"אחד המעברים המשמעותיים ביותר עבור הילדים הוא המעבר מגן החובה לבית הספר. בגן יש דמות משמעותית אחת שנמצאת איתם מהבוקר על הצהריים, יש מרחבי למידה ומשחק, יש מפגש בתחילת היום ובסופו עם הגננת, והקניה של תכנים נעשית בקבוצות קטנות. ילדים מגיעים לכיתה א' ופתאום רוב הרצף החינוכי המוכר מהגן - נקטע. יש עוד כיתות, דמויות חדשות, מורים מקצועיים, כללים שונים, ילדים בכל מיני גילים, המבנה גדול ואחר ועוד", מסבירה אור קימל-מור, מחנכת כיתות א'-ב' בבית הספר משה שרת בתל אביב.
אסיפת הורים
תחזיקו מטפלת, למה סבתא תמיד צריכה לבוא? #44
35:55

לדבריה, בשנים האחרונות המודעות למעבר המשמעותי מצד הצוותים החינוכיים באה לידי ביטוי בתפיסה שלפיה יש לייצר רצף חינוכי מהגן לביה"ס: "בבתי ספר רבים התחילו ליישם גישה שלפיה הוא מתאים את עצמו לילדים ולא להיפך. נראות הכיתות, למשל, שדומות לכיתות בגן, הדמות המשמעותית, שהיא המחנכת, נמצאת איתם רוב שעות היום ללא המון שיעורים מקצועיים, הלמידה היא באמצעות משחק, הזמנים גמישים ועוד. חשוב לומר, בכיתות א'-ב' הילדים זקוקים בעיקר לחום, לאהבה ולהכלה, עוד לפני הלמידה".
6 צפייה בגלריה
שלום כיתה א'
שלום כיתה א'
שלום לך כיתה א'
(צילום: Shutterstock)
מה עובר על ילדים בשבועות הראשונים ללמידה? מה הכי קשה להם? "השבועות הראשונים מוקדשים להיכרות, הלמידה היא עדיין שולית. הדגש הוא על היכרות בין קבוצות הילדים השונות, בינם לבין המורה, עם מבנה ביה"ס, עם הכללים החדשים ועוד. וגם היכרות עם המחברת בזמן שעדיין לא נוגעים בחוברות, והרבה משחק. נקודת המוצא היא שילדים יהיו פנויים ללמידה רק כשהם ירגישו נוח במרחב הכיתתי. אחרי החגים, כשהם מכירים את הסביבה החדשה וצוברים ביטחון, מתחילים ללמוד לקרוא ולכתוב בצורה חווייתית, ובשאיפה ללמידה דיפרנציאלית, כלומר מותאמת לרמה של כל ילד וילדה".
קראו עוד:
מה זו מבחינתך "הכנה לבית הספר", והאם אפשר באמת להתכונן? "את ההכנה מתחילים הילדים כבר בסוף גן החובה, כשהם מגיעים לשיעור בבית הספר ומכירים את הכיתה, המורות, המבנה ועוד. במהלך החופש הגדול, לפני העלייה לכיתה א', ילד צריך להיות הרבה עם משפחתו, לצבור ביטחון וחוויות טובות של הצלחה בבית, כדי שיגיע לכיתה א' עם אותן תחושות טובות ומעצימות. לילד יש שנה שלמה לרכוש את אבני היסוד של הקריאה והכתיבה, לא צריך ללחוץ עליו במהלך החופש.
אור קימל-מוראור קימל-מור
מה שכן אני ממליצה לעשות זה להקריא להם סיפורים. כך הם נחשפים לאוצר מילים רב יותר, ומצלמים תבניות של מילים, מה שיעזור להם בהמשך להתמודד עם שגיאות כתיב. אפשר לחשוף אותם לכל מה שקשור למודעות פונולוגית – צליל פותח וסוגר, חריזה, חלוקה לצלילים. והכול תוך כדי משחק והנאה. המטרה היא שהילדים יאהבו את הלמידה. אין צורך לדעתי לתחום את ההכנה לשעה קבועה ביום, אפשר לעשות את זה בנסיעה משפחתית, בסופר ועוד. אנחנו רוצים שילדים יאהבו את הלמידה, וזו לדעתי הדרך.
"וגם, אפשר להראות לילדים את בית הספר ואת סביבת בית הספר, וחשוב לשמור ולחזק קשרים חברתיים בקיץ. בשבוע האחרון מומלץ להחזיר אותם לשגרת שינה ולסדר יום קבוע - מחקרים רבים מראים שילד שישן פחות מ-10 שעות בלילה מתחיל את יומו עייף ופנוי פחות ללמידה".
ואיך עוד להתכונן למעבר בכיתה א'? איריס ברנט, פסיכולוגית התפתחותית וחוקרת הורות במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט, ממליצה:

בשלות רגשית חברתית וקוגניטיבית

חשוב לדעת שתהליכי בשלות רגשית, חברתית וקוגניטיבית, הם תהליכים מתמשכים ואין אף ילד או ילדה שמגיעים לכיתה א' כאשר הם השלימו לחלוטין תהליך זה. תוכנית הלימודים מסייעת לילדים להסתגל בהדרגה, וגם אנחנו ההורים ממשיכים לקדם את המיומנויות האלה בבית.
הדבר שיסייע לילדים בתהליכי הבשלות הללו בכיתה א', הוא המידע שתקבלו מהמחנכת לגביהם. המחנכת רואה דברים בתפקודו של הילד שייתכן ובאים לידי ביטוי רק בבית הספר, ומה שהמחנכת רואה בכיתה הוא חשוב על מנת למקד את המאמצים שלכם בבית באופן המדויק ביותר. בבית הספר יוצאים 'חלקים' של הילדים שאתם לא תמיד תפגשו מחוץ למסגרת זו. מומחיות המחנכים היא לאתר את החוזקות והחולשות בתפקוד הילדים, במצב שהוא מסוים מאוד, ובמילים אחרות - ילד הוא לא תפוח אדמה שצריך להיות בשל. הוא ממשיך ומתפתח תוך כדי הלימודים וזה בסדר גמור.
6 צפייה בגלריה
בגרויות
בגרויות
הילדים ממשיכים להתפתח לאורך כיתה א', וזה בסדר
(צילום: Shutterstock)

היכרות פיזית מוקדמת עם בית הספר

אמנם הילדים כבר ביקרו בבית הספר החדש במסגרת הביקור שהגן ארגן, וגם אתם נפגשתם להיכרות עם המערך החינוכי, אך יש שני דברים נוספים שבידיכם לעשות: הראשון הוא לקחת את הילדים פעמים נוספות לביקור בבית הספר ובסביבתו, והשני הוא לעבור איתם על רשימת הילדים הנוספים שיעלו איתם לכיתה, כך לעודד את החיבור ביניהם במהלך החופש ולקראת הכניסה לכיתה.
הילדים עדיין לא מכיר את המחנכת או המחנך העתידיים שלו, אבל הם לומדים לווסת את רגשותיהם לפי מסרים שהם קולטים מההורה. זה הזמן לשדר משהו קטן חיובי שאתם יכולים למנות בפניו לגבי המורה. אם הם יחושו ויראו יחס חיובי, ושל אמון, ביניכם למורה, זה יסייע גם להם לחוש כך.

ארגון סדר יום של תלמידאות

כשבוע לפני תחילת הלימודים, ובמהלך ימי הלמידה הראשונים, הקפידו על שגרה קבועה בבית. אם בשנות הגן התרגלתם שהיום מתחיל בלי לחץ בשעה 08:00 בבוקר, ומסתיים ב-16:00, ומשם לעיתים ממשיכים לגן השעשועים, הרי שסדר יום של תלמיד הוא שונה. ארגנו את הסדר ביום בהתאם לשינוי הגדול, כלומר קימה מוקדמת יותר, אחרי בית הספר ו/או הצהרון הגעה הביתה למנוחה קצרה, הכנת שיעורי בית אם יש, ואז חברים או חוגים וכדומה. וכמובן חשוב להקפיד על הליכה לישון בשעה מוקדמת. סדר יום כזה יאפשר לילדים להיכנס לתלם של הרגלים, משמעת וכן הלאה.

הקשבה, גם לגעגוע

אפשרו לילדכם להביע את רגשותיהם וחוויותיהם האישיים. למשל, להקשיב אם הם מתגעגעים לגן ואם יהיו מעוניינים לבקר לפעמים את הגננת שעד לא מזמן הייתה חלק משמעותי בחייו. אפשרו להם ליזום דברים שאחרים מצטרפים אליהם להעלאת הביטחון העצמי. גיל בית הספר הוא השלב שבו ילדיכם יחושו לראשונה את ההשוואה בינם לבין ילדים אחרים. תנו להם להרגיש לעיתים מובילים, מצליחים ומוכשרים, ולא לשכוח - אפשרו להם עצמאות, ובין היתר להתמודד ולנסות לבד פתרונות . ייתכן גם שמנגד הם ינסו להרגיש עדיין "תינוקיים" ומוגנים. תנו להם גם את זה.
6 צפייה בגלריה
ילדים
ילדים
מתרגלים משמעת - תוך כדי משחק. כיתה א'
(צילום: Shutterstock)
מיטל בן גיגי מ-יה"ת - האגודה לטיפול באמצעות אמנויות בישראל (ע"ר), ממליצה:

מערכת שעות: לנהל בילויים כמו יום לימודים

נהלו את סדר היום הכיפי בצורה דומה לניהול מהלך היום בשגרת הלימודים. צרו מבנה ברור של מה עושים היום, כדי לשמור על המסגרת ולצקת תחושת ביטחון, ודאות ובהירות אצל הילדים, מה שיאפשר מעבר חלק יותר חזרה אל יום הלימודים. קיימו דיון והסבירו את המטרה של סדר יום שכזה , התייחסו לכך כאל משימה יצירתית ושתפו את הילדים בחלק מההחלטות ומהשיבוצים.

הפסקות: לתחום את מרחב הפעילות

כמו ביום לימודים סטנדרטי, ערכו זמנים ל'הפסקה'. ניתן להגדיר את ההפסקות לצורך 'ארוחת עשר', 'הפסקת מנוחה' או 'הפסקה חופשית'. באמצעות ההפוגות יתאפשר לילדים לחזור לשעת הפעילות כאשר הם רעננים ומסוגלים להבין את תיחום הזמנים ולהפריד בין זמני פעילות לזמני מנוחה. ללא תכנון סדר יום, הקיץ נראה כמו זמן חופשי בלתי קצוב, והאפקט מוביל לחוסר שקט פנימי שעלול ללוות את הילדים גם בחזרה למסגרת הלימודים.
6 צפייה בגלריה
צילום תלמיד בבית הספר
צילום תלמיד בבית הספר
ושתהיה לנו שנה טובה
(צילום: Shutterstock)

עוגנים חינוכיים: להעשיר

הכניסו תכנים חינוכיים מעשירים שיעניינו את הילדים, ושלבו זמנים קצרים של למידה בין האטרקציות והבילויים. אתם יכולים לבחור יחד איתם ללמוד שפה חדשה או נושא מסוים שתעשירו את הידע לגביו בכל יום. אפשר לעשות זאת באמצעות משחקים , המחזות, ריקודים, יצירה בצבעים או כל פעילות משעשעת אחרת. לילדים גדולים יותר ניתן לתת לבחור נושא שמעניין אותם ולהעביר לגביו שיעור קצר לכל בני המשפחה. הכוח הטמון בלמידה הוא ההתמדה.

תכנון ותיעוד: להכין יומן החופש הגדול

בדומה לניהול יומן לימודים, שבו הילדים מנהלים את הזמן , מתכננים וכותבים רשמים וחוויות, ניתן לנהל יומן קיץ ולעודד אותם לצייר רשמים ופעילויות. אפשר להדביק תמונות ממקומות שביליתם בהם או להכניס ציורים וכל מה שמתחשק. היומן יעזור לילדים לארגן את עצמם, לתחום את החוויות הטובות (וגם את אלו שלא) וליצור המשכיות אל עבר שנת הלימודים. הבונוס המיוחד הוא שאת יומן הקיץ אפשר לשמור למזכרת.
6 צפייה בגלריה
כיתה
כיתה
יומן בית הספר בחופש. זה עובד
(צילום: Shutterstock)

תלבושת (לא) אחידה: להכין מראש בגדים לבוקר

בשבוע האחרון של החופש, ייתכן כי שגרת הכנת הבגדים ליום המחרת תעזור בימי הלימודים להשתלט על הכאוס של הבוקר, ולמנוע ויכוחים והתלבטויות בזמן הכי לחוץ. בימי החופש ניתן לעשות אותו הדבר ולשלב גם פרטי לבוש הומוריסטיים בשביל הכיף. למשל, אפשר להחליט שמחר כולם יחבשו כובע מצחיק או לבוש מסורתי כלשהו.

רצף חברתי: ליצור קשר עם החברים

שמירה על רצף חברתי עם ילדי הכיתה או הגן תעזור לילדים להשתלב בלימודים. לכן, גם אם אתם נוסעים לחופשה ארוכה בחו"ל, כדאי לדרבן את הילדים לשלוח לחבריהם גלויות או תמונות שצילמו במהלך החופש. כדאי גם לערוך מפגשים עם החברים בקיץ, ואם הילד או הילדה עומד להיקלט במסגרת חדשה, אפשר לנסות לברר מי הילדים שיהיו איתם בכיתה וליצור עימם קשר מקדים כדי לאפשר השתלבות כמה שיותר רכה.

מניעת אכזבה וחרדה: לתאם ציפיות

לילדים יש נטייה לדמיין אירועים או מצבים שאינם מוכרים להם בצורה קיצונית, לטוב ולרע. לדוגמה, יש ילדים שיתרגשו מאוד להיכנס לכיתה א' או להכיר כיתה ומורה חדשים, ועלולים להתאכזב כשתתחיל שנת הלימודים וציפיותיהם לא יתאמו למה שקורה בפועל. מצד שני, יש ילדים שיפתחו חרדה מה"לא נודע" והכל ייראה להם אפל ומדכא. כדי למנוע את פער הציפיות, אפשר לבקש מהילדים לצייר ציור ולהסביר איך הם רואה את עצמם ביום הראשון ללימודים. בהתאם לכך, תנו להם משוב והתאימו לכך סיפור, שיר או תמונות שעליהם תעברו ביחד. כך הילדים יוכל להבין שיש נקודות שונות על הרצף החווייתי של שגרת לימודים – לפעמים מאוד כיף ולפעמים קצת פחות.
6 צפייה בגלריה
ארוחות
ארוחות
לשמור על קשרים עם חברים בקיץ, לכניסה רכה לכיתה
(צילום: Shutterstock)

משחק תפקידים ליום הלימודים הראשון

שחקו עם הילדים בהיפוך תפקידים וערכו סימולציה הומוריסטית לקראת היום הראשון של ההורה בגן או בבית ספר, כאילו הוא יהיה תלמיד. עופו עם הדמיון התיאטרלי שלכם ושל הילדים ותנו להם להוביל. כך הם יוכלו לצפות מנקודת מבט הורית על המצב, ולהתבונן מבחוץ על הקושי שלכם כהורים בזמן החזרה לשגרה.

מזכרת מהבית: חפץ מעבר

הכינו מראש פתק עם ציור או תמונה מהבית. אפשר גם חלוק נחל שמציירים עליו את הבית, לב או חיית מחמד. שימו את המזכרת בתיק של הילד או הילדה, כדי שבכל פעם שיהיה להם קשה, הם יוציאו את החפץ וייזכרו שיש להם "HAPPY PLACE" - מקום שמח ואנשים שאוהבים אותם, מה שיבסס בהם את המחשבה ואת התחושה שיש להם כלי מוחשי להיעזר בו כשהם מתקשים או מתגעגעים.