הילדים נולדים עם מחשב/טאבלט/טלפון נייד ביד. הם יודעים לחפש סרטונים על חיות חמודות ביוטיוב, לשלוח תמונות לחברות, לשחק באמונגאס או פורטנייט עם חברים ברשת וגם לשלוח לנו, ההורים, 55 הודעות בדקה "אמא… אמא, תעני כבר…".
האם זה אומר שהם מבינים מי נגד מי בעולם האינטרנט? האם הם יודעים להבדיל בין אמת לשקר באוטוסטרדת המידע האינסופית שהם צורכים ברמה היומית?
אוריינות דיגיטלית היא היכולת לגשת לכל סוג מידע שנוצר באמצעים דיגיטליים, להעריך את המידע בצורה ביקורתית ולשתף אותו במידת הצורך עם הסביבה. קיימים אספקטים של אוריינות דיגיטלית שאינם מפותחים מספיק בקרב הילדים, בעיקר בגילאי בית ספר יסודי, ואנחנו יכולים לעזור להם לפתח אותם במספר דרכים.
3 צפייה בגלריה
לא רק בוהים במסכים
לא רק בוהים במסכים
לא רק בוהים במסכים
(צילום: shutterstock)

1. עודדו סקרנות

הילדים סקרנים מטבעם, ולכן במקום לענות באופן אוטומטי לכל שאלה של ילדיכם, עודדו אותם להיכנס לאינטרנט ולחפש תשובות לשאלות שלהם. הילד/ה עדיין מתקשה בקריאה וכתיבה? זה לא מכשול, ניתן להגיד מה אתה מחפש וכל סוג של טאבלט וטלפון נייד יודעים לתרגם את הדיבור למלל בשדה חיפוש.
כמו כן, בדף התוצאות הראשון בגוגל אפשר לבחור את דרך הצגת המידע - האם ילדים רוצים לראות תוצאות בתמונה, סרטון או טקסט. אז מה אפשר לעשות? תבקשו מהבת לבחור את הטיול לשבת הקרובה ומהבן להחליט על מתכון לקינוח ביום שישי.
קראו עוד:

2. עזרו לפתח ביקורתיות

מחקרים מראים כי אנשים שמשתמשים במנועי חיפוש לאיתור מידע יפתחו בממוצע חמש תוצאות ראשונות ו-75% מהם לא ירחיבו את מאמצי החיפוש מעבר לעמוד הראשון של גוגל. למה חלקנו פותחים מספר קישורים לאתרים שונים בזמן החיפוש? משום שאנחנו רוצים להשוות את התוכן ומקור המידע.
היכולת להעריך בצורה ביקורתית את המשחק שהילדים רוצים להוריד לנייד, אתר שמפורסם בו סרטון כלשהו והאם כל מה שכתוב בויקיפדיה אמת, לא גבוהה בקרב הילדים.
הסבירו להם שצריך להשוות כמה אתרים כדי להבין את הסיפור המלא ולכתוב עבודה טובה במדעים, לראות מספר תמונות של אותו פרפר כדי להבין איך הוא נראה או לקרוא 3-2 ביקורות, ולא רק את הראשונה, למשחק החדש שהם רוצים להוריד לטלפון נייד.
3 צפייה בגלריה
חשיבה מרחוק
חשיבה מרחוק
למדו אותם להצליב מידע
(צילום: shutterstock)
ככל שנאפשר חוויה חיובית בפגישה עם הטכנולוגיות השונות, נעזור לילדים להיות משתמשים אקטיבים וחכמים בעולם הדיגיטלי

3. למדו את הילדים להבין מפות וגרפים

אוריינות חזותית היא היכולת להבין ולהשתמש בחומרים ויזואלים, ולהתבטא בעזרת תמונה, גרף או תרשים. היא נחשבת ליכולת כמעט נפרדת ולעיתים מפותחת יותר בקרב ילדות ונערות. אומרים שתמונה אחת שווה אלף מילים - תמונות, מפות וגרפים הם חלק בלתי נפרד משפע המידע שסביבנו. בדרך כלל קל יותר להבין מידע ויזואלי והוא נגיש לקליטה מהירה גם אצל רוב הילדים.
אנו כהורים יכולים לסייע להם ללמוד לקרוא את המפה, כדי להבין למשל איך להגיע ברגל לחברה או כמה זמן ייקח לנסוע למוזיאון המדע בירושלים. גרפים ותרשימים רואים בחדשות, אפילו בתחזית מזג האוויר. שימוש בצבעים כסמלים נפוץ בעולם דיגיטלי ומוסיף משמעות נוספת לסמלים ותרשימים, למשל, ירוק – משימה הושלמה, אדום – סוללה ריקה בטלפון נייד.

4. הקשיבו למה שיש לילדים לשתף

כשילדים מתרגשים ממידע חדש הם רוצים לשתף - לספר מה למדו, להראות סרטון מצחיק ולהכין עוגה לפי מתכון שמצאו. נכון, זה לא תמיד מחדש לכם במיוחד, אבל זו חוויה משותפת ומקרבת.
כשתצפו ביחד בסרטון תוכלו לכוון את הילדה לערוץ יוטיוב בנושא היסטוריה ומדע שאתם אוהבים וכשתכינו עוגה ביחד עם הילדים תוכלו להסביר איך ממירים 200 גרם סוכר לכוס ובסוף ליהנות מעוגה טעימה לצד קפה. בטוח שתלמדו גם דבר או שניים חדשים על בעלי חיים, כוכבים, משחקי מחשב ודברים אחרים שמעניינים את הילדים שלכם.
3 צפייה בגלריה
תנו לילדים להראות לכם את עולמם
תנו לילדים להראות לכם את עולמם
תנו לילדים להראות לכם את עולמם
(צילום: shutterstock)
5. תנו להם לנסות לשחק לבד עם אפליקציות ומכשירים טכנולוגיים
נכון, מראה של ילדים "תקועים במסכים" הפך לשגרתי בשנה האחרונה, אבל האם הם היו צופים פסיבים או גם יצרני תוכן דיגיטלי חדש? עודדו את הילדים ליצור דברים חדשים באמצעות מכשירים טכנולוגים שיש ברשותם - לשחק במשחק יצירת דמויות וחיות, להכין מצגת על טיול בטבע שהם רוצים לשתף עם הכיתה, ליצור סרטון או קולאז' תמונות משפחתי מתנה ליום ההולדת של סבתא. לפעמים הם לא יצליחו בפעם הראשונה, עודדו אותם, החמיאו על המאמץ ואפשרו להם להצליח בכוחות עצמם.
במקום לענות באופן אוטומטי לכל שאלה של ילדיכם, עודדו אותם להיכנס לאינטרנט ולחפש תשובות לשאלות שלהם

6. עודדו את הילדים לחפש גם באנגלית

שימוש בשפה האנגלית היוא עוד כלי של ילדינו להצליח בעולם המודרני, המאפשר ביקור מהנה יותר במדינות אחרות, יצירת קשרים חברתיים עם ילדים מכל העולם, פתיחת דלתות לאוניברסיטאות מובילות, אפשרויות להשתתף בפרויקטים, תחרויות ואף עבודה בחו״ל.
מעבר לגישה למאגר רב יותר של מידע ודעות, טכנולוגיה מאפשרת לרכוש שפה באופן עקבי וחווייתי. וכאן עוד טיפ קטן, כדי שיהיה לילדים קל יותר להתרגל לתוכן באנגלית - הפכו את כל הממשקים הדיגיטליים לאנגלית. כך האנגלית תהפוך לשפה טבעית של הילדיכם בלי מאמץ.
עולם דיגיטלי-טכנולוגי נותן לילדים שלנו אפשרות ללמוד, ליהנות וליצור דברים חדשים. עזרו להם לפתוח את "דלת הקסמים" לעולם זה ולוו אותם במסע.
אוריינות דיגיטלית תורמת לפיתוח יצירתיות, רכישת ראייה מרחבית וגמישות מחשבתית בקרב ילדות וילדים. ככל שנאפשר חוויה חיובית בפגישה עם הטכנולוגיות השונות, נעזור לילדים שלנו להיות משתמשים אקטיבים וחכמים בעולם הדיגיטלי של היום.
הכותבת היא מייסדת ומנכ"לית עמותת אליסקוד, הפועלת לקידום מנהיגות טכנולוגי בקרב ילדות ונערות