3 צפייה בגלריה
תלמידים עם תלבושת אחידה
תלמידים עם תלבושת אחידה
התלבושת אחידה, הדעות לגביה - לא
(צילום: Shutterstock)
לפי משרד החינוך הישראלי, מטרת התלבושת האחידה בבתי הספר היא "להגביר את הסולידריות בין התלמידים, להעצים את תחושת השייכות ולתרום לשוויון ולצמצום פערים כלכליים".
והנה, מחקר חדש מצא כי תלמידים שנדרשו ללבוש תלבושת אחידה דיווחו על רמות נמוכות יותר של שייכות לבית הספר, לעומת תלמידים שלא נדרשו לכך. למעשה, המסקנות הן כי למדים אין כל השפעה על ההתנהגות או על הנוכחות של תלמידים במוסדות החינוך.
המחק בדק יותר מ-6,000 ילדים בגילי בית-ספר, ותוצאותיו פורסמו בכתב העת Early Childhood Research Quarterly. ממצאיו העלו כי תלמידים שנדרשו ללבוש תלבושת אחידה דיווחו על רמות נמוכות יותר של שייכות לבית הספר, לעומת תלמידים שלא נדרשו לכך.
3 צפייה בגלריה
תלבושת אחידה
תלבושת אחידה
אין קשר לנוכחות בכיתה, או להתנהגות בה: מחקר המדים
(צילום: Shutterstock)
"הרבה מהטיעונים המרכזיים לגבי הסיבה שמדי בית ספר טובים להתנהגות התלמידים - לא מחזיקים מעמד במדגם שלנו", אומר אריה אנסארי, מחבר המחקר הראשי ועוזר פרופ' למדעי הרוח באוניברסיטת אוהיו סטייט. אנסארי ערך את המחקר עם מייקל שפרד, סטודנט לתואר שני במדעי הרוח באוניברסיטת אוהיו סטייט, ומייקל גוטפריד, חבר בפקולטה לחינוך באוניברסיטת פנסילבניה.
אריה אנסאריאריה אנסאריצילום: יח"צ
מדי בית הספר האחידים הפכו אהודים יותר בשנים האחרונות, ולא רק בבתי ספר פרטיים, מציין החוקר. מעבודתו עולה כ-20% מבתי הספר הציבוריים נדרשו לתלבושת אחידה בשנים 2011-2012, לעומת 3% בלבד בשנים 1995-1996. כמו כן, שישה מכל 10 בתי ספר פרטיים נדרשו לתלבושת אחידה בשנים 2011-2012.
"ב-20 השנים האחרונות לא נעשה מחקר רב על ערכן של תלבושות בית הספר, במיוחד בהתחשב בהיקף השימוש בהן שהולך וגדל", מסביר אנסארי, המשמש גם חבר סגל במרכז קריין לחקר ומדיניות לגיל הרך באוניברסיטה.

יש מדים, אין בריונות?

התומכים בתלבושת האחידה טענו בין היתר שהם מקדמים נוכחות רבה יותר של תלמידים בבתי הספר, וגם תחושת קהילתיות חזקה יותר, מה שמביא פחות בריונות ומריבות. כדי לבדוק זאת, החוקרים השתמשו בנתונים ממחקר האורך לגיל הרך, שעקב אחר מדגם מייצג ארצי של 6,320 תלמידים מהגן ועד סוף כיתה ה'.
3 צפייה בגלריה
תלבושת אחידה
תלבושת אחידה
"כשתלמידים לא יכולים להראות את האינדיבידואליות שלהם, הם עלולים לא להרגיש שייכים".
(צילום: Shutterstock)
בכל שנת לימודים המורים דירגו כל תלמיד על פי שלושה ממדים - בעיות התנהגות פנימיות (כמו חרדה ונסיגה חברתית), בעיות התנהגות חיצוניות (תוקפנות או הרס רכוש) וכישורים חברתיים. בנוסף, המורים גם דיווחו באיזו תדירות כל תלמיד נעדר מהלימודים.
ממצאי הבדיקה הראו כי לתלבושת בית הספר לא הייתה השפעה על אף אחד משלושת ממדי ההתנהגות באף כיתה, גם לאחר שנלקח בחשבון מגוון רחב של גורמים אחרים שעלולים להשפיע על התנהגות התלמידים. "המחקר מצא כי לתלמידים בעלי הכנסה נמוכה בבתי ספר שדרשו תלבושת אחידה יש נוכחות מעט טובה יותר בלימודים, אבל ההבדל הזה הסתכם בפחות מיום אחד בשנה", אומר החוקר.
החוקרים גם העריכו מדדי דיווח עצמי של אותם תלמידים בכיתה ה'. התלמידים הללו דיווחו על תחושת השייכות שלהם לבית הספר, כמו עד כמה הם מרגישים קרובים למורים ולחברים לכיתה. הם דיווחו על חוויותיהם מבחינת בריונות בין כותלי בית הספר ותחושות חרדה חברתית.
"המחקר מצא כי לתלמידים בעלי הכנסה נמוכה בבתי ספר שדרשו תלבושת אחידה יש נוכחות מעט טובה יותר בלימודים, אבל ההבדל הזה הסתכם בפחות מיום אחד בשנה"
מדי בית הספר לא היו קשורים להבדלים כלשהם בבריונות או בחרדה חברתית אצל הילדים, אבל אלה שלבשו את מדי בית הספר דיווחו על רמות נמוכות יותר של שייכות לבית הספר מאשר תלמידים שלא נדרשים לתלבושת. נתוני המחקר לא יכולים להסביר את הממצא הזה, אולם אנסארי מציע הסבר: "מדים אמורים ליצור תחושה של קהילה, אבל הם גם עשויים להשפיע בצורה הפוכה. אופנה היא אחת הדרכים שבהן התלמידים מבטאים את עצמם, והיא יכולה להיות חלק חשוב מהחוויה שלהם בבית הספר. כשתלמידים לא יכולים להראות את האינדיבידואליות שלהם, הם עלולים לא להרגיש שייכים".
צוות המחקר מניח כי תוצאות המחקר הזה צריכות לעורר מחשבה בקרב הורים, מורים ומנהלים, שלרוב נוהגים להניח שלתלבושת בית הספר יש בהכרח השפעות חיוביות. לדבריהם, ייתכן שהדרישה למדים אחידים איננה הדרך היעילה ביותר לשפר את התנהגות התלמידים ואת מעורבותם בלימודים.