אסיפת הורים
לגדל ילדים עם הפרעת קשב: חלק א' | #14
50:40

החופש הגדול כבר כאן, והורים רבים מתלבטים אם להמשיך את הטיפול התרופתי בהפרעת הקשב שאיתה מתמודדים הילדים, או להפסיק אותו עד לתחילת הלימודים. מה צריך לדעת, ואיך מחליטים?
קראו עוד:

הפנים הרבות של הפרעת הקשב

הפרעת קשב (ADHD) היא תופעה שכיחה, ויש לה פנים רבות. כ-7% עד 10% מהילדים ומבני הנוער מאובחנים כסובלים ממנה. לעיתים, לא מדובר רק בקושי להקשיב או ללמוד - אלא בקושי רחב יותר, בין היתר בוויסות התנהגותי, שיכול לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות, כמו התנהגות אימפולסיבית, אי-שקט מוטורי ורגשי, וקושי בתכנון והתארגנות.
הפרעת הקשב עלולה להשליך לא רק על התפקוד בבית הספר, אלא גם על ההתנהלות בשעות שלאחר מכן, על היחסים ועל האינטראקציות החברתיות, ומכאן ההתלבטות בנוגע להמשך הטיפול גם בחופשת הקיץ.
2 צפייה בגלריה
ילדים
ילדים
הפרעת הקשב לא יוצאת לחופש
(צילום: Shutterstock)

רגע, האם חייבים תרופות?

לא. כיום, עולם הטיפול רחב ומציע מגוון פתרונות לילדים המתמודדים עם הפרעות הקשב. טרם נטילת הטיפול התרופתי, עולה הצורך לבחון טיפול התנהגותי, וחלק מהכלים הם כלל אינם רפואיים. תפקידנו כרופאים הוא קודם כל לאבחן את הפרעת הקשב, ואז עלינו להחליט יחד עם ההורים מהם הכלים המתאימים ביותר לשיפור איכות חייהם של הילדים, לאור הפרעת הקשב.
אם מגיעים יחד להחלטה כי הפגיעה באיכות חייו של הילד עם הפרעת הקשב היא משמעותית, ונדרשת התערבות תרופתית, תפקיד הרופא הוא להתאים את הטיפול האופטימלי לצורכי הילדים.
"הפרעת הקשב עלולה להשליך לא רק על התפקוד בבית הספר, אלא גם על ההתנהלות בשעות שלאחר מכן, על היחסים ועל האינטראקציות החברתיות. מכאן ההתלבטות על המשך הטיפול"
2 צפייה בגלריה
קושי בהתמודדות עם בעית קשב וריכוז
קושי בהתמודדות עם בעית קשב וריכוז
זקוקים לטיפול דווקא בחופש? ילדים עם הפרעת קשב וריכוז
(צילום: Shutterstock)

מי ייתכן שיזדקק לטיפול גם בחופשה?

אני סבור שילדים שיש להם מרכיב יותר משמעותי של ויסות התנהגותי עשויים להזדקק יותר לטיפול תרופתי גם בחופשת הקיץ. כאמור, יש ילדים שהטיפול התרופתי מסייע להם גם באינטראקציות חברתיות, ועבורם כדאי לבחון את המשך נטילת התרופות בימי החופש, מה שיכול לעזור להם בפעילויות החברתיות השונות, כמו קייטנות למשל.
כדאי לזכור שבמקרים רבים הפרעת קשב איננה משפיעה על הילד רק בזמן בית הספר, אלא יש לה השפעה רחבה המתמשכת לאורך כל שעות היום, וללא תלות בנסיבות. לעיתים, הקושי בוויסות התנהגותי פוגע באיכות החיים של הילד גם בחופשות ובמצבים חברתיים, ולעיתים פוגע גם בערנות של ילדים לסכנות ולפציעות, בכל מקום.

איך נדע מה הילד או הילדה שלנו צריכים?

ההחלטה על המשך הטיפול המיטבי בילדים עם הפרעת קשב וריכוז בחופשת הקיץ, ובכל חופשה, כדאי שתתקבל בשיתוף עם ההורים, הרופא או הרופאה המטפלים, והילדים עצמם - במיוחד עם מדובר במתבגרים. תפקיד ההורה הוא לדווח לרופא כיצד התרופה משפיעה בדרך כלל על הילדים, על התכנון המשפחתי לחופשה, על אופיין של הפעילויות הצפויות - ולגבש יחד עם הרופא את ההחלטה הנכונה ביותר עבור הילד או הילדה.
"ככלל, אני מתרשם שילדים עם הפרעת קשב וריכוז המלווה בקושי בוויסות התנהגותי, שהוא יותר דומיננטי, זקוקים יותר לטיפול תרופתי בחופשות, מאשר ילדים עם קשיי קשב בלבד"
אסיפת הורים
להיות הורים טובים - עם הפרעת קשב | #16
52:55

בכל מקרה, איך להתנהל עם הילדים בחופש?

ראשית, חשוב להקפיד על שגרה. עבור ילדים עם הפרעת קשב וריכוז, שגרה היא עניין הכרחי גם בחופשה. היא חשובה משום שאחד הקשיים בהפרעה הוא קושי בוויסות הזמן - הילדים זקוקים ל"שעון חיצוני" שיקבע עבורם את ההתנהלות.
בנוסף, חשוב לשים לב למסגרת שינה מתאימה, לתזונה נכונה ובריאה, לפעילות גופנית וכדומה. כל אלה משפיעים לא רק על הפרעת הקשב, אלא גם על מצב הרוח של הילדים, מה שמהווה "טריגר" להשפעות אחרות על התנהלותם.
שנית, החופשה היא גם הזדמנות מצוינת לבחון אם הטיפול אכן משפר את איכות החיים של הילד או הילדה. בזמן השגרה, הורים לעיתים פחות מצליחים לעקוב אחרי אופי פעילותם של ילדיהם. לעומת זאת, בזמן חופשה ממושכת, כשרואים את הילדים יותר, ובזמנים נוספים מלבד שעות אחר-הצהריים, ניתן לבחון ביתר שאת את השפעה הטיפול על הילדים, ולוודא שהיא מיטיבה איתם.

ואם הפסקנו, איך חוזרים לתרופות?

אם הוחלט להפסיק זמנית את הטיפול, כדאי להחליט מראש מתי חוזרים לטיפול התרופתי וכיצד. חשוב להזכיר - לאחר הפסקה ממושכת בנטילת טיפול תרופתי לקשב וריכוז, חלק מתופעות הלוואי עלולות להופיע מחדש, בעיקר בהיבט של כאבי ראש וכאבי בטן.
לאחר הפסקה ממושכת, כדאי לשוב לטיפול תרופתי לקשב וריכוז בהדרגה. החלטה בעניין צריכה להתקבל על ידי ההורים והרופא המטפל, בהתאם לצורכיהם של הילד או הילדה עם הפרעת הקשב, ותגובתם לטיפול התרופתי.
ד"ר רן ברק הוא נוירולוג מומחה בהפרעות קשב וריכוז אצל ילדים