בשיתוף תלמה
אלופים על הפודיום גורמים לתחושת גאווה עצומה. הידיעה שהם מייצגים גם אותנו ומביאים למרכז התמונה את כל הטוב שגלום בכולנו, גורמת גם לנו להרגיש אלופים לרגע. אבל כמו תמיד, רגע הניצחון חולף מהר ומאחורי כל אלופה או אלוף, מסתתרת עבודה קשה, מאמצים פיזיים ומנטליים עצומים ועוד הרבה ספורטאים מתחרים. כולם משקיעים את עצמם למטרה ומאחוריהם עומדת רשת חברתית ענפה של בני משפחה וחברים תומכים. לא כולם מגיעים אל הפודיום, אבל כולם חיים את הדרך הזו, לאורך שנים.
כשמדובר בספורטאים צעירים, ההשתאות מההצלחה ומהדרך, כפולה ומכופלת. הדרישות לאורח חיים בריא ואינטנסיבי, עם משמעת ויכולת להתמודד גם עם עבודה מאומצת והתמודדות עם ביקורת וכישלונות, מעוררים הערצה ממש.
בשבועות האחרונים, במסגרת פעילות גולשים, המשותפת לקבוצת ידיעות ולתלמה, ביקשנו מספורטאים וספורטאיות, צעירים וצעירות, לספר לנו מה חסר להם כדי להגיע רחוק יותר בענף הספורט שלהם. שלושה מהם זכו וקיבלו שובר בסך 3,300 שקלים לרכישת ציוד, שיקדם אותם אל המטרה. זה הזמן להכירם:

שבעה ימים בשבוע בדרך בין קדימה לחיפה, תמיד בדרך לניצחון

נועם כתב עדיין לא בן 15, אבל הנחישות והכישרון שלו מסמנים אותו כבר עכשיו כאלוף.
נועם הוא שחיין בעתודה של הנבחרת הפראלימפית הישראלית ומתאמן אצל יעקב בנינסון שבע פעמים בשבוע. בנינסון, למי שלא זוכר מהיכן מוכר לו השם, הוא המאמן של רבים מהשחיינים, שזכו בהמוני מדליות במשחקים הפראלימפיים, שנערכו בקיץ באולימפיאדת טוקיו.
"ב-2019 זכיתי בתואר שחיין צעיר מצטיין וייצגתי את עמותת איל"ן בבית הנשיא. עכשיו המטרה שלי היא לייצג את ישראל באולימפיאדת פריס 2024, ובזו של לוס אנג'לס ב-2028", כתב נועם בבקשתו למענק. הוא גר עם משפחתו בקדימה, לומד בחטיבת הביניים גוונים במקום ושוחה בעתודה הפראלימפית בגב וגם בחתירה וחזה, אבל אוהב בעיקר את שחיית הפרפר.
נועם הגיע אל השחייה בגלל פחד ממים בגיל 5 וחצי. אמא שלו לקחה אותו למאמן כדי להפיג את הפחד, אבל נועם התאהב בענף לא עזב מאז. "בשלב כלשהו, אחרי שנתיים, אמא ראתה שאני מתקדם יפה והמאמן, גיא פרלמוטר, הזמין מישהו מווינגייט, שביקש סרטון שלי, אותו העביר למאמן בנינסון ומשם זה צמח", מספר נועם. הוא המשיך להתאמן אצל פרלמוטר עד גיל 11 ואז עבר להתאמן עם הנבחרת הפראלימפית במועדון איל"ן בחיפה.
היום נועם שחיין בסגל הצעיר ומוגדר במשרד החינוך ובנבחרת הפראלימפית שחיין תחרותי. בימים שהוא בחיפה הוא מתחבר בזום ללימודים בכיתה. גם זה מתאפשר בזכות שיתוף פעולה של הסביבה. "רכזת החטיבה והמורה של נועם עושות הכל כדי שנועם יצליח בתחום של השחייה", מספרת נופר, אמא של נועם, שנוהגת את נועם בדרך המוכרת לחיפה, בעוד אנחנו מקיימים את הריאיון.
לשאלתנו במה עוזרת לו השחייה, עונה נועם: "זה עוזר לי לבריאות. בלי השחייה הייתי במצב בו היה לי קשה יותר ללכת וללמוד. גם מבחינה חברתית זה שינה את מצבי. רוחשים לי יותר כבוד בגלל שאני ספורטאי מצטיין ומביא מדליות", הוא אומר.
בעתיד הוא שואף 'להיות פרפריסט' ולשחות במשחים המעורבים. "אני רוצה לקבל מדליות ולהביא כבוד למדינת ישראל. אני רוצה לעשות את הכי טוב שלי באולימפיאדות, לייצג את ישראל ולחטוף כאפה של הערכה מיעקב אחרי זכיה. אם יעקב נותן לך כאפה, סימן שהצלחת", הוא צוחק.
רק כדי להבין כמה מאמץ מושקע בפרויקט השחייה של נועם, כדאי לשים לב לעובדה שהוריו מסיעים אותו מדי יום מקדימה לאימונים בחיפה וחזרה. המאמץ לא נעצר שם והמענק שקיבל נועם יעזור לו מאד, לדבריו. "אני צריך כל הזמן משקפות, כובעי ים, בגדי ים, כפפות מיוחדות, שנורקלים. הלוואי וגם בעתיד יעזרו לי, כל עזרה היא ברכה", הוא מסכם.

גם ירד במשקל, גם הפך לאלוף MMA

אבא של רוי חליווה, דיוויד, הוא אמן אומנויות לחימה ידוע בישראל ומאז שהיה רוי בן 4 הוא מלמד אותו, יחד עם פז פקין, במכון דור שאולוב, בראשון לציון, בה הם מתגוריים. כשרוי היה בן 12 הוא חש שהוא במשקל יתר והחליט לקחת את האימונים יותר ברצינות.
4 צפייה בגלריה
רוי חליווה
רוי חליווה
רוי חליווה
רוי, היום בן 14, תלמיד כיתה ט' במסלול של 5 יחידות במתמטיקה ובאנגלית, שוקל 20 קילו פחות, תודות לשינוי תזונתי בריא ומשמעת אימונים שכבר מניבה לו הישגים ב-MMA, אמנויות לחימה מתקדמות (Mixed Martial Arts).
"הייתי די שמן באותה תקופה וזה הפריע לי וגם היה מושא ללעג סביבתי. עד גיל 12 לא הייתה לי מספיק מוטיבציה. פז (פקין, ל"ז) הציע לי לנסות להתאמן אצלו שנה ואז להחליט. כמובן עד עכשיו", אומר רוי, "עשיתי שינוי תזונתי עם הרבה תמיכה מהבית, שהשתנה בשבילי ובעצם בשביל כולם".
"בהתחלה דאגתי מהלחץ בתחרויות, שיהיה לי בלק אאוט, אבל התחלתי להשתתף בתחרויות. למדתי מפז, שהנפש היא זו שמנצחת ואכן, בהמשך זכיתי במקום הראשון באליפות הארץ", הוא מספר בגאווה.
"בזכות הספורט, הביטחון העצמי שלי השתנה לגמרי. כבר לא צוחקים עליי ואני מתעלם ממי שעוד מעז. אני יודע מה אני שווה ואני יודע לשמור על עצמי", הוא אומר.
4 צפייה בגלריה
רוי חליווה
רוי חליווה
רוי חליווה
בעוד חודש יש לרוי תחרות ואת העתיד הוא רואה בקריירה בין לאומית וגם בגיוס לצה"ל, אבל לזה עוד יש זמן. לרוי יש עוד שאיפה מקבילה: "הייתי רוצה לעזור לילדים שסובלים מבעיות חברתיות וחוסר בטחון. למדתי מאבא שלי את המשפט המנצח מבחינתי - תלחם בשביל לא להילחם ואני חולם לתת לעוד ילדים תקווה. ספורט זה לא רק לרדת במשקל ולא רק תזונה ולשמור על הגוף. זה בשביל הנפש, זו ממש התרוממות נפש", הוא אומר.
בכסף שקיבל רוי, הוא מעוניין לקנות ציוד מאד יקר בתחום של VENOM, "זה תו התקן לתחרויות ויעזור לי להתחרות גם בחו"ל והסיפוק הגדול זה שיהיה לי אותו בזכותי", אומר רוי.
זוכה נוספת היא א', ג'ודאית בת 15 ממרכז הארץ, שמתאמנת גם היא בכל ימי השבוע, במקביל ללימודים תובעניים. היא מעידה על עצמה שהיא רוצה כל הזמן להשתפר ולהצליח ולהיות גם אלופה אירופית, אלופה עולמית ואף להגיע לאולימפיאדה. היא מחזיקה בכמה תארים לאומיים ואומרת ש"הספורט הזה הוא כל החיים שלי ותרם הרבה לביטחון העצמי והפיזי שלי". בכסף שקיבלה היא תרכוש בעיקר בגדי ספורט, חליפות ג'ודו ומשקולות, שהכרחיות לאימונים ולחיזוק שלה.
בשיתוף תלמה