"אני לא אוהב את יום ההורים. אני לא מרגיש בנוח להגיד את כל המחשבות שלי, והמורה מדברת על כל הדברים שאני לא רוצה שההורים שלי ידעו".
"אני תמיד מרגישה שהבת שלי נבוכה ורוצה רק לברוח משם. כשהמורה מדברת על הדברים שהולכים פחות טוב, אני רואה אותה מתכווצת".
ימי ההורים בפתח, וזה הזמן לעצור רגע, כדי לא לגשת אליהם באופן אוטומטי, אלא לחשוב מה כל ילד צריך כדי שיום ההורים יהיה משמעותי ואפילו מעצים עבורו. בפועל, פעמים רבות הילדים יושבים ביום ההורים נבוכים, לא מרשים לעצמם לומר את דעתם האמיתית, מחכים שזה כבר יגמר ולעיתים חוששים מה המורה תגיד ואיך הוריהם יגיבו לכך.
3 צפייה בגלריה
יהיה בסדר
יהיה בסדר
יהיה בסדר
(צילום: shutterstock)
קחו בחשבון שהחוויה ביום ההורים תלויה לא פעם בתפקודו של הילד בבית הספר. ברור שילדים שאינם מתקשים בלימודים, מסתדרים היטב עם המורים ויש להם הרבה חברים, מגיעים ליום ההורים ללא חששות. אבל גם עבורם יום ההורים יכול להחוות כדבר מיותר, לא משמעותי או משעמם ומביך.
להבדיל, ילדים שמתקשים מבחינה חברתית, רגשית או לימודית עלולים לתפוס את יום ההורים כמאיים, ואפילו ההערה הקטנה והעדינה ביותר שהם יקבלו מהמורה בנוכחות הוריהם, יכולה להחוות על ידם כפוגעת או מקטינה.
קראו עוד:
ביום ההורים טמונה אפשרות לתקשורת משמעותית וחשובה, שכן זוהי פגישה שלא נערכת לעיתים קרובות בפורום החשוב הזה: הורה, מורה וילד שיושבים ביחד ועומד לרשותם זמן פנוי מגירויים אחרים שבו ניתן לשוחח ולהקשיב.
לפניכם כמה טיפים איך להכין את הילדים ואת עצמכם ליום ההורים באופן מיטבי כדי להפכו לחוויה חיובית ומחזקת:

1. להזכיר לילד שבית הספר אינו מגדיר את מי שהוא

אם הילד שלכם מתקשה בבית הספר חשוב להזכיר לו לפני יום ההורים שזאת פגישה שמדברים בה רק על התפקוד בבית הספר, אבל יש עוד הרבה דברים חשובים לגביו שאינם קשורים לבית הספר. אפשר להזכיר לו את כל החזקות שלו שקשורות לאופי שלו, לכישרונות שלו, למערכות היחסים שלו במשפחה ועם חבריו ולתפקוד שלו בבית ובחוגים שלו.
חשוב לומר לילד שאתם שם בשבילו ביום ההורים בפרט, ובכל תחומי חייו בכלל

2. למקם את הדברים בהקשר רחב יותר

אפשר לשאול את הילד שלכם מה לדעתו המורה תגיד עליו, וכך להרגיש מוכנים יותר למה שעומד להיאמר. אם הילד מציין דברים "לא טובים" שלדעתו המורה תגיד על תפקודו בבית הספר, אפשר לשים את הדברים בתוך הקשר רחב יותר. למשל, להזכיר לו שיש לו לקות למידה ולכן קשה לו יותר בחשבון, אבל כל הכבוד לו שהוא כל כך מתאמץ. התפקיד של ההורה בסיטואציה הזאת הוא להסביר לילד שכל דבר שלא עובד הוא רק חלק מהתמונה הכוללת ואינו תלוי רק בילד.
3 צפייה בגלריה
"כל הכבוד לך על המאמץ"
"כל הכבוד לך על המאמץ"
"כל הכבוד לך על המאמץ"
(צילום: shutterstock)

3. לעודד את הילד לומר דברים משמעותיים למורה

אפשר לבקש מהילד לחשוב על דברים שהוא רוצה לומר למורה. בדרך כלל הילדים באים רק לשמוע את המורה ביום ההורים, ורבים מהם לא משתפים את המורה באמת במה שהם מרגישים. לפעמים נוכחות ההורה עם הילד יכולה לתת לו חיזוק וכוח להביע דברים שמפריעים לו, לבקש משהו מהמורה, או לשתף במשהו אישי שחשוב לו שהמורה תדע.
אפשר לבקש מראש מהמורה שתדגיש את הכוחות של הילד, את הדברים שבהם התקדם ואת המאמצים שלו
במהלך יום ההורים גם ההורה יכול לשתף את המורה בנוכחות הילד בהתקדמויות חיוביות שהוא רואה אצל ילדו בבית, לספר על המאמצים של הילד והחזקות שלו, ולשתף את המורה בנוכחות הילד במידע שיעצים את הילד, וירחיב את ההסתכלות של המורה שמכירה אותו רק בהקשר של הכיתה.

4. שיחה מקדימה עם המורה יכולה לעזור

אם לילד שלכם יש קשיים בבית הספר, ואתם יודעים שיום ההורים רגיש עבורו אפשר בהחלט לדבר עם המורה לפני השיחה המשותפת. רוב המורים רגישים ויודעים היטב כיצד להתנסח בשיחות מעין אלה כדי להעצים את הילדים, אבל תזכורת למאפייניו הייחודיים של הילד שלכם בטוח לא תזיק.
אפשר לבקש מהמורה שתדגיש את הכוחות שלו, את הדברים שבהם התקדם ואת המאמצים שלו. אפשר לשתף אותה ברגישות של הנושא או בפגיעות של הילד, כדי שהיא תתייחס לנושאים אלה ביתר רגישות.
3 צפייה בגלריה
לומר למורה דברים שיעצימו את הילד
לומר למורה דברים שיעצימו את הילד
לומר למורה דברים שיעצימו את הילד
(צילום: shutterstock)

5. להדגיש את האמון שלכם בילד

חשוב לומר לילד שאתם שם בשבילו ביום ההורים בפרט, ובכל תחומי חייו בכלל. חשוב להזכיר לו שלא תכעסו אם תשמעו ביום ההורים גם דברים פחות נעימים ושירגיש בנוח לשתף אתכם בהכל. חשוב שידע שגם אתם כילדים לא הייתם מושלמים, ושגם לא הפכתם פתאום למושלמים כמבוגרים, ושבכל משבר, אתגר או קושי ישנה הזדמנות לשינוי וצמיחה.

6. למקד מטרות

סביב האתגרים שעולים ביום ההורים, אפשר (אם הילד פתוח לכך ומאפשר זאת) לעשות רשימה של מטרות לשנת הלימודים הקרובה. זיכרו לא להעמיס על הילד מטרות רבות, ולהסתפק באחת או שתיים משמעותיות.
נצלו את הזדמנות הפז הזאת כדי ליצור שיחה משמעותית עם הילד שלכם לפני ואחרי הפגישה עם המורה, ולהראות לילד שאתם תומכים בו בכל מצב, ונכונים לעזור בכל מה שיידרש. למדו את ילדכם שאתם גורם תומך ושהוא יכול לסמוך עליכם ולשתף גם בדברים שאינו מצליח בהם וגם בחולשות שלו.
לשם כך הוא צריך לדעת שאינכם כועסים עליו או מאוכזבים ממנו גם כשאינו מושלם, שאתם מאמינים בו, ושאתם רואים אותו בכל "צבעיו" המגוונים. הוא צריך לדעת שאתם מתייחסים לבית הספר כמו לחלק נוסף בפאזל של חייו שיש בו הרבה חלקים שיוצרים את התמונה השלמה .
הכותבת היא פסיכולוגית קלינית, מנהלת "מרכז גרתי" לטיפול רגשי בילדים ונוער