באחת מקבוצות האימהות ברשת העלתה אמא תמונה של בתה בת ה-15.5, ילדה עם תלתלים. היא שיתפה את שאר האימהות שהבת שלה ממש מתחננת לעשות החלקה ושהיא פשוט שונאת את השיער שלה.
אותה אמא ביקשה עצה - האם לאפשר לבת שלה להחליק את השיער שלה ובכך "להיכנע" לתכתיבים של האופנה והטרנדים הנוכחיים של מודל היופי, או להתעקש איתה ולהסביר לה כמה היא יפה ככה, טבעית עם מה שיש לה ומי שהיא. אין ספק, התלבטות קשה.
2 צפייה בגלריה
זה לא יעזור אם תגידו לה שהשיער שלה יפה
זה לא יעזור אם תגידו לה שהשיער שלה יפה
זה לא יעזור אם תגידו לה שהשיער שלה יפה
(צילום: shutterstock)
חלק מהאימהות טענו שאם הילדה ממש לא מרוצה מהמראה שלה ולא אוהבת את השיער שלה אז לאפשר לה לבצע החלקה, בכדי שתהיה מאושרת ושיעלה לה הביטחון העצמי לגבי המראה החיצוני שלה. החלק השני של האימהות טען שבשום פנים ואופן לא לתת לילדה כזו צעירה כבר ליפול לתכתיבים של הסביבה ולחזק אותה על כמה שהשיער שלה מושלם ככה ולא לאפשר לה להחליק אותו.
קראו עוד:
ההתלבטות היא באמת קשה. כי מצד אחד יש פה ילדה שאומרת שהיא לא אוהבת את איך שהיא ניראת וגם יודעת בדיוק מה מפריע לה במראה החיצוני ויודעת לבקש את השינוי שהיא רוצה לבצע באופן ברור.
"הבינו אותה. זה לא יעזור אם תגידו לה שהשיער שלה יפה ושהיא יפה. היא לא חושבת ככה"
מצד שני, היא רק ילדה וייתכן והיא מושפעת ממשהו שאמרו לה או מדוגמניות שהיא רואה במסכים או מלחץ חברתי שמופעל עליה, והיא רק צריכה את החיזוק שהיא יפה ומקסימה כמו שהיא והיא לא צריכה כזה שינוי דרמטי בכדי להיראות יותר טוב ובהחלט לא בשביל להרגיש טוב עם עצמה. איך מבררים מאיפה זה בא? שואלים.

תנו לילדה להסביר מה מפריע לה

בשלב הראשון חשוב לשבת עם הילדה לשיחה ולדבר איתה. להבין מאיפה באה הבקשה, מה הסיבות שעומדות מאחוריה ולנסות למצוא פתרון המקובל על שני הצדדים.
להקשיב - תנו לה לדבר. תנו לה להסביר מה מפריע לה ולמה. אם תתנו לה להביע את עצמה תוכלו לשמוע הרבה סיבות ולמצוא הסברים בין המילים.
להבין - הבינו אותה. זה לא יעזור אם תגידו לה שהשיער שלה יפה והיא יפה. אתם צריכים להבין שבעיניה הוא לא והיא לא בגללו. אם אתם יכולים להזדהות ולספר לה סיפור דומה מתקופת ההתבגרות שלכם, עשו זאת.
לא לשפוט - גם אם היא תגיד לכם שהיא חושבת שהיא תהיה יפה רק אם היא תהיה עם שיער חלק ותצבע לבלונדיני ועוד כמה דברים דומים, אל תשפטו אותה.
2 צפייה בגלריה
נסו להבין בין השורות מה היא אומרת
נסו להבין בין השורות מה היא אומרת
נסו להבין בין השורות מה היא אומרת
(צילום: shutterstock)
לומר את דעתכם - זכרו שזו הדעה שלכם ולא שלה. אם אתם אוהבים את השיער שלה זו דעתכם. אבל הסבירו לה את דעתכם ומאיפה היא באה ולמה אתם חושבים שלא כדאי לה לעשות את השינוי בשיער.
לקרוא ולהבין - הכינו איתה ביחד טבלה של יתרונות וחסרונות לשני סוגי השיער ואילו מכשירים ותכשירים קיימים רק לשיער מתולתל (ויש הרבה!). קראו על סוגי ההחלקות השונות ומה הן יכולות לגרום לשיער שלה וכמה חשוב לשמור על השיער בריא במיוחד בגיל הזה.
"גם אם היא תגיד לכם שהיא חושבת שהיא תהיה יפה רק אם היא תהיה עם שיער חלק ותצבע לבלונדיני, אל תשפטו אותה"
לחזק - הראו לה תמונות של נשים מפורסמות וחזקות עם שיער מתולתל שאוהבות אותו וגאות בו. חזקו נקודות אחרות בה מבחינה חיצונית ופנימית בכדי לחזק את הביטחון העצמי שלה. בנוסף, קחו אותה לסיבוב קניות לרכוש מוצרים לטיפוח התלתלים או לטיפול יופי אצל הספר שיסביר לה איך לטפל בהם ואיך לעשות תסרוקות מגניבות שאפשר לעשות רק עם תלתלים.
ואם כל זה לא עבד ולא הצלחתם לשכנע אותה הגדירו תקופת זמן. הגיעו להחלטה משותפת שצריך לחשוב על זה בחודש הקרוב, ורק אז אם היא עדיין תהיה מעוניינת אז תעשו זאת. הגדרת טווח הזמן תאפשר לה גם לחשוב על המעשה ואולי לחזור בה.
במידה ולא חזרה בה הגיעו לפשרה ביניכם, אולי החלקה חד פעמית עם מחליק אצל ספר בכדי לראות כיצד השיער שלה יראה חלק ולאפשר לה להישאר כך למשך כמה ימים. ייתכן והיא תתחרט ותרצה לחזור לשיער המקורי שלה, וייתכן והיא תהיה כל כך מאושרת ושמחה שאתם תבינו שזו דווקא החלטה נכונה עבורה.
אמנם מדובר הפעם בהחלקה של שיער וחוסר שביעות רצון ממראה חיצוני אבל זה הנושא הנוכחי שעומד על הפרק. אם תפעלו לפי השלבים של להקשיב, להבין וכן הלאה - תוכלו להגיע להסכמות ולפתור איתה בעיות וקשיים מעבר לדילמה אם להחליק את השיער שלה או לא.
הכותבת היא מנחת הורים, מלווה צוותי חינוך ומחברת הספר "בשביל הסמכות - הדרך להורות מאושרת, בטוחה ומהנה"