בימים אלה הזמן המשפחתי המשותף גדול יותר מבעבר ואנחנו מוצאים את עצמנו שולפים משחקים שהעלו אבק על המדף. המשחק מהווה הנאה אמיתית לילד ולהורה אבל מה קורה כשהילד מפסיד? מה קורה כשהוא בוכה, צועק ועוזב את המשחק? האם לוותר לו מראש כדי למנוע ממנו חוויה מתסכלת?
אף אחד לא אוהב להפסיד במשחק. הרצון לנצח ולהימנע מהפסד הוא חשוב ויסייע לילד בעתיד להגברת מוטיבציה, אך כאשר הרצון לנצח בכל מחיר, גם במחיר של לכופף את החוקים או לתת לילד "כאילו לנצח", מבלי שהוא ישים לב, פוגע בערכים. במקרה כזה ערך הניצחון עולה על ערך ההגינות, וחשוב ללמד את הילדים ששני הערכים חשובים, אך למען ערך מסוים לא נרצה לרמוס ערך אחר.
2 צפייה בגלריה
לנצח בכל מחיר?
לנצח בכל מחיר?
לנצח בכל מחיר?
(צילום: shutterstock)
כשהורים שמים למטרה ליהנות מהמשחק ולתת לילד לנצח, הם מונעים ממנו להתמודד עם מיומנות חשובה של התמודדות עם הפסד. המטרה שלנו כהורים היא ללמד את ילדינו ערכים ולתת להם כלים להתמודד "בעולם האמיתי". דרך המשחק אפשר ללמד מיומנויות אלה, אך אל לנו לחסוך באימון.
הדגישו מראש שזה לא משנה מי מנצח או מפסיד, העיקר שנהנים מהמשחק
במשחק ניתן ללמוד מיומנויות חברתיות, כמו למשל איפוק כאשר הילד ממתין לתור שלו ומבין שעליו לחכות בסבלנות עד שכל אחד ישחק בתור שלו. הילד לומד לשתף פעולה במשחקים שבהם נדרש שיתוף פעולה בין השחקנים כדי לנצח, הילד לומד לנצח ולדעת לא להשוויץ, לפרגן לצד השני וגם להפסיד בכבוד.

איך נלמד את הילד להתמודד עם הפסד?

מילת המפתח היא אימון. ככל שתתאמנו יותר פעמים, כלומר תשחקו עם הילד כמה שיותר, כך יהיו לו הזדמנויות רבות יותר להתאמן. חשוב לוודא לפני תחילת המשחק שהילד מבין את הכללים, ובגילאים הצעירים מומלץ לוודא הבנה ולבקש מהילד לחזור על הכללים.
הדגישו מראש שזה לא משנה מי מנצח או מפסיד, העיקר שנהנים מהמשחק. בפעמים הראשונות על מנת ליצור לו מוטיבציה ולהגביר את ההנאה שלו ניתן לתת לו לנצח. נצלו את תחושת הניצחון שלו כאשר הוא שמח כדי לשמש דוגמה להפסד. כדאי לומר לילד "לא נעים לי שהפסדתי אבל היה לי כל כך כיף לשחק איתך". כך הילד לומד שאפשר לא לאהוב את תחושת ההפסד ועדיין להנות מהחוויה של הביחד.
2 צפייה בגלריה
הדרך חשובה ולא רק התוצאה
הדרך חשובה ולא רק התוצאה
הדרך חשובה ולא רק התוצאה
(צילום: shutterstock)
לאחר מספר פעמים תתחילו לשחק לפי הכללים. אם הפסדתם תמשיכו להגיב כמו בשלב הראשון אך במידה ולא, למדו את הילד איך מגיבים כשמנצחים. לא משוויצים, אלא לוחצים יד לצד השני ומפרגנים לו על משחק הוגן.
הילד עשוי להיות מתוסכל מההפסד שלו. תזכירו לו את המשפט שאמרתם לפני תחילת המשחק - "זה לא משנה אם מנצחים או מפסידים, העיקר שנהנים מהמשחק". במידה והילד ממשיך לבכות או לכעוס כדאי לומר לו שאתם מבינים שזה לא כיף להפסיד. אפשר להציע סבב נוסף ואפשר לומר שמחר תשחקו שוב ותהיה לו הזדמנות נוספת.
קראו עוד:
במידה והילד בחר שלא להמשיך לשחק או להמשיך להיות עצוב, אל תמשיכו לנסות ולעודד אותו. הוא שמע את משפטי העידוד וכעת כל מילה נוספת היא מילה מיותרת. הילד מרגע זה מקבל תשומת לב עבור הכעס שלו, מה לעיתים מלווה גם בתגובה תוקפנית וכך לומד שזו דרך לקבלת תשומת לב ובכך עלול להמשיך ולהגיב כך בהמשך על מנת שתפסיקו לשחק ותשקיעו מאמצים ותשומת לב סביבו.
ככל שהילד יתאמן הוא ילמד שכדאי להשקיע ולנסות שוב ושוב, ושהצלחה לא מגיעה בקלות
אם וניחמתם אותו והוא נרגע, כדאי לפרגן לו על כך ולומר לו שאתם שמחים שהוא התגבר על ההפסד ובחר להתמקד בתחושת ההנאה. אם הוא עדיין בוכה ויש שחקנים נוספים במשחק כדאי שתמשיכו לשחק. תציעו לו להצטרף במידה והוא מתגבר.
אם הילד בוחר להמשיך ולבכות, מרגע זה מומלץ לאפשר לו לעשות זאת, מבלי לנסות לנחם אותו או לשכנע אותו להצטרף. לומר פעם אחת שאם הוא ישנה את דעתו הוא מוזמן להצטרף, ומרגע זה המשיכו לשחק כרגיל.
זכרו, זאת ההתמודדות שלו. הוא מתוסכל ומאוכזב אך יש לו כוחות פנימיים להתגבר על ההפסד. ככל שיתאמן הוא ילמד שכדאי להשקיע ולנסות שוב ושוב, ושהצלחה לא מגיעה בקלות. תשמחו על ההזדמנות שיש לכם לתת לו להתאמן בבית, וכך הוא יוכל להתמודד במשחקים עם חברים, ובהמשך בחיים האמיתיים. תשחקו כמה שיותר ואל תשכחו ליהנות.
הכותבת היא מומחית לבעיות התנהגות ילדים ומתבגרים