חיכינו כל כך לחופש הגדול, ואף שאין חוויה דומה לשנייה - הפעם מדובר באמת בחופשה "אחרת": חשבנו שהקורונה מאחורינו, גיבשנו תוכניות, הזמנו כרטיסים לאתרים, ובעיקר - דמיינו איך נבלה, נהנה וננוח. והנה, רבים מאיתנו התבשרו שכל אלה לא ייצאו לפועל בקרוב.
1 צפייה בגלריה
החופש הגדול בימי הקורונה
החופש הגדול בימי הקורונה
חופש גדול בימי קורונה. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
בין אם נאלצנו לדחות או לבטל טיסה לחו"ל בשל הנחיות משרד הבריאות, בעקבות בן משפחה מבודד או מסיבה אחרת, מדובר בשינוי מהיר - עוד שינוי מהיר - שכולנו נדרשים להסתגל אליו. אותו שינוי גורם לנו להתמודד עם תחושות של החמצה או אכזבה, ולהבין שוב שאין לנו שליטה על כל פרט בחיינו. וגם אם מדובר רק ב"חשב מסלול מחדש", כדאי לתת מקום לקושי ולהתמודדות של חברי המשפחה, ובכך להקל על כולנו. הנה כמה הצעות:
לעדכן את הילדים בשינויים. הקטנים והגדולים כאחד מרגישים ש"משהו קורה", וללא קשר - לא ניתן ולגם לא רצוי להסתיר מהם את המצב. בדיוק להפך: חשוב לשתף אותם בהתרחשויות, כמובן שבצורה מותאמת לכל גיל. תמיד אפשר לומר, ובכנות, שכולנו חווים כרגע ימים של חוסר וודאות, ושנמסור להם את המידע ברגע שנדע. אפשר גם לומר זאת מראש, וכך הם יופתעו או יתאכזבו פחות אם אכן התוכניות ישתנו.
לאוורר את הרגש. שיח פתוח הוא שאיפה רצויה תמיד. כהורים, אנחנו ערניים למצב הרוח של הילדים, והם לתחושות שלנו. גם הם וגם אנחנו ציפינו לאותה חופשה, וכולנו כאחד זקוקים לפסק זמן מהחודשים העמוסים והמציפים שחווינו. כדאי לדבר, "לנרמל" את התסכול בכך שנזכיר - להם ולנו - שיש דברים שהם לא בשליטתנו. כדאי פשוט להיות איתם, לחבק, ולומר אנחנו ביחד, באותו מצב, ב"אותה סירה". כדאי להזכיר שאנחנו פה בשבילם בכל צורך.
להיות מודל לחוסן ואופטימיות. החיים שלנו שזורים ברגעי הנאה ושמחה - וגם ברגעים של קושי. ההתמודדות שלנו עם מציאות בלתי רצויה כמו סיטואציית ביטול החופשה, היא מודל לילדים לחוסן ולאופטימיות. לכן, כדאי לא להיכנס לעמדת "זה באמת לא פייר", אלא להזכיר כי זאת רק חופשה, ובעתיד נוכל לממש אותה. יש כאן שיעור בפרופורציות לילדינו, שהרי גם הם ייתקלו לא פעם עם קושי או אכזבה.
לחשב מסלול מחדש. נכון, החופשה התבטלה, אבל זה לא אומר שלא נוכל ליהנות בשבועות שנותרו עד סיום החופש. כדאי לקיים שיחה משפחתית, להציג את האפשרויות, ולנעוץ ביומן תאריך לפעילות משותפת: ים, סרט, מוזיאון או טיול קצר. בהחלט אפשר ורצוי לעשות גם דברים שאינם דורשים עלויות כספיות - והאפשרויות רבות: אוהלים בסלון, פיקניק ביתי ואפילו יום קולנוע עם פופקורן מול הטלוויזיה.
חשוב לזכור שבסופו של דבר מטרת החופשה המשפחתית היא לצאת מהשגרה ולבלות ביחד כמשפחה, ואת זה בהחלט ניתן לקיים גם בפעילויות חד-יומיות. ככל שנשתף את הילדים בתכנון ובביצוע של הפעילויות הללו, כך גדל הסיכוי שנרתום אותם ונסייע להם להתלהב מכך. וכמו תמיד, חשוב להביט על מה שיש, ולא על מה שאין - או מה שהיה יכול להיות.
לאה שטרן היא מרצה ומנחת הורים, מכון אדלר