בדרך כלל הדבר שהכי מטריד ביום המשפחה הוא למצוא תמונה משפחתית עדכנית. השנה לא נצטרף אף תמונה כי הדבר שמעסיק אותנו הוא לוודא שהילדים חוזרים לשגרה כלשהי, למפגשים עם חברים ולכל מה שעושה להם טוב.
השנה הבנו יותר מתמיד את ערך המשפחתיות וכמה חשוב לטפח את הקפסולה שלנו, ולרגל יום המשפחה ביקשתי מכמה מומחים שיאמרו מהם לדעתם הדברים הכי חשובים שכדאי לעשות עם ילדים. כמובן שיש עוד דברים ותמיד אפשר להוסיף, אבל אלו העיקריים שמהווים את הבסיס לכל.
מורן וילנר סקאל, פסיכולוגית המתמחה בפסיכולוגיה קלינית:

1. אכילה משותפת

בעבודתי כפסיכולוגית במרפאה להפרעות אכילה של ילדים ונוער, הרבה פעמים עם תחילת הטיפול אנו מנחים את ההורים לקיים יותר ארוחות משותפות. ישנה חשיבות עליונה לאכילה משפחתית משותפת, יש בכך הרבה יותר מסתם כמה אנשים שיושבים ביחד ואוכלים.
4 צפייה בגלריה
הרבה מעבר לאוכל
הרבה מעבר לאוכל
הרבה מעבר לאוכל
(צילום: shutterstock)
אכילה משותפת מאפשרת להורים להיות מודל לילדיהם בכל הנוגע לאכילה עצמה והרגלי אכילה. אכילה משפחתית סביב השולחן מזמנת גם את האפשרות להתבונן ולשים לב להעדפות של כל אחד מבני המשפחה, לבחירות ולטעם האישי של כל אחד. בכך גם לחזק את תחושת השייכות של כל אחד מבני המשפחה לתא המשפחתי.
עבור משפחות רבות, הישיבה המשותפת סביב השולחן מייצרת הזדמנות להזין את הילדים, במלא מובן המילה. זו הזדמנות לעצור, לשוחח, לשמוע איך עבר היום על כל אחד, לשתף, לייצר מרחב משפחתי מכיל ומחזיק.
"ילדים נשענים על המוכר כדרך לארגן את המציאות, ורובם משגשגים בשגרה, לכן ילדים קטנים אוהבים לקרוא את אותו הסיפור שוב ושוב"

2. זמן אישי עם כל ילד

ישנה אמרה מאוד מוכרת בפסיכולוגיה קוגנטיבית לפיה "השלם גדול מסך חלקיו", וזה בהחלט נכון גם בתא המשפחתי. כל אחת מהנפשות המרכיבות את המשפחה חוברת יחדיו למשהו גדול ממנה.
יחד עם זאת, חשוב להקדיש זמן גם לכל אחד במשפחה בנפרד. חשוב למשל שלהורים יהיה זמן זוגי בנפרד מהילדים, וחשוב גם שלכל ילד יהיה זמן אישי עם כל הורה.
מעניין לחשוב על כך שלעיתים עבור זוגות נשואים, הרעיון לפיו כדאי שלכל ילד יהיה זמן בנפרד עם כל הורה אינו אינטואיטיבי, אך במקרה של גירושים הדבר בלתי נמנע, וישנם הורים ש"גילו" את ילדיהם רק בעקבות הפרידה מבני או בנות זוגם.
בדרך כלל אין צורך באיזו פעילות גרנדיוזית וגם יציאה לרכיבה קצרה על אופניים או משחק דמקה זה כל מה שצריך. חשוב לאפשר לילד לקחת חלק בהחלטה מה עושים יחד בזמן האישי ולכבד את רצונותיו.
קראו עוד:

3. מנהגים או טקסים קבועים

ילדים פעמים רבות נשענים על המוכר כדרך לארגן את המציאות ורובם משגשגים בשגרה, לכן ילדים קטנים אוהבים לקרוא את אותו הסיפור שוב ושוב ולכן יש גם משהו נעים ביצירת מנהגים או טקסים קבועים יחד עם הילדים.
גם כמבוגרים אנחנו רגילים להישען על מנהגים או טקסים קבועים שעוזרים לנו למקם את עצמנו בזמן ובמקום כלשהו, כמו למשל ההרגל למחוא כפיים כשמטוס נוחת (מי זוכר בכלל), האופן שבו אנחנו חוגגים את החגים וכדומה.
אין הכוונה ליצור שגרה נוקשה ובלתי מתגמשת, אלא לסימון רגע מסויים בזמן והתייחסות אליו. כך למשל, דיקלום קבוע שאומרים לפני השינה, טקס קבוע שעושים בימי הולדת, או מנהג מסויים שעושים ביום האחרון של החופש הגדול.
שמר ארזי, מומחה לטיפול בהפרעת קשב ולקויות למידה:

4. להתחבר לעולמו של הילד

היומיום שלנו עמוס במטלות ובעיסוקים, ולרוב התקשורת של עם ילדינו מסתכמת ב"עשית", "לא עשית". עלינו לפנות זמן איכות שבו נאפשר לילדה או לילד להכניס אותנו לתוך עולמם, תחומי הענין, משחקים ופעילויות שמעניינות אותם, למשל, משחקי המחשב שמעניינים אותם, עיצוב ואומנות, ספורט ועוד.
גם אם אתם לא ממש מתחברים, תזרמו איתם, שתפו פעולה ותנו להם להוביל. כך תוכלו ליצור חיבור וקשר איכותי יותר ותגלו צדדים אחרים בילדיכם שלא הכרתם.
4 צפייה בגלריה
תבחרו פעילות שמעניינת את הילד
תבחרו פעילות שמעניינת את הילד
תבחרו פעילות שמעניינת את הילד
(צילום: shutterstock)

5. אהבה ללא תנאי

העבירו את המסר - אנחנו פה בשבילך, ללא "אבל" וללא תנאי. גם כשקשה אנחנו ביחד נתמודד עם כל מצב וביחד נצליח להתגבר. כשקורים אירועים לא נעימים, כשהילד או הילדה עושים מעשה לא מקובל, יש מקום להגיב וחשוב לפעול אבל מתוך חמלה.
כן, כולנו לעתים טועים, לעיתים נכשלים, ומתפתחים כשהסביבה מגיבה נכון. נסו למצוא את העיתוי הנכון לשיח פתוח, שתפו גם מחוויותיכם כשהעמדתם ברגעי תסכול וחוסר הצלחה. הביעו את אהבתכם לאו דווקא על ידי אמצעים חומריים אלא ביחס ובעשייה משותפת.

6. עקביות

כולנו זקוקים ליציבות ולשגרה, ובמיוחד ילדים. עקביות נותנת ביטחון ומרגיעה. כהורים אנו בונים את ההתנהלות של משפחתנו על מנת שההתנהלות תהפוך לדרך חיים.
עלינו להיות עקביים בפעולותינו ובתגובותינו, אחרת אנחנו מכניסים את כל בני הבית לדריכות היות ואין צפי מה יקרה. עקביות מאפשרת לילדינו ללמוד כיצד לפעול נכון ולחקות את מעשינו בעתיד.
תמר כהן לביא, מומחית לבעיות התנהגות:

7. למדו אותם ערכים

התפקיד האמיתי שלנו כהורים הוא לחנך. חינוך ערכי אמיתי על מנת שהילדים יגדלו להיות בוגרים שדואגים לסביבה ולאחר. לפעמים זה קל לנו כהורים לנאום נאומים ולהטיף מוסר אך אין כמו דוגמה אישית כדי להעביר את המסר.
כדאי להורים לקחת את הילדים לפעילות התנדבותית, לשתף אותם במעשים ובקבלת החלטות. ילדים מעריכים שיתוף שכזה ולומדים ממנו יותר מכל הרצאה אחרת. חשבו אילו ערכים חשוב לכם להעניק ולהדגיש לילדכם והקפידו ליישם אותם.
"חשוב שילדים יחוו ויתמודדו עם קשת של רגשות וחוויות, גם אם הן לא תמיד חיוביות. הם מתאמנים בבית, ואתם שם כדי לעודד"

8. תנו להם ליפול ותהיו שם בשבילם

ילדים זקוקים להתאמן על מיומנויות מגוונות במהלך חייהם על מנת להצליח בעולם האמיתי. לעיתים מתוך רצון של ההורה לחסוך מהילד פגיעה או חוויית אכזבה הוא מנסה לסדר עבורו את העניינים. למשל לדבר עם המורה או עם חבר שפגע בו במקום לתת לילד להתמודד.
חשוב שילדים יחוו ויתמודדו עם קשת של רגשות וחוויות, גם אם הן לא תמיד חיוביות. הם מתאמנים בבית, במקום הבטוח ביותר ואתם שם כדי לעודד ולתווך אך אל תעשו עבורם דברים שהם יכולים לעשות בעצמם. ככל שהם יתנסו מגיל צעיר במגוון חוויות שכוללות גם כשלונות, נפילות, תסכול ואתגר הם יגדלו להיות מבוגרים עם חוסן נפשי וארגז כלים טוב יותר להתמודדות עם החיים.
4 צפייה בגלריה
זה ממש בסדר אם הם יחוו גם אכזבות
זה ממש בסדר אם הם יחוו גם אכזבות
זה ממש בסדר אם הם יחוו גם אכזבות
(צילום: shutterstock)
נגה בירן, מנחת הורים:

9. קריאת ספר לפני השינה ושיחה על היום שהיה

יש משהו מאוד כייפי בזמן איכות נעים ביחד בערב לפני השינה. זה עוזר לילד להירדם בהרגשה טובה ועושה תחושה טובה להורה, לא משנה איזה יום היה לנו וכמה בילינו יחד.
הזמן המשותף הזה כל כך חשוב ותורם ליחסים. קריאת סיפורים זו פעילות מעשירה ומהנה עבור הילד ומאפשרת פתיחה של שיח רגשי על נושאים שונים ושיתוף ברגשות וחוויות משמעותיות.

10. להקשיב לילדים

אם הם באים עם שאלה או התייעצות לא לענות מיד, אלא לומר "בוא נחשוב ביחד אילו פתרונות אפשריים". אם הם באים אלינו עם אי נחת או משהו לא נעים שקרה להם חשוב להקשיב בלי לתת עצות. לשקף להם את מה שהם אומרים ומרגישים.
ילדים זקוקים לחוויה של נראות וערך. ילד שמרגיש שמקשיבים לו מרגיש אהוב ושיש לו מקום בעולם. ילד ששואלים אותו לדעתו מפתח ערך עצמי ובטחון ביכולות שלו לפתור בעיות ולהתמודד עם החיים. כך שבפעם הבאה שיצטרך להתמודד כבר ירגיש שיש לו את הכלים.
4 צפייה בגלריה
תקשיבו להם אבל באמת
תקשיבו להם אבל באמת
תקשיבו להם אבל באמת
(צילום: shutterstock)
שרון פאר, מנחה הורים למתבגרים:

11. פעילויות ועשייה משותפות

הליכה ספורטיבית, ריצה, הכנת ארוחה משותפת, משחק כדורסל, בניית מודל בלגו, אפייה או כל עשייה אחרת שאינה סטטית - כל אלה הן דוגמאות לפעילות ועשייה משותפת בין הורים לילדים שמייצרות דינמיקה חיובית, גורמות לילד להרגיש טוב יותר עם עצמו וברוב המקרים גם מקרבת אותו להורה.
הורים וילדים ש"מזיעים ביחד" יהיו בדרך כלל קרובים יותר אחד לשני. בנוסף, פעילויות אלה תורמות לחיזוק ביטחונו העצמי של הילד דרך ההצלחה בפעילות עצמה וההתמודדות עם קושי או אתגר.
חשוב לזכור, לא תמיד הילדים מעוניינים לשתף פעולה אבל אנחנו כהורים חייבים להמשיך וליזום פעילויות שכאלה. לעיתים פעילות שכזו עלולה להסתיים בטעם מר אבל אם תוותרו על הביקורת וההערות לילדים, שבמקרים רבים צצות דווקא בעשייה משותפת, הנאתכם מובטחת. גם אתם וגם הילדים תרוויחו בגדול.
"חפשו את הנקודות החזקות שלהם ואת הדברים הטובים שהם עושים ותגידו להם מילה טובה וכמה שאתם גאים בהם"

12. שיחות "התעניינות"

אחת הדרכים המוצלחות ביותר לבנייה, חיזוק ושמירה על קשר עם הילדים, ובעיקר מתבגרים, הן שיחות התעניינות. לא מדובר בשיחת נפש ארוכה, אלא בשיחה קצרה של כמה דקות בין ההורה לילד, שיחה שבה מביע ההורה התעניינות בנעשה עם הילד ומביע עניין בכל מה שמעסיק אותו.
שיחה שכזו חייבת להיות "אחד על אחד" ועדיף במקום שקט, ללא טלפונים וללא מסכים. היוזמה לשיחה שכזו תבוא לרוב מאיתנו ההורים אבל במקרים מסויימים הילד עשוי להפתיע ולהתחיל לדבר. אל תוותרו על השיחות האלה ואל תפספסו את ההזדמנויות הללו.

13. פרגון וחיזוק

אנחנו ההורים לא תמיד מודעים לעובדה שאנחנו הדמויות המשמעותיות ביותר עבור ילדינו, ולכן מה שאנחנו אומרים להם, מה שנדמה לנו כ"מילה על הדרך" היא עבורם מילה שתיצרב בזכרונם ואף תשפיע על אישיותם וביטחונם העצמי, לטוב ולרע.
לכן, חובה עלינו לפרגן, לעודד ולחזק את ילדינו באמירות חיוביות ומחזקות. עלינו לחפש את הנקודות החזקות שלהם ואת הדברים הטובים שהם עושים ולומר להם מילה טובה. לומר להם כמה אנחנו גאים בהם, איזה מוצלחים הם, כמה הם טובים במה שהם עושים וכמה אנחנו ברי מזל שהם הילדים שלנו.
מחקרים מוכיחים שילדים שזכו לחיזוק ועידוד מהוריהם גדלו להיות מבוגרים מצליחים ומאושרים יותר. זה לא אומר שלא נדרוש מהם, שלא נציב להם גבולות, שלא נחנך אותם - אבל תשתדלו יותר להאיר ופחות להעיר.