"המשפחתיות עדיין קיימת, הגיבוש המשפחתי קרה, בטח בגל הראשון", מספרת אביטל הנדלר-דמרי, שיושבת לצד בעלה, עמית דמרי, ומנסה למצוא נקודות של אור בתקופה. "הגל השני גרם קצת יותר לתקופה של ייאוש, כי אין אופק כלשהו שאומרים - אוקיי יש דדליין והכול יהיה בסדר אחרי הדד ליין".
בני הזוג מתגוררים בדירה בתל אביב יחד עם חמשת ילדיהם. המשפחה מנסה להתכונן לשנת הלימודים הקרבה מבלי ממש לדעת איך היא הולכת להיראות, מה יש להכין ולמה להתכונן.
שי לה, האחות הגדולה, מתכוננת לעלות לכיתה ח' בחטיבה. אחיותיה הקטנות יותר, ארייה וכרמל, עולות לכיתות ו' וד'. לביא עולה לראשונה לכיתה א' בהתרגשות גדולה, ואילו ראם עולה לגן טרום-טרום חובה. "הוא היחיד שמבסוט מכל הסיפור הזה", צוחקת אביטל. "הוא פשוט שמח שכל האחים איתו בבית".
5 צפייה בגלריה
משפחת הנדלר
משפחת הנדלר
"אין לנו מושג איך תיראה שנת הלימודים"
(צילום: אורי דוידוביץ׳)
אביטל היא נגנית בתזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, ולראשונה זה 19 שנה שהיא נאלצת לשבת בבית. "אני בחל"ת מחודש מרץ עד מועד לא ידוע. מזל שאנחנו משפחה יחסית מוזיקלית אז אנחנו יכולים לבדר את עצמנו".
גם עמית בעלה, בסטטוס דומה. "אני עובד באל על בתור מפקח צוות אחזקת מטוסים. הייתי חודשיים בחל"ת, אני מהבודדים שחזרו וכנראה שעוד פעם אצא לחל"ת. זה לא ידוע כרגע".
עוד מצליחים ליהנות מהביחד המשפחתי?
"להיות עם הילדים שלי זה תמיד כיף, אבל אני אחת מבין 200 אלף אנשים שיושבים בבית ללא שום ידיעה מה הולך להיות", אומרת אביטל. "החשש הנוסף הוא שעד ספטמבר ההנחיות ישתנו 20 פעם", מוסיף עמית. "זה הכול נראה כמו סלט אחד גדול שאף אחד לא יודע כלום".
5 צפייה בגלריה
משפחת הנדלר
משפחת הנדלר
יש מחשב אחד לכל הילדים
(צילום: אורי דוידוביץ׳)
גם בענייני החינוך הם מנסים למצוא פתרון יצירתי: "מה שקורה מבחינה חינוכית לא מספק אותנו כמשפחה", אומרת אביטל. "קשה לילדים שלי לשבת מול מחשב לשש שעות. הגדולה מצליחה יותר אבל לילדים בני עשר, שמונה וחמש זה קשה, אז יצרנו מערכת כזו של ספורט, של יציאה למקום כלשהו באזור שלנו".
קראו עוד:
"כל יום קמנו בשבע בבוקר, נסענו לעשות ספורט עם אמא ואז חזרנו והיא עשתה לנו 'הום סקול'. היא לימדה אותנו ואבא תמך", מספרות האחיות ארייה וכרמל.
"אני אישית אוהבת את בית הספר וממש לא היה לי כיף שחודשיים נלקחו ממני, נשארתי בבית אבל לא ממש למדנו. ישבנו מול המחשב, קיבלנו קרינה ולא היה כיף".
5 צפייה בגלריה
משפחת הנדלר
משפחת הנדלר
"לא ממש למדנו"
(צילום: אורי דוידוביץ׳)
הבת הבכורה מספרת ששגרת היום-יום שאליה הייתה כל כך רגילה, השתנתה בבת אחת: "ביום רגיל אני רצה מבית הספר לבית, אוכלת ואז רצה לחוג ולעוד חוג ולעוד חוג וחוזרת הביתה. עכשיו אין לי את זה".

"משהו צריך להשתנות"

"דבר אחד טוב שקרה מהקורונה זה ששי לה התחילה קצת לעבוד בגלל הזמן שהתפנה לה ועשתה קצת כסף", מספרים ההורים. "אבל חוץ מזה, אי אפשר לצפות מילדים לשבת ולהתרכז במחשב כל כך הרבה זמן. בשלב מסוים הם פשוט שמים את השיעור בזום על הכי שקט ורואים סרטים ביוטיוב, ככה לא לומדים.
"אני יכולה לספור אולי על שתי ידיים ממרץ, שיעורים שהיו שווים. המורים לא הוכשרו ללמד בצורה וירטואלית", הם אומרים ומסייגים, "אנחנו מאוד מרוצים מבית הספר, זה משהו במשרד החינוך שצריך להשתנות".
5 צפייה בגלריה
משפחת הנדלר
משפחת הנדלר
"אי אפשר לצפות שילדים ישבו שעות מול הזום"
(צילום: אורי דוידוביץ׳)
מה עושים מבחינת ציוד? מה קונים?
"יש לנו שני מחשבים בבית וטלפון אחד לשבע נפשות".
משפחת דמרי היא משפחה שדוגלת בצמצום מסכים כמה שאפשר: "הבן הקטן אפילו עדיין לא ראה טלוויזיה, אפילו לא פעם אחת. הבת הגדולה חולקת איתי את הנייד. יש מחשב ראשי אחד לכל הילדים ומחשב אחד של בעלי שהוא עובד איתו ומדי פעם נותן לילדים כדי ללמוד", מספרת אביטל.
"שאלו אותנו לקראת השנה אם אנחנו מתכננים לקנות מחשב, ואמרנו שלא וגם אם יש שיעורים במקביל, אני מלמדת את מי שאין לו מחשב במקום ואומרת למורה שהוא לא ישתתף. הילדים תמיד רבים בגלל זה וחלק לא שומעים. יש רעש ובלגנים ואין לאן לשלוח אותם. אני לא יכולה להפריד אותם בחדרים, אז מזלם שאני בבית בחל"ת והפכתי להיות המורה".

חינוך ללא שליחות

"הלב שלנו יוצא לילדים החלשים", אומר עמית. "הילדים החלשים לפי דעתי, יהיו הרבה יותר חלשים ותיווצר תהום ענקית שקשה להשלים וזה יעמיק את הפערים החברתיים. אין עתיד, הזום הזה זה לצאת לידי חובה. זה חינוך ללא שליחות. מבחינה חברתית זה גם קטסטרופה. אלו השנים הכי חשובות של הילדים".
5 צפייה בגלריה
משפחת הנדלר
משפחת הנדלר
"השנים הכי חשובות של הילדים"
(צילום: אורי דוידוביץ׳)
אביטל מוסיפה: "אני חושבת שגמזו אמר את זה מאוד נכון - צריך ללמוד לרקוד עם הקורונה, ואני אומרת, צריך ללמוד לחיות עם הקורונה. צריך ללמוד לחיות עם משהו שאי אפשר לפתור אותו כרגע. צריך לחשוב מה לא יהיה בעוד שנה, מה יהיה בעוד שבע שנים, איך אותם ילדים יהיו מבחינה נפשית, לא רק כלכלית. אנחנו עוד בסדר, אנחנו עוד ביחד, אנחנו עוד שורדים".
עוד היא מוסיפה, "היה הרבה יותר קל לחייך לכולם, אם היו אומרים לנו: תשמעו, הממשלה לא יודעת, אף אחד לא ממש יודע אבל עובדה, בניו זילנד הצליחו לצאת מזה? דנמרק - יש להם נקודות סיום. לא חייב להיות בלגן בכל מקום.
"הרי בסופו של דבר, מה שיחזיק את ישראל זה לא מר ביבי נתניהו, זה לא מר בני גנץ, בסופו של דבר זה החינוך, זה העתיד, זה הילדים. תשקיעו פה, כל השאר יבוא".
חוזרים ללימודים בצל הקורונה - יום שידורים מיוחד: ביום רביעי הקרוב, 12 באוגוסט, ייערך כנס וירטואלי של "ידיעות אחרונות" ו-ynet שיתמקד באתגרים הייחודיים שאיתם מתמודדת מערכת החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים.
בכנס ישתתפו שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר החינוך יואב גלנט, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ועוד רבים. הראיונות, הדיונים וההרצאות יועברו בשידור חי מאולפן ynet החל מהשעה 11:00.