בשיתוף תנובה
המשפחה כולה שעות יחד במכונית אחת – מה כבר יכול להשתבש? זוכרים את ימי הקורונה והסגרים? במידה ששכחתם (ואנחנו מקווים שעשיתם הכל כדי לשכוח), השהייה של כולנו ימים שלמים סגורים בבתים יחד הייתה מאד מאתגרת, שלא לומר בעייתית, למרקם המשפחתי. אז היה לנו לפחות חלל גדול יותר מזה של המכונית, בה כולנו צריכים לנסוע בדרך אל הטיול, ממנו וברוב הפעמים, גם בין לבין.
השהייה יחד בחלל הצפוף היא מאתגרת, במקרה הטוב ובחגי תשרי, הנמשכים שבועות ארוכים, רובנו נשהה זמן רב יחד במכונית, בין אם בדרך אל המשפחה, לטיולים ובין אם נטוס או נשוט ליעדים רחוקים יותר.
3 צפייה בגלריה
נסיעה באוטו יכולה להיות זמן של חיבור כל בני המשפחה
נסיעה באוטו יכולה להיות זמן של חיבור כל בני המשפחה
נסיעה באוטו יכולה להיות זמן של חיבור כל בני המשפחה
(צילום: shutterstock)
ביקשנו מלאה שטרן, מנחה ומרצת הורים במכון אדלר, לעזור לנו בכמה טיפים, מניסיונה המקצועי, לאינטראקציה טובה ולנטרול מתחים בנסיעה המשפחתית והכל במסגרת פרויקט "זמן משפחה – טיול משפחתי" המשותף ל-ynet, "ידיעות אחרונות" ותנובה.

אפשר לנסוע במכונית אחת ולא לצאת מאיזון

מכונית, חלל סגור, המשפחה כולה בפנים. "מריבות, צעקות, מכות והכל בחלל סגור וצפוף ללא אפשרות לצאת. אלה יכולים לאתגר כל הורה וכמובן להשפיע לרעה על בטיחות הנסיעה", אומרת שטרן. "באותה מידה, נסיעה באוטו יכולה להיות זמן של חיבור כל בני המשפחה ולהיות חלק מהחוויה של הטיול, אליו אנחנו נוסעים". שטרן מציעה לנו, ההורים, מספר עצות, שיכולות להקל ולסייע לנסיעה בטוחה ונעימה.
תאום ציפיות – "לנו, המבוגרים, המבינים את משמעות הזמן והמרחק, קל יותר להבין את מהות ואופי הנסיעה. עם זאת, לילדים שלנו, בעיקר הצעירים, אין עדיין אומדן של זמנים או מרחק. לכן, חשוב שנעדכן מראש לאן נוסעים, כמה זמן תיקח הנסיעה, תוך שאנו מכמתים את הזמן באופן מותאם.
"כך, למשל, נוכל להגיד שהזמן שנגיע עד לסבתא הוא כמו שני פרקים של דורה (או כל תכנית אחרת בה הילדים צופים, ל.ז.). נציין אילו מראי מקום מוכרים נראה בדרך ונסביר מה יקרה כשתסתיים הנסיעה. כך אנו רותמים את הילדים למטרת הנסיעה ומתווכים להם את המציאות הקרובה שצפויה להם", מסבירה שטרן.
בחירת תכנים – "לקראת נסיעה ארוכה, רצוי לשאול את הילדים מה ירצו לעשות במהלכה", אומרת שטרן. "יש שפע של אפשרויות: השמעת שירים ושירה משותפת, האזנה לפודקאסטים ייעודיים לילדים או לכל המשפחה, חידונים במגוון נושאים ועוד. ניתן גם להמציא משחק המתייחס לדרך ומאפשר לילדים להביט עליה. למשל, מי הראשון שמוצא מכונית צהובה בכביש? או - מי הראשון שרואה תמרור מסוים וכדומה. כך נהפוך את הנסיעה לחוויה משפחתית מהנה".
3 צפייה בגלריה
 לקראת נסיעה ארוכה, רצוי לשאול את הילדים מה ירצו לעשות במהלכה
 לקראת נסיעה ארוכה, רצוי לשאול את הילדים מה ירצו לעשות במהלכה
לקראת נסיעה ארוכה, רצוי לשאול את הילדים מה ירצו לעשות במהלכה
(צילום: shutterstock)
מה יעזור לכם? "מתוך הבנה שזמן הנסיעה יכול להיות מאתגר, נציע לכל ילד, לפני שנכנסים לרכב, לקחת איתו חפץ או משחק או דפי ציור או ספר או משהו דומה, כך, שבמידה ויעלה הצורך, כל ילד ישתמש בחפץ שבחר מראש ויעביר חלק מזמן הנסיעה. כמו כן, רצוי שיהיו בקבוקי מים זמינים ומומלץ להתחיל את הנסיעה כשהילדים אינם רעבים", מציעה שטרן.
עצירה בנסיעה ארוכה – "עלינו להבין כי ילדים, בעיקר צעירים, לא מורגלים לשבת זמן ארוך ללא תזוזה. לכן, אם הנסיעה ארוכה, חשוב שניקח בחשבון זמן להפסקות יזומות במהלכה, לטובת חילוץ עצמות ופריקת אנרגיה", אומרת שטרן.
3 צפייה בגלריה
לאה שטרן, מרצה ומנחת הורים, מכון אדלר
לאה שטרן, מרצה ומנחת הורים, מכון אדלר
לאה שטרן, מרצה ומנחת הורים, מכון אדלר
(צילום: נועה לוצקי)

ועכשיו לפרקטיקה – הצעות למשחקים:

  • "זהה את האדם בשאלות כן ולא" כשכל אחד בתורו חושב על דמות והשאר שואלים ומנסים לנחש.
  • ארץ-עיר שכולם מכירים ובעל פה, כשכל אחד אומר מילה באות שנבחרה.
  • אפשר להחליט מראש על רשימת שירים ואז לתת לכל אחד בתורו לבחור שיר שהוא אוהב (הנוסע שליד הנהג ישים את השיר כמובן)
  • סיפורים משפחתיים בהמשכים – מתחילים בסיפור מההווי המשפחתי וכל אחד מספר את הצד שלו ואת מה שהוא זוכר מהחוויה.
  • אפשר לייצר חידונים בהקשרים שונים: למשל, לקחת את הספרים שהילדים אוהבים ולייצר שאלות בהתאם, למשל, מה צבע הווילונות בבית של מיץ פטל, איזה אוכל הציעה הלביאה לאריה שאהב רק תות, איה פלוטו וכן הלאה.
  • בהתאם לגילי הילדים והתקדמותם בתחומים שונים, אפשר לייצר משחקים, למשל, אם לומדים א'-ב' לבקש מהם לחפש דברים בסביבה שמתחילים באות מסוימת, או לשאול באיזו אות מתחילה מילה של משהו שרואים. אותו הדבר לגבי חשבון – לספור מכוניות לבנות, או לעשות פעילות פשוטות, כמו אם אנחנו רואים שתי מכוניות כחולות ואוטובוס אפור, כמה מכוניות סה"כ אנחנו רואים וכדומה.
  • אפשר גם לייצר טריוויה משפחתית, להכין מראש שאלות על בני ובנות המשפחה ולשאול במהלך הדרך את בני המשפחה.
היכנסו למתחם "זמן משפחה - טיול משפחתי" לטיפים ורעיונות נוספים לטיול המשפחתי הבא שלכם
בשיתוף תנובה