התאומות איילה ואופיר נחמיאס בנות השש מדימונה חיכו לרגע שבו יעלו יחד לכיתה א', אלא שבחודש אפריל האחרון התגלה גידול בכליה של איילה והיא החלה לעבור ניתוחים וטיפולים כימותרפיים.
אם לא די בכך, אמא שלהן, קרן (42), נלחמת במחלת הסרטן אף היא לאחר שבאוגוסט אשתקד אובחנה כחולת סרטן שד. המשמעות עבור משפחת נחמיאס הוא שאופיר ואיילה ייאלצו להישאר בבית, שעה שכל החברות והחברים שלהן יעלו לכיתה א'.
2 צפייה בגלריה
משפחת נחמיאס
משפחת נחמיאס
המשפחה בסגר מוחלט מתחילת הקורונה
(צילום: אלבום פרטי)
איילה עוברת טיפולים בבית החולים תל השומר, והצוות הרפואי יחד עם אנשי עמותת "נותנים תקווה" החליט שיערכו לשתיים טקס עלייה לכיתה א' אלטרנטיבי, יחד עם כל הילדים המאושפזים במחלקה האונקולוגית.
קראו עוד:
"אופיר ואיילה מאוד קשורות אחת לשנייה ומחובורות. הן תמיד רצו להיות ביחד בגן ובבית הספר", אומרת האם קרן. "הן ילדות מלאות חיים וחברותיות מאוד".

"יש בעיקר חוסר ודאות"

האונקולוג של איילה הודיע למשפחה שהיא לא תוכל להתחיל את שנת הלימודים. כפועל יוצא, גם אחותה אופיר לא תוכל להיכנס לבית הספר. "ילדים חולים אונקולוגיים לא רשאים לחזור למסגרת לימודית. הקורונה זה כבר סיפור בפני עצמו. איילה ואני בטיפולים כימותרפיים וברמת סיכון גבוהה, ולא יכולים לחשוף אף אחת מהן למערכת החינוך בחוץ.
"אנחנו לא יכולים לשלוח את אופיר לבית הספר, כי חשיפה שלה זו בעצם חשיפה של איילה. עצוב לנו מאוד כי הן לא יוכלו לחוות את החוויה של ללכת לבית הספר עם הילקוט לראשונה כמו כולם.
"אני לא יודעת מה יהיה. הבנות מודעות למה שקורה ויודעות שיש בעיה. אנחנו לא יודעים איך תיראה שנת הלימודים ומה תהיה השגרה מבחינתן. יש בעיקר חוסר ודאות לגבי מה שהולך להיות, כמו כל המשפחות שילדיהן נמצאים בקבוצת סיכון".
2 צפייה בגלריה
משפחת נחמיאס
משפחת נחמיאס
"אין לי תשובות עבורן"
(צילום: אלבום פרטי)
משפחת נחמיאס הייתה בסגר מוחלט עוד מהגל הראשון בשל המחלה של קרן, ולאחר מכן גם בשל מחלתה של איילה. "זה כלא ביתי. אבל בבית החולים נותנים לנו תקווה. איילה ואופיר כל הזמן שואלות איך אנחנו נלך לבית הספר? ואין לי תשובות עבורן".

מענה מבית הספר

במשרד החינוך מסרו כי "על רקע מצבה הבריאותי של התלמידה, צוות בית הספר עומד בקשר רציף עם המשפחה ועם התלמידות. בתוך כך, הוא העביר אליהן ערכות הכנה לכיתה א', חומרי למידה ובשיתוף עם גורמים נוספים יועברו אל המשפחה גם מחשב נייד וילקוטים. מנהלת בית הספר גיבשה יחד עם היועצת תוכנית תמיכה לימודית, רגשית וחברתית על מנת להקנות לתלמידות תחושת שייכות לכיתתה.
"תלמידים שיפתחו את שנת הלימודים מרחוק יוכלו להשתתף בכל הפעילויות הלימודיות והחברתיות שאותן ניתן להנגיש דרך מחשב בכדי לאפשר להם להיות חלק בלתי נפרד מתוך קבוצת הכיתה ולחזק את הרצף הלימודי שלהן".
עוד מציינים במשרד החינוך, כי במהלך שנת הלימודים תשפ"א ישופרו שירותי החינוך לתלמידים חולים בביתם: "המשרד כבר גיבש תוכנית חלופית שתינתן על ידי אנשי מקצוע מתוך מערכת החינוך ולא על ידי ספק חיצוני. לכל תלמיד ותלמידה תותאם תוכנית אישית. התלמידים יזכו למעטפת רציפה של תמיכה מקצועית בהיבט הלימודי, הרגשי והחברתי".
שמואל משה, מייסד ומנכ"ל עמותת "נותנים תקווה" אומר: "הילדים בבית החולים כבר יודעים שלא יוכלו לחזור בחודש הבא לבית הספר בשל הסיכון שייחשפו אליו.
"החלטנו להכין לכבודם יום ראשון ללימודים אלטרנטיבי. הם יגיעו עם המחברות והציוד של בית הספר ליום של פעילויות ושיעורים בבית החולים. בנות השירות שלנו יעבירו שיעורים בהתאם לגיל הילדים ובעיקר נדאג שישמחו כמה שרק אפשר".