2 צפייה בגלריה
נפרדים מחיתולים
נפרדים מחיתולים
נפרדים מחיתולים
(צילום: Shutterstock)
החגים והחופשות נגמרו לעת עתה, וכעת הקטנטנים שעברו את תהליכי הפרידה מהחיתול חזרו למסגרות - כשהם כבר מצוידים בתחתונים ובמלאי יכולות בוגרות ומרשימות. לצד השמחה שבשגרה, אנחנו בטח תוהים: איך הם יסתדרו עם שירותי הגן? האם יצליחו לבקש פיפי בזמן? האם הם יחוו רגרסיה בעקבות החזרה לגן? כתבה רביעית בסדרה "נפרדים מחיתולים".
קראו עוד:
כדי לצלוח את החזרה לגן באופן הטוב ביותר, כדאי שנכין את ילדינו ואת צוות הגן מבעוד מועד. לכן, אני מציעה להכין את הצוות טרם החזרה של ילדיכם ולתאם צפיות. אם ילדכם עדיין עושה את צרכיו בסיר, חשוב להודיע על כך לגן ולבקש אישור להביא עמכם את הסיר לשירותי הגן. בנוסף, נהלו שיחה כנה על מצב הגמילה של הילדים - אם הם כבר מתריעים בעצמם על צרכיהם, או שמא הם זקוקים לפינוי יזום שלכם, מהם הסימנים המקדימים לפיפי ולקקי ומהי התדירות שבה הם עושים זאת. זכרו, ככל שתתנו לצוות הגן יותר מידע, כך הוא יוכל לסייע לילדיכם לצלוח את המעבר בקלות ובמהירות.

הכנה פשוטה ועניינית

אני ממליצה על הכנה פשוטה ועניינית לילד כיום לפני החזרה לגן. אפשר לומר למשל: "חמוד מחר תחזור לגן. הגננות לא יודעות מה עשית בחופשת הפסח, מה אתה אומר מי יספר להן, אתה או אני?". כך נוכל לתת לילדנו לבחור להיות אקטיבי ולבחור בעצמו את האסטרטגיה לשמירת הרצף בין הבית לבין הגן. בבוקר החזרה נשמור גם כן על מתן בחירה לילד אם להיות שותף פעיל בהחלטות כמו: "באיזו שקית נארוז את הסיר שלך לגן?", "איזה תחתונים תבחר ללבוש לגן, את אלו או אלו?" וכדומה. בדרך לגן תוכלו לתאם ציפיות ולהזכיר לילד שגם בגן, כמו בבית, את כל הפיפי ואת כל הקקי שלו עושים בשירותי הגן או בסיר. בנוסף, ציידו אותו בשם של דמות משמעותית עבורו מצוות הגן, שאליה הוא יוכל לפנות אם הוא יחוש שהוא זקוק לעזרה.
2 צפייה בגלריה
נפרדים מחיתולים
נפרדים מחיתולים
נפרדים מחיתולים: עם החזרה לגן עולה דרגת הקושי
(צילום: Shutterstock)
גם אם עשיתם הכנה מצוינת לילדכם לפני החזרה לגן, לעיתים לא הכול הולך חלק. חשוב שנבין שעם החזרה לגן, הגמילה עולה דרגת קושי, מכיוון שכעת ילדיכם נדרשים לפתח עוד שתי יכולות חדשות: הראשונה היא הצלחה בשחרור הצרכים בשירותים חדשים ובנוכחות הגננת וללא ההורים המוכרים. היכולת השנייה היא חלוקת הקשב שלו והפנייתו לגופו מול גירויים הגן הרבים. חשוב שנבין כי פיתוח כל אחת מהיכולות הללו עשוי להימשך שבועות מספר ואינספור תרגולים. על כן, חשוב שהציפיות שלנו מהחזרה לגן יהיו ריאליות, שלא נכניס לחץ מיותר לתהליך שיכול רק להקשות על הילדים.
מכיוון שתהליך הגמילה של ילדיכם טרי וכרוך צורך בפיתוח יכולות חדשות, טבעי בהחלט לחוש נסיגה בשלבי הלמידה. הנסיגה יכולה להתרחש באחד מהתחומים הבאים או בכמה מהם במקביל: ילד שכבר התריע על הצרכים וחוזר להמתין לפינוי יזום שלכם, ילד שמתאפק זמן רב לפיפי או קקי, ילד שכבר השיג שליטה מלאה על הפיפי וחוזר להרטיב את התחתון, או ילד שעשה קקי ללא קושי בשירותי הבית ובגן מעדיף לעשות בתחתון.

מתגברים על האתגרים

אם חשתם בנסיגה בגמילה של ילדיכם, כדאי לעקוב אחר השלבים הבאים על מנת לסייע להם להתגבר על האתגר:
בשלב הראשון מומלץ להכיר באתגר ברוגע - חשוב להבין מהו בדיוק הקושי שילדכם חווה, לאפיין אותו ולהתייחס אליו ברצינות - אך ללא חשש או היסטריה שמא "כל תהליך הגמילה שלו נהרס". ככל שאנחנו ההורים נקבל את הנסיגה ברוגע, בהבנה ובהכלה, כך סביר שלא נגיב בהחלטות אימפולסיביות שיכולות דווקא לעכב את ההתגברות על הנסיגה.
בשלב השני נבין את המקור לאתגר - לאחר שאפיינתם את סוג הבעיה נסו להבין את המקור שלה. למשל, אם ילדכם מסרב לעשות קקי בשירותי הגן, נסו להבין האם מדובר בקושי לעזוב את המשחקים וחשש שמא יחטפו לו אותם כשהוא בשירותים, או שמא הוא בכלל חושש משחרור הקקי בשירותים הלא מוכרים.
בשלב שלישי נדבר עם הגננת - חשוב מאד לעבוד בשיתוף פעולה עם הגננת כדי להתגבר על האתגר בתהליך הגמילה, בכל זאת היא זו שמלווה את ילדיכם בפועל והיא זו שתוכל לעזור לו להתגבר על האתגר בשעת אמת.
בשיחה עם הגננת, נסו להבין מה לדעתה הגורם לקושי של ילדכם, שתפו אותה במחשבות שלכם אודות מקורו, ונהלו איתה שיח מכבד על דרכים אפשריות לפתרון. לאחר בחירת הפתרון ויישומו, התמידו בביצוע למשך פרק זמן משמעותי לפני שתסיקו מסקנות אם אותו פתרון עובד או לא.
שלב רביעי כולל רישום מעקב - כמו בתחילת תהליך הגמילה, כך גם כשיש נסיגות בתהליך כדאי לנהל מעקב אחרי התופעה. למשל, עבור ילד שכבר לא נהג לפספס פיפי וכעת עם החזרה לגן חזרו הפספוסים, רשמו באופן יומי (בשיתוף עם הגננת) את מספר הפספוסים בבית ובגן. זכרו: המטרה שלכם היא לא להגיע להתגברות מלאה על הבעיה כמה שיותר מהר, אלא לבחון ולהבין שאתם נמצאים במגמת שיפור כל הזמן. עם תעשו זאת, תוך זמן קצר תוכלו להתגבר על הנסיגה ולהחזיר את תהליך הגמילה למסלולו הטבעי.
לצד כל אלה, חרף הניסיונות שלכם ושל צוות הגן לסייע לילד להתמודד עם הנסיגה בעקבות החזרה לגן, הנסיגה ממשיכה ואף מעמיקה לעיתים. אם אתם חשים שלאורך תקופה ממושכת ילדכם עדיין חווה קושי משמעותי בגמילה, מומלץ לפנות לגורם מקצועי שיסייע לכם ולצוות הגן.
הכותבת היא פסיכולוגית (MA בפסיכולוגיה קלינית של הילד) המלווה הורים בתהליכי שינה, גמילה מחיתולים והתנהגות