ההורים החליטו לעשות צעד בנוגע לסוגיית החיסונים, בעקבות מקרים של הדבקה בגנים. הבינו שדיבורים לא מספיקים והחליטו לפנות לבג"ץ כדי שיקימו מערך בדיקות לסרבני החיסונים.
"המצב הזה, שבו הילדים שלנו חסרי הישע שלא יכולים ללכת להתחסן ומחויבים להגיע למסגרות החינוכיות, הוא מצב שבו אנו מסכנים את הילדים. זה מצב פרוץ", אומרת בראיון לאולפן ynet רעות הרץ, אמא לשלושה מהרצליה שהחליטה, יחד עם ד"ר מתן גוטמן, להוביל מאבק בבג"ץ.
מה הדרישה שלכם?
"אנחנו דורשים מהמחוקק להסדיר בחקיקה את נושא האיים הירוקים במערכת החינוך. הגדיל המחוקק לעשות את זה בחופשה באילת, שם נדרש להציג תו ירוק/חיסון/בדיקת קורונה שלילית. כשאת עולה על טיסה את מביאה אישור שאת נקייה מקורונה. ילדים הולכים לגן שמונה שעות ביום והצוותים לא נדרשים להראות שהם בלי קורונה".
3 צפייה בגלריה
רעות הרץ
רעות הרץ
רעות הרץ
(צילום: אור דנון)
דנית עוז לוי, שבתה נמצאה חיובית לקורונה, מספרת: "קודם כל למזלי היא מרגישה טוב. היא הייתה יומיום בגן. בשבוע שעבר היה שבוע פורים, שבמהלכו כל הזמן עשו פעילויות שקשורות בפורים – איפור פנים, תחפושות, הרבה מגע פיזי בין הילדה לגננת.
"חמישה ימים לאחר המקרה, בשישי האחרון, התברר לנו שגננת מחליפה שנכנסה לגן ביום ראשון והייתה במגע עם הילדים, נמצאה מאומתת. לאחר מכן כל 35 ילדי הגן נבדקו, בעקבות כך, ונכנסו לבידוד. בסוף שבוע האחרון עשרה ילדים מהגן היו חיוביים לקורונה".
קראו עוד:
עוד היא מוסיפה, "תחושת הכעס שבי עוד הייתה לפני התשובה החיובית. כשהתקבלה התשובה החיובית התלוותה לתחושת הכעס גם דאגה מאוד גדולה. אני כבר לא דואגת פה שהבת שלי, שרק חזרה מסגר וילדה בת שלוש וחצי שהייתה בגן טרום-טרום חובה אולי חודשיים וחצי מספטמבר, עכשיו צריכה לשבת עוד שבועיים בבית".
"הפתרון המידתי והמתבקש זה שהמדינה תסדיר מערך בדיקות. זה קיים במדינות אחרות, יש בדיקות של רבע שעה"
3 צפייה בגלריה
דנית עוז לוי. "בפעילויות בגן יש מגע פיזי"
דנית עוז לוי. "בפעילויות בגן יש מגע פיזי"
דנית עוז לוי. "בפעילויות בגן יש מגע פיזי"
(צילום: שגיא לוי)
רוני וינדמן קדם מספרת שגם להם הודיעו בשישי אחר הצהריים שאחת הסייעות שהייתה ביום ראשון נמצאה חיובית. "כולנו הלכנו להיבדק, גם הילדים הגדולים שלי", היא אומרת. "שלושה ילדים מהגן נמצאו חיוביים ואחת מהן היא הבת שלי. מעבר לכעס, הרגשתי המון אשמה, כי גם לנו וגם לרשויות יש חובה להבטיח לילדים שלנו סביבה בטוחה ובריאה.
"אנחנו אומרים חוק חינוך חובה ושולחים אותם למקום לא בטוח. אני אזרחית שומרת חוק, ואני מבינה שאי אפשר להכריח אנשים להתחסן, זה ברור לי, זה חוק יסוד במדינת ישראל, וזה לא משהו שבכוונתנו לשנות אבל הפתרון המידתי והמתבקש זה שהמדינה תסדיר מערך בדיקות. זה קיים במדינות אחרות, יש בדיקות של רבע שעה.
"כל איש צוות שבוחר לא להתחסן, וזכותו המלאה, לא יכול לסכן את הילדים שלנו. אנחנו מבקשים חוק שהעובדים האלה ייאלצו להיבדק, זה לטובתם ולטובת הקהילה שלנו ובטח לטובת הילדים שאין להם את היכולת להתחסן ולהגן על עצמם".
3 צפייה בגלריה
רוני וינדמן קדם
רוני וינדמן קדם
רוני וינדמן קדם
(צילום: גל חרמוני)
"כל איש צוות שבוחר לא להתחסן לא יכול לסכן את הילדים שלנו"
לדברי עוז לוי, "הסיפור הזה אפילו יותר מטורף. לפני שלושה חודשים היינו באותו מצב. סייעת שנכנסה מאומתת והכניסה את כל הגן לבידוד, אז במזל לא הדביקה אף ילד אבל זה כבר קרה אצלנו בגן. בזמנו פנינו לרשויות ולעירייה, לחמ"ל בהרצליה, לנסות לקבל פתרון לזה.
"אני הרגשתי בחודש האחרון שאני חיה על זמן שאול. ידעתי שדבר כזה יקרה. מסביבי כל הזמן גנים שנכנסים לבידוד, אין שום הכרח לבדוק גננות שנכנסות ויוצאות מהגן שהן לא אנשי צוות קבועים. אני חושבת שאחרי שנה בסיפור הזה אנחנו כנראה לקראת עוד שנה בסיפור הזה. הילדים לא יתחסנו לפני הקיץ, אנחנו חייבים להביא תוכנית מסודרת של בדיקות של אנשי צוות".
התחושה היא שהילדים מופקרים?
הרץ: "ממש ככה. התחושה היא שההורים צריכים לקחת את היוזמה ולהרים את הכפפה. ד"ר מתן גוטמן, עו"ד מומחה למשפט חוקתי, ואני, זה מה שעשינו. היום אנחנו מגישים תהליך טרום-בג"ץ לרשויות, ואני מקווה שביום רביעי נגיש לבג"צ. הצטרפו אלינו".