היכולת היצירתית היא זו שמסייעת לכל אחד ואחת מאיתנו לפתח ולהמציא רעיונות שהם לא בהכרח "הגיוניים" או "נכונים", ולייצר מהם שינוי שתורם ומחדש. היצירתיות עוזרת לנו לפתור קשיים ובעיות בדרכים שונות, להסתכל על החיים מנקודות מבט מגוונות ולא להיות מקובעים. חשיבה יצירתית נרכשת לאורך השנים וחשוב לפתח אותה כבר מהגיל הרך.
אם חשקה נפשכם בילדים יצירתיים שיגדלו להיות אנשים שיודעים כיצד לפתור בעיות, מומלץ שתשלבו את הרעיונות הבאים בחינוכם:

1. התהליך חשוב, התוצאה פחות

הילד התיישב לצייר בית. זה לא חייב להיות בית עם גג משולש אדום ומבנה לבן בצורת ריבוע. הנה לכם הגבלה של צורת חשיבה. יש המון סוגים של בתים ומבנים, בכל מיני צורות מיוחדות.
כשהילד מדמיין את הבית שהוא רוצה לצייר, ומצייר אותו מדמיונו האישי הוא חווה תהליך מהנה הרבה יותר מהעתק של דגם קיים. התייחסו למעוף שלו, לרעיון, ליצירה, לדמיון וליכולת שלו להוציא לפועל את מה שדמיין. התייחסות כזו תפתח את הילד לבדוק ולהתנסות שוב בחוויות דומות.
"דרך השעמום הילד מגלה את עצמו: מה מעניין אותו, מה הוא אוהב לעשות, על מה הוא לא רוצה לוותר ואיפה הוא יכול לעשות יותר"
3 צפייה בגלריה
אל תגבילו את צורת החשיבה שלהם
אל תגבילו את צורת החשיבה שלהם
אל תגבילו את צורת החשיבה שלהם
(צילום: shutterstock)

2. תנו להם לפתור בעיות בעצמם

כמה פעמים יצא לנו לפתור את הבעיה במקומם? כמה פעמים אמרנו להם שאנחנו נדבר ונסדר את העניינים עם המורה/המנהל/הגננת? מה המסר שעובר לילדים? מה אנחנו מלמדים אותם? שאבא ואמא יודעים הכל? שהפתרונות והרעיונות נמצאים אצל הגדולים? שאנחנו חכמים יותר?
יצירתיות היא גם היכולת לחשוב בכוחות עצמך, לשאת ולתת, לתהות, לטעות, לנסות ולהצליח. מבלי משים אנחנו משדרים להם שהם קטנים, חלשים, לא מסוגלים, פחות יודעים ופחות חכמים.
קראו עוד:
אם רק היינו עוצרים רגע ומחזירים את הבעיה לילדים: "אתם צודקים. יש לנו כדור אחד ואתם שניים. בעיה. בואו נראה, מה אתם מציעים לעשות?" או אז הם היו מעבירים מסר חזק שהם בעצמם, יכולים לפתור את הבעיה שנוצרה. שהפתרונות נמצאים אצלם, שהם יכולים ומסוגלים. תנו להם לחשוב ולהגיע לפתרון לבד. תתפלאו לראות כמה הם יצירתיים וחכמים.

3. ללמוד מטעויות

טעויות הן חלק מהחיים. הן גורמות לנו להיות מדויקים וחכמים יותר. אנחנו לומדים הרבה מהטעויות שעשינו, מפיקים לקחים ולרוב הן אלה שמקפיצות אותנו קדימה. כדי לעזור לילדים שלנו לחשוב אחרת אנחנו חייבים לאפשר להם לטעות וללמוד יחד איתם מהטעויות שלהם. אתם תראו את ילדיכם מקבלים החלטה מוטעית, אתם תדעו שזו טעות, ועדיין, חכו רגע, אל תמהרו להגיב.
תנו להם לטעות, להבין שטעו, ותסמכו עליהם שהם כבר יפיקו את הלקחים הראויים. תהיו שם. תתבוננו, תעקבו אחריהם, אבל אל תתערבו. תנו להם להתנסות, לטעות, ליפול ולקום. כמובן, שבמקרים בהם נשקפת סכנת חיים או כל סכנה אחרת לילדים ולחבריהם, יש להתערב ולעצור את הפעילות באופן מיידי.
3 צפייה בגלריה
טעויות הן חלק מהחיים
טעויות הן חלק מהחיים
טעויות הן חלק מהחיים
(צילום: shutterstock)

4. התייעצו איתם

הרעיונות היצירתיים הטובים ביותר הם לא רק כאלה שמחדשים, אלא כאלה שהם שימושיים. אנחנו יכולים להיעזר בילדינו כדי לפתור בעיות שונות בדרך יצירתית ושימושית, כמו: "מה לדעתך אפשר לעשות בנוגע לחומרי המחזור שאנחנו אוספים?" או "איך אפשר לשמור את היצירות שאתם מביאים מהגן?" סיעור מוחין כזה ויישום הרעיונות שעולים ממנו מאפשרים לילדים להתאמן בפתירת בעיות ועוזר לחזק גם את הקשר ביניכם.
"אתם תראו את ילדיכם מקבלים החלטה מוטעית, אתם תדעו שזו טעות, ועדיין, חכו רגע, אל תמהרו להגיב"

5. הומור

אנשים בעלי חוש הומור מסתכלים על החיים מנקודות מבט לא שגרתיות. ההומור מאפשר לילדים לחשוב מחוץ לקופסה בדרך מהנה. חזקו את חוש ההומור של ילדיכם, צחקו איתם ועודדו אותם למצוא את הפאנצ' בכל מצב.
3 צפייה בגלריה
הצחוק טוב ליצירתיות
הצחוק טוב ליצירתיות
הצחוק טוב ליצירתיות
(צילום: shutterstock)

6. תנו להם להשתעמם

נדמה כי אין משפט יותר מפחיד הורים מהמשפט: "משעמם לי" אבל השעמום הוא מבורך. זהו זמן חופשי שמעודד חלימה בהקיץ, מצב שבו המוח נודד ומאפשר לראות דברים בדרכים שונות. דרך השעמום הילד מגלה את עצמו: מה מעניין אותו, מה הוא אוהב לעשות, על מה הוא לא רוצה לוותר ואיפה הוא יכול לעשות יותר.חשבו על השעמום שילדיכם חווים כעל סוג של הפסקה עבור המוח שלהם לצבירת אנרגיות ורעיונות חדשים.

7. התמדה

תרבות האינסטנט שילדינו גדלים בה, לימדה אותם שהכל צריך להיות מהר, כאן ועכשיו, וצריך לתת להם מענה מהיר ומיידי, כשההפך הוא הנכון. היצירתיות דורשת אורך רוח, סבלנות רבה והתמדה.
עזרו לילדיכם להתמיד. ניסיון לפתור בעיות דורש מאיתנו להשקיע אנרגיה במחשבה, וזה עלול להתיש, לתסכל ולגרום לנו לעתים לוותר. כדי שזה לא יקרה לילדיכם, חשוב להראות להם את הערך של המאמץ ולדרבן אותם להמשיך ולא להרים ידיים מהר מדי.
הכותבת היא מומחית גנים ומשפחה ומדריכת הורים מטעם מכון אדלר