בשיתוף תנובה
החופשה המשפחתית הסתיימה. באופן הפוך למשך התכנון שלפני החופש, לנפח הארגונים, התכנונים והדאגות שהקדימו את הטיול, הנחיתה של השיבה לשגרה היא בדרך כלל חדה ופעמים רבות, גם טראומתית למדיי. רובנו חוזרים לשגרה ממש מהר. מהר מדי. שוב אנחנו במטבח ועם חשבון הבנק, עם ענייני העבודה שלנו והלימודים שלהם, עם ועד הבית והמטבח. 48 שעות אחרי שחזרנו, החופשה נדמית כזיכרון כמעט רחוק.
איך שומרים על כל מה שקרה בחופשה חי בתוכנו, בין חברי המשפחה ואיך הופכים את כל זה להווי המשפחתי שילווה אותנו ואת הילדים עוד שנים קדימה? במסגרת פרויקט "זמן משפחה – טיול משפחתי" המשותף ל-ynet, "ידיעות אחרונות" ותנובה, יצאנו לשמוע מניסיונן של מומחיות.
3 צפייה בגלריה
כמה כיף להיזכר בחוויות שהיו בטיול, אפילו כבר בדרך הביתה
כמה כיף להיזכר בחוויות שהיו בטיול, אפילו כבר בדרך הביתה
כמה כיף להיזכר בחוויות שהיו בטיול, אפילו כבר בדרך הביתה
(צילום: shutterstock)

התחילו להיפרד מהחופשה רגע לפני שהיא מסתיימת

רוני זיו, מדריכת הורים ומאמנת אישית, מציעה להתחיל את הפרידה עוד לפני החזרה הביתה. "בדרך הביתה, בתוך המכונית, כשהילדים מנומנמים, ההורים עייפים, הספסל האחורי עמוס באריזות חטיפים ריקות, נעליים זרוקות, סוויטשירטים, שמיכות וחלקי משחקים ותא המטען מלא בחפצים מלוכלכים ובבגדים שדורשים כביסה, תתחילו לחשוב מה עושים עכשיו? קודם כול הירגעו; הכביסה לא תברח וגם לא הכלים והחפצים המלוכלכים, שמרו על אווירה רגועה גם בפריקה. לא יקרה כלום אם הדברים יחכו מעט ובכלל, כדאי לא לקטר בשלב הזה ולהעכיר את אווירת הטיול", אומרת זיו.
3 צפייה בגלריה
זוכרים שישנו כולנו באוהל אחד?
זוכרים שישנו כולנו באוהל אחד?
זוכרים שישנו כולנו באוהל אחד?
(צילום: shutterstock)
היא ממליצה לעשות כמה עצירות בדרך הביתה כדי להתרענן ולא להגיע חזרה הביתה ממש לפני הנחיתה לעבודה והלימודים ולהשאיר כמה ימים להתארגנות, גם על חשבון החופשה, כדי להתארגן באופן רגוע ולהחזיר איזון לחיים. במקביל, היא מציעה לארגן את כולם לחזרה הביתה עוד בדרך אליו. "אחרי נסיעה ארוכה, רובנו רוצים להיכנס למקלחת וללכת לישון. גם לילדים אין כוח. חלקו משימות באופן מותאם לגיל הילד וליכולותיו ואפשרו טווח זמן סביר לביצוע המשימה. לא חייבים שהכול יעשה מייד. כדאי להסביר לילדים הקטנים את הרציונל ואת סדר הדברים ועל הדרך חלקו להם תפקידים", היא אומרת.

צחקתם הרבה? ניצרו את החוויה

היה כיף? היה פחות כיף? תזכרו את הזמן שצחקתם יחד, זו ההמלצה של מיכל הראל יועצת משפחתית, מרצה ומדריכת הורים: "צחקתם בטיול? השתדלו לשים דגש על אותם אירועים מצחיקים", היא מציעה, "הזכירו אותם במהלך הטיול אבל גם בהמשך, כשתגיעו חזרה הביתה. האירועים שתחוו יחד כמשפחה, הם ייחודיים ומגבשים ולכן כדאי להשתדל להכניס הומור גם לסיטואציות מאתגרות".
הראל מציעה לחזור ולהזכיר את הבילויים המוצלחים בטיול. "אלו חוויות שילוו אתכם, כמשפחה, גם בעתיד", היא אומרת ומציעה להכין יחד גם אלבום משפחתי מהתמונות שכולם צילמו. "תפתחו את התמונות של הטיול ותעזרו בילדים בעריכת אלבום משפחתי משותף. שלבו באלבום רמיזות לאירועים שחוויתם, ויזכירו לכם את רגעי הכיף המשפחתיים".
3 צפייה בגלריה
תזכרו את הרגעים היפים והמצחיקים בטיול המשפחתי
תזכרו את הרגעים היפים והמצחיקים בטיול המשפחתי
תזכרו את הרגעים היפים והמצחיקים בטיול המשפחתי
(צילום: shutterstock)
רוני זיו מציעה, ממש אחרי השיבה הביתה, לעשות שיחת סיכום. "אחרי שכולנו נקיים והכול מסודר במקום, אנחנו רגועים והאווירה בבית נינוחה ורגע לפני שממשיכים למטלה הבאה - החזרה לשגרה - זה הזמן לעשות עצירה לשיחת סיכום: שאלו את הילדים איך הייתה החופשה – מה הם אהבו, ממה הם נהנו, אילו חוויות היו משמעותיות עבורם, וגם מה פחות עבד, מה היה להם קשה או לא נעים, והסיקו יחד מסקנות לחופשה הבאה שלכם", היא אומרת. השיחה הזו תאריך את הזיכרון של כולכם ותזכיר את מה שאבד בים החוויות המציפות ובשגרה שדרסה הכל.
גם רוני זיו מאמינה באלבומים לשימור החוויה: "בשנים האחרונות אנחנו שומרים את כל התמונות בטלפון ולילדים שלנו כבר אין אלבומים מסודרים. זה הזמן להחזיר עטרה ליושנה ולהדפיס את התמונות מהחופשה. סדרו אותם באלבומים כמו פעם, או הפיקו אלבום משפחתי באחת האפליקציות להפקת אלבומי תמונות. שלבו גם טקסטים, סיפורים קטנים ובדיחות פרטיות שעלו לאורך הטיול ותכתבו היכן צולמו", היא מציעה.
אנחנו נאחל לכם חזרה רגועה לשגרה עד הטיול הבא.
היכנסו למתחם "זמן משפחה - טיול משפחתי" לטיפים ורעיונות נוספים לטיול המשפחתי הבא שלכם
בשיתוף תנובה