איך היה היום בגן? כיף. מוכר לכם הדיאלוג הזה? תקשורת בין הורה וילד חשובה והכרחית למערכת יחסים טובה. חשוב לדעת איך לשאול את השאלות הנכונות וממה כדאי להימנע על מנת לעודד את הילד לשתף.
השיתוף הוא רווח עצום לילד ולהורה ליצירת מערכת יחסים טובה. חשוב לא להסתפק בתשובה קצרה כמו "היה כיף" ואז להמשיך להתנהל כרגיל, אחרת הילד לומד שזו תשובה לגיטימית ואתם הרי סקרנים ורוצים לדעת מה עבר עליו למשל בהפסקה, האם משהו שימח אותו במיוחד או אולי מישהו העליב אותו.
3 צפייה בגלריה
יצירת סביבה שמתאימה לשיחה היא משמעותית
יצירת סביבה שמתאימה לשיחה היא משמעותית
יצירת סביבה שמתאימה לשיחה היא משמעותית
(צילום: shutterstock)
תקשורת פתוחה תסייע לילד לפתח ביטחון עצמי ותקשורת טובה עם הסביבה, אולם חשוב לזכור שלא כל הילדים אוהבים לשתף אך כדאי לעודד אותם לעשות זאת. על מנת שזה יקרה ושהילד או הילדה ישתפו אתכם יותר חשוב שתעשו מספר דברים וכדאי שתימנעו מפעולות מסוימות.
אם הילד מדבר לאט גלו סבלנות ואל תאיצו בו לדבר מהר, זה עלול להלחיץ

1. יצירת סביבה מתאימה לשיחה

הדבר החשוב ביותר הוא יצירת סביבה נעימה לשיחה ולפנות זמן. שבו יחד עם הילד מדי יום והביעו התעניינות אמיתית בשלומו. במידה ואתם שואלים "איך היה לך היום?" תוך כדי רחיצת כלים למשל, הילד מבין שאתם לא פנויים להקשבה, ולכן הראו לו שחשוב לכם לשמוע.
אפשר למשל להכין לכם כוס קפה ולילד שוקו טעים ויחד לשוחח מדי יום אחר הצהריים. יצירת סביבה שמתאימה לשיחה היא משמעותית. אם יש רעש ברקע יהיה קשה לעודד את הילד לשתף וגם אתכם להקשיב.
הניחו בצד את הדאגות והנייד, תסתכלו עליו במבט אמפתי, הגיבו בהנהון והראו לו שאתם מקשיבים. כך למעשה אתם משדרים לילד מסר שהוא אהוב וחשוב מספיק כדי לפנות הכל ולהקשיב לו.
קראו עוד:

2. שתפו בעצמכם

כאשר אתם פותחים שיחה בשיתוף אישי על היום שעבר עליכם, אתם משדרים לילד מסר על כך שהוא מספיק חשוב לכם ואתם בוחרים לשתף אותו. באמצעות השיתוף שלכם הילד ירגיש שהוא שותף לעולם שלכם ויבין שהשיתוף הוא הדדי ושהוא לא תחת חקירה יומיומית.
ילדים אוהבים לשמוע את הוריהם מספרים להם סיפורים אישיים ושיתוף הדדי מחזק את הקשר. השיתוף שלנו מדגים לילדים כיצד לארגן את המידע ובאיזה אופן לשתף. חשוב להקפיד לשתף בחוויות טובות וגם בדילמות, קשיים וחוויות לא נעימות.
ילדים צריכים לדעת שההורים שלהם לא מושלמים וגם עליהם עוברים ימים לא נעימים לפעמים. בנוסף, הם מבינים שבבית מדברים על הכול ולא רק על הדברים הטובים.
3 צפייה בגלריה
חשוב להימנע מתגובות ביקורתיות
חשוב להימנע מתגובות ביקורתיות
חשוב להימנע מתגובות ביקורתיות
(צילום: shutterstock)

3. שאלות פתוחות

על מנת לעודד שיחה של שיתוף חשוב להשתמש בשאלות פתוחות המזמנות שיתוף ברגש ובחוויה. לשאלות פתוחות יש מגוון של תשובות והן לרוב מעוררות ומעודדות את הילד לשתף. לדוגמה - "מה היה המשחק האהוב עליך היום?", "ספר לי משהו טוב או לא נעים שהיה לך היום".
השתדלו לשאול בשאלה דבר שקשור לרגש כמו מה היה אהוב, שנוא, מכעיס, מצחיק ועוד, כך שהילד ישתף ברגשות שלו ותוכלו להמשיך ולפתח את השיחה בהתאם לתשובה שלו.
על מנת לעודד שיחה של שיתוף חשוב להשתמש בשאלות פתוחות המזמנות שיתוף ברגש ובחוויה

4. גלו עניין בעולם התוכן של הילד

אם הילד מסתגר ומסרב לשתף אפשר להתעניין בדברים שמעניינים אותו. לא באופן ישיר על החוויה שלו אלא דרך תכנים שמלהיבים את הילד, כמו משחק אהוב, תוכנית טלויזיה או משחק מחשב למשל, אפשר להתחיל ולייצר שיח.
הביעו התעניינות בתחום שהילד אוהב, תשאלו שאלות ותעודדו אותו לשתף אתכם ו"להכניס אתכם לעולם התוכן שלו" בהדרגה תוכלו להתחיל ולהתעניין באופן ישיר בחוויות היום יום שלו.
3 צפייה בגלריה
התעניינו בעולם התוכן שלהם
התעניינו בעולם התוכן שלהם
התעניינו בעולם התוכן שלהם
(צילום: shutterstock)

ממה כדאי להימנע?

חשוב להימנע מתגובות ביקורתיות על התכנים של הילד. במידה והילד משתף אתכם במשהו שאתם לא שמחים לשמוע עליכם להגיב באיפוק ולומר שזה לא מקובל עליכם אך לא לצעוק או להעליב את הילד.
למשל אם הילד משתף אתכם באירוע אלימות שבו לקח חלק ואתם בתגובה כועסים "למה עשית זה?" הילד יצטער על הרגע שבחר לשתף אתכם ובפעם הבאה הוא עשוי להימנע מכך. לתגובה שלכם יש השפעה על המשך השיתוף בעתיד.
חשוב שהתגובה תהיה מתאימה ורגועה. גם הבעת דאגה רבה מהתוכן עלולה לגרום לילד להסתגר מתוך רצון להגן עליכם ולא להטריד אתכם.
אם הילד מדבר לאט גלו סבלנות ואל תאיצו בו לדבר מהר ואל תתקנו אותו, זה עלול להלחיץ, לעצור את שטף הדיבור ולגרום לו להיסגר.
חשוב לא להתייאש ולא להסתפק בתשובות קצרות. תשקיעו ביצירת מערכת יחסים ואל תייאשו, הילד ירגיש בטוח וישתף אתכם.
הכותבת היא מומחית לבעיות התנהגות של ילדים ומתבגרים