי
חשוב לתכנן את סוג המנשא שלוקחים לטיול
(צילום: אלבום משפחתי)
ערן מציע לחשוב על הפעוטות גם בעת בחירת המסלול. "למשל, אני ממליץ פחות על מאגר מים עמוק מדי. לפעוטות כדאי להתאים מקום שמתאים להם – נגיד מקור מים כמו נחל או מעיין רדוד. זה יעשה את הילד רגוע יותר ואת הטיול של כולם רגוע יותר. אם בחרתם במסלולי הליכה, התאימו לפעוטות הולכים מסלולי הליכה קצרים של 1-3 קילומטר, אחרת זה עלול להיות יותר מדי עבורם.
"זכרו, ילדים הם סקרנים מטבעם. קצב ההליכה שלהם איטי יותר והם עוצרים יותר בדרך. הכל מעניין אותם וזה תענוג גדול אבל הקצב איטי יותר. אל תראו בכך נטל, זה פשוט סוג אחר של טיול אבל אין להפחית במשמעותו. זה פשוט לשנות חשיבה בקשר לטיול. לא חייבים לעשות טיולי הספק של מרחק אלא שווה להצטרף לחוויה של הילד ולחוות איתו כל דבר חדש בטבע", הוא אומר.
והנה שלושה מסלולים בארץ שעשויים להפוך כל טיול בטבע לחוויה:
  • נחל שיח - בין הבתים ובין השכונות של העיר חיפה, מתפתל ערוצו היפהפה של נחל שיח, מסלול של 2 ק"מ שכולל הליכה מוצלת, מספר מעיינות בעומקים משתנים ונוף הצופה לים. הפתעה של טבע בתוך העיר.
7 צפייה בגלריה
נחל שיח בחיפה
נחל שיח בחיפה
נחל שיח בחיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
  • נחל דן בחלק פחות מוכר שעובר בתוך קיבוץ דפנה מציע מסלול קצרצר שנותן טעימה מהטבע. כמחצית הק"מ שהולכים בו במסלול מעגלי – הולכים על הטיילת שבנויה על גדל הנחל וחוזרים במים והכל בתוך עצים וצמחיה בקיבוץ ואפשר אפילו לעשות פיקניק על הדשאים בגדת הנחל. הכניסה לקיבוץ פתוחה לכולם.
7 צפייה בגלריה
שמורת נחל דן
שמורת נחל דן
שמורת נחל דן
(צילום: בראל אפרים)
  • מסלול הבריכה העגולה בצפון מדבר יהודה - יש מסלול שהוא חלק קצר מנחל פרת, מסלול הלוך חזור שקסמו בנוף המדברי שכמעט לכל אורכו זורמים מים ויש כמה בריכות רדודות לשכשוך לאורך הדרך ובסוף בריכה עמוקה זמינה לשחייה עם יובלי מים לשכשוך פעוטות. זה מסלול הלוך וחזור של 1.5 ק"מ לכל כיוון.
7 צפייה בגלריה
נחל פרת
נחל פרת
נחל פרת
(צילום: shutterstock)
"מי שמחפש טיולים בלי הליכה שמותאמים לעונה בשנה, יוכל למצוא המלצות נוספות ברשת להיכן שווה להגיע עכשיו כדי לראות פריחות, מעיינות ועוד", אומר גל-אור לסיום.
היכנסו למתחם "זמן משפחה- טיול משפחתי" לטיפים ורעיונות נוספים לטיול המשפחתי הבא שלכם
בשיתוף תנובה
פורסם לראשונה: 15:42, 22.09.22