בעשורים האחרונים ישנו עיסוק הולך וגובר במידת מעורבות אבות בטיפול וגידול ילדיהם. עם זאת, לא ברור על איזה סוג מעורבות מדובר. האם אב שעובד ומפרנס את ילדיו נחשב אב מעורב? האם אב שמקריא סיפורים לילדיו לפני השינה הוא זה שייחשב לאבא מעורב?
מחקר שבוצע לאחרונה באוניברסיטת Rutgers בניו ג'רזי שופך אור על הנושא. במחקר נבדק כיצד אבות המעורבים בגידול ילדיהם, משפיעים על עתידם לעומת אבות שאינם מעורבים בגידול ילדיהם, בקרב משפחות ממעמד סוציו אקונומי נמוך.
3 צפייה בגלריה
המטרה היא הנאה משותפת ותחושת העצמה לילדים
המטרה היא הנאה משותפת ותחושת העצמה לילדים
המטרה היא הנאה משותפת ותחושת העצמה לילדים
(צילום: shutterstock)
החוקרים ניתחו נתונים על התנהגותם ארוכת הטווח של 5,000 ילדים שנולדו בין השנים 2000-1998 שנולדו בערים גדולות בארה"ב, כדי לחקור את הקשר בין מעורבות האב לבעיות התנהגותיות ורגשיות בקרב ילדים. הם בדקו האם קשרים שונים זה מזה לפי SES משפחתי (הרמה הסוציו אקונומית - Socio Economic Scale) והאם מעורבות אבות כזאת יכולה להפחית את בעיות ההתנהגות.
הם התמקדו בתדירות מעורבות האבות לילדים מגילאי חמש עד 15, דרך האכלה, משחק, קריאה, עזרה בשיעורי בית ומתן פריטים כמו בגדים, צעצועים, אוכל וצרכים אחרים לילדיהם.
קראו עוד:
הממצאים העלו כי מעורבות חברתית של אבות עם ילדיהם, שאינה תמיכה כספית, קשורה לפחות בעיות התנהגות של מתבגרים. עוד נמצא כי רמות גבוהות של מעורבות אבות בקרב מתבגרים במשפחות ממצב סוציו אקונומי נמוך, יכולה להפחית באופן משמעותי את הפערים בבעיות התנהגות של מתבגרים על רקע מצבם המשפחתי. החוקרים מצאו כי אותם מתבגרים הפגינו בבגרותם פחות בעיות התנהגותיות ורגשיות.
על פי החוקרים, ישנן עדויות על פערים ברווחתם החברתית-רגשית של ילדים לפי מעמד סוציו-אקונומי משפחתי. למרות שישנן עדויות לכך שמעורבות האב יכולה לשפר את תוצאות הילדים, זהו המחקר הראשון שבדק האם מעורבות האב בקרב ילדים במצב סוציו אקונומי משפחתי נמוך יכולה להפחית פערים כאלה.
3 צפייה בגלריה
אבא ובן מבשלים היפוך מגדר הורות
אבא ובן מבשלים היפוך מגדר הורות
לקחת חלק בחיי הילדים
(צילום: shutterstock)

מה זה אומר מבחינתנו?

1. לאבות יש תפקיד מכריע בחייהם הרגשיים של ילדיהם, ותמיכה כספית או פרנסה אינה תרומה מספקת.
2. בקרב משפחות ממצב סוציו אקונומי נמוך, חשיבות מעורבות האבות בטיפול בילדיהם חשובה עוד יותר. לפיכך חשוב שאבות באשר הם, יגלו מעורבות של ממש בטיפול וגידול ילדיהם - משחק, האכלה, רחצה, לימוד מיומנויות ועוד.
מבחינת הילד, עצם העובדה שעצרת להתעניין בו ובתחומי העניין שלו, היא המשמעותית ולא עד כמה באמת הבנת את חוקי המשחק
3. חלק מהאימהות לעיתים משמשות כ"שומרות סף". כלומר אותן אימהות מונעות מהאבות כניסה לזירת הטיפול וגידול הילדים, משום שזה מהווה איום על זהותן המרכזית כאימהות. מחקר זה הוא עדות חשובה גם לאותן אימהות, שמעורבות האבות רק תעצים את ילדיהם ואת זהותן כאימהות טובות ובאופן כללי, כדאי לזכור שילדים שיש להם שני הורים, זקוקים לשניהם.
כשאבות אינם יודעים מה לעשות כדי להיכנס לתמונה, בין אם כי היו יתומים מאב ובין אם כי תפקיד האב בחייהם היה תפקיד שלילי מעיקרו והם חוששים שיגרמו נזק, תמיד אפשר לפנות לייעוץ מקצועי. בנוסף, אפשר לקרוא ספרות רלוונטית בנושא ולהיעזר בבת הזוג כדי לחשוב יחד על דרכים בהן האבות יוכלו לקחת חלק גדול יותר בחיי ילדיהם.
3 צפייה בגלריה
לחשוב על דרכים להיות יותר מעורבים
לחשוב על דרכים להיות יותר מעורבים
לחשוב על דרכים להיות יותר מעורבים
(צילום: shutterstock)

מה יכולים אבות לעשות מחר בבוקר?

• הקדישו זמן ייחודי לשהות משותפת עם ילדיכם, ביחד או עם כל ילד בנפרד.
• הניחו את המסכים שלכם בצד, והתעניינו בילדים ובמה שמעניין אותם - המשחקים שלהם, הפרויקטים שלהם, ואפילו משחקי המחשב שלהם, גם אם על פניו הנושא מרתיע אתכם. מבחינת הילד, עצם העובדה שעצרת להתעניין בו ובתחומי העניין שלו, היא המשמעותית ולא עד כמה באמת הבנת את חוקי המשחק.
אם אתה נהנה לרוץ, תוכל להתחיל בריצה משותפת עם הילדים למשך רבע שעה בקצב שלהם
• הניחו לכללי המשחק וההישגיות בצד. לא מוכרחים לשחק לפי הכללים, המטרה היא הנאה משותפת ותחושת העצמה לילדך, כל השאר הוא בונוס.
• יש לך פעילויות או חובות משפחתיות בבית? נסה לשתף את ילדך בזה. ככל שהילדים צעירים יותר, כך הם נכונים יותר לשתף עם זה פעולה ובהמשך הדרך גם תרומתם לבית תהפוך להרגל. קח איתך את הילד לסיבוב סידורים בעיר. אולי הוא יאט את הקצב, אבל על הדרך תוכל להתעניין בשלומו, מיהם חבריו, מה הוא עושה במסגרת החינוכית שלו ותגרום לו להרגיש חשוב ומוערך.
• אתה נהנה מספורט מסוים? מצוין! שתף את ילדיך. אם אתה נהנה לרוץ, תוכל להתחיל בריצה משותפת עם הילדים למשך רבע שעה בקצב שלהם ואחר כך לצאת לריצה שלך כהרגלך. אותו הדבר לגבי אופניים או כל ענף ספורט אחר שמעניין אותך.
לבסוף, זכרו שכל עשייה היא יותר מאי עשייה, לכן גם הקראת סיפור פעם בשבוע לפני השינה, או רכיבה משותפת על אופניים פעם בשבוע או שבועיים – הם לא רק טיפה בים, אלו הן חוויות המייצרות זיכרונות, חוויות המייצרות קשר הורה ילד משמעותי יותר והחוויות שיעצבו את ההורות של ילדיכם לנכדיכם.
הכותבת היא עובדת סוציאלית קלינית (MSW), מתמחה לפסיכותרפיה ומנהלת "דרור לנפש, המרכז לטיפול רגשי"