מה שמתם השנה בטנא של הילדים והילדות לחגיגות בגנים ובבתי הספר? בחג השבועות אנחנו חוגגים, בין היתר, את תנובת האדמה של הארץ, על שדותיה, מטעיה וכרמיה. לשמחתנו, הארץ שלנו בורכה גם ביצירתיות ובכישרונות בכתיבה ובאיור. לכבוד החג, החלטנו למלא את הטנא בשבעה ספרי ילדים חדשים מתוצרת הארץ.

"גמצוץ בגינה" | כתבה ואיירה: איה גורדון נוי

גמצוץ - מי הוא? מה הוא? ואיך הגיע ביום חורפי אחד לגינה המטופחת והירוקה של פיץ? גם אם אתם כבר מכירים גמצוצים, ועל אחת כמה וכמה אם אתם לא, הספר הזה (הוצאת פועלים), יגרום לכם להתאהב בפטרייה המשונה למראה ולקוות שתצוץ גם בגינה שלכם. כשגמצוץ מופיע לראשונה בגינת הירק שלה, פיץ נבהלת, נרתעת ודורשת ממנו להסתלק משם, אך הוא כמובן תקוע באדמה, בלי יכולת לזוז. השניים מנסים בכוחות משותפים ויצירתיים לגרום לו לצאת מהגינה, ללא הצלחה, אבל בדרך, הרתיעה הופכת לחיבה ונרקמת ביניהם ידידות אמת.
זה ספר נהדר על קבלת השונה כתהליך רגשי שצריך לעבור, על חברות שנרקמת במצבים לא צפויים, וגם על פרידה וגעגוע, שכן הגמצוץ הוא פטרייה שנעלמת פתאום, בדיוק כפי שצצה. בכתיבה מדויקת וקלילה ובשילוב איורים משגעים, רקמה גורדון נוי סיפור יפהפה ומקורי עם סיום מרגש ונוגע ללב. אחרי ספרים רבים מספור שאיירה, זהו ספר הביכורים שלה ככותבת, והוא בוהק ומתבלט באיכותו הספרותית והאמנותית, או במילים אחרות: מושלם.
7 צפייה בגלריה
ספרים
ספרים
קבלת השונה כתהליך רגשי

"שושנה חיפושית הזבל המשועממת" I כתבה ואיירה: אורית ברגמן

בספר החדש של הסופרת והמאיירת אורית ברגמן (הוצאת אגם), אנחנו מקבלים הזדמנות להתוודע לאורחות חייה של 'אנדרדוגית' מגניבה אחרת – חיפושית הזבל. שושנה היא חיפושית זבל שכל היום מגלגלת לאחור את כדור הזבל שלה, ומתמרמרת על חייה הסתמיים והמשעממים. היא אף פעם לא פוגשת חברים, לא מוזמנת למסיבה או יוצאת לבלות בעיר הגדולה. אבל למעשה, היא מגלגלת את כל אלו לתוך כדור הזבל שלה בלי לשים לב. כשהיא מטילה ביצה ובוקעת ממנה שוש הקטנה, היא זאת שגורמת לה לפקוח סוף סוף את עיניה ולהבחין בכל הדברים הנהדרים והגדולים שאספה סביבה.
הסיפור מזכיר לנו שהבחירה להעריך, להוקיר וליהנות ממה שיש תלויה בנקודת המבט שלנו, ושבסופו של דבר, האהבה והדאגה ליקרים לנו הן הדבר החשוב ביותר, שמעניק פרופורציה ומשמעות לקיומנו. המסר הזה חשוב, במיוחד בעידן תרבות השפע והרשתות החברתיות. סגנון האיור החדשני והשונה בנוף הוא חוויה אמנותית אמיתית להורים ולילדים.

"טים טם והנקודות" | כתבה ואיירה: ג'ני מייליכוב

ואם אנחנו כבר בעניין של חיפושיות, אתם חייבים להכיר לקטנטנים ולקטנטנות שלכם את טים טם - חיפושית קטנה שעדיין אין לה נקודות. מזל! אחרת איך היינו מחפשים אותן יחד איתה? ספר הקרטון מאת המאיירת והאמנית ג'ני מלייכוב לפעוטות ולגיל הרך, בהוצאת עם עובד, קורא לחפש אחר הנקודות הפזורות בין הדפים, אבל מעבר לזה, הוא פשוט כתוב נהדר, בדיוק רב ובמתיקות עילאית.
לדעתה של טים טם "הכול יפה יותר עם נקודות". האומנית היפנית יאיוי קוסמה עשתה מזה קריירה, ואכן, נקודות הן דבר מרנין וכיפי, במיוחד כשהן משולבות בחן שובבי ולא מתאמץ בספרה של מייליכוב, בתוך קומקום תה ישן, על חבל כביסה, וכמובן, על שמלתה של חיפושית קטנה ומתוקה, שתיכנס בקלות ללב, ולא רק לזה של הפעוטות.

"אמילי ראתה דלת" | מאת: מל רוזנברג-נבו, איורים: אורית מגיע-שולב

"טוק, טוק. מי שם? זאת אני, אמילי. אפשר להיכנס?"- את הספר החדש בסדרת ראשית הקריאה המצליחה של הוצאת טל מאי, כדאי להכניס הביתה. אמילי עוברת בין דלתות שונות ומשונות, דופקת בדלת ומבקשת להיכנס, אך אף אחת לא נפתחת בפניה או מתאימה לה מכל מיני סיבות: האחת היא עבור אנשים כחולים בלבד, השנייה מסתירה חיות טרף, ומאחורי האחרת יש מדרגות אינסופיות. בסופו של דבר, לאחר שאמילי לא מוצאת דלת מתאימה, היא מוצאת דרך יצירתית להמציא וליצור לעצמה את הדלת אל המרחב האישי המכיל והמזמין שהיא הייתה זקוקה לו.
הספר מעודד חשיבה מחוץ לקופסה ומראה שבהיעדר תבניות קיימות שאינן מתאימות לנו, ממש אין צורך להישאר בחוץ, עזובים לנפשנו. יש לנו את כל הכוחות והחופש היצירתי ליצור את התבנית, את דרך החיים, את המעגל החברתי או את המקום שבו נרגיש הכי אנחנו שאפשר, וגם להזמין לשם אחרים ואחרות. בשילוב איוריה הנפלאים של מגיע-שולב, נוצר כאן ספר מקסים ומיוחד, עם סוף שמחמם את הלב בדיוק במידה המספקת כדי להשאיר חותם.
7 צפייה בגלריה
ספרים
ספרים
אף אחד לא נשאר בחוץ

"פיל בחנות חרסינה" | מאת: נאוה מקמל-עתיר | איורים: ליבי אקסלרוד

גם הספר הזה (הוצאת ידיעות ספרים) שמעניק חיים חדשים לגמרי לביטוי המוכר "כמו פיל בחנות חרסינה", מראה שדלת סגורה היא ממש לא סוף-דבר אלא רק ההתחלה. פיל עדין ורגיש רוצה לרכוש לכלתו מתנה ומגיע ממש מרחוק במיוחד לחנות החרסינה הנודעת והיוקרתית ביותר. לאכזבתו הנוראית, מוכרות החנות טורקות עליו את הדלת מחשש שיעשה נזקים. הוא משאיר להן פתק קטן ומסתלק לו. אז מתחילה סאגה של חרטה גדולה של המוכרות, שמבינות בדיעבד עד כמה המעשה שלהן היה פוגעני ומעליב. למרות שרגשות החרטה וניסיונות התיקון מתוארים באריכות, הם לא משעממים לרגע, מפני שיש בהם אותנטיות, הומור ועומק רגשי. רק בסוף הסיפור אנחנו מגלים מה עלה בגורלו של הפיל, שגילה רוח אמיתית של יזמות, ופתח לעצמו דלת חדשה ונהדרת. איזו דלת? תצטרכו לגלות בעצמכם.
בחריזה מתגלגלת, מפרטת הסופרת את המתרחש לפרטי פרטים בצורה שנונה, משעשעת ומשכנעת (מקמל-עתיר היא גם מחזאית, והספר הזה לגמרי עושה חשק לצפות בו כהצגה). הספר לא קצר ולכן מחולק לפרקים עם שמות מעולים שמוסיפים אף הם לחוויית הקריאה הכיפית והסוחפת. סגנון האיורים היפהפה של אקסלרוד משלים את אווירת הקסם והאגדיות של הספר.
7 צפייה בגלריה
ספרים
ספרים
חיים חדשים לביטוי המוכר

"סתם ליתר ביטחון" |כתב: חגי ברקת | אייר: אביאל בסיל

ולפעמים דלת סגורה היא רק פתח וכר פורה לדמיון המשתולל. "אתם מכירים את הרגעים האלה, שהכול רע ושום דבר לא מצליח לכם וכולם מרגיזים אתכם? ואז אתם מסתגרים לבד בחדר עם פרצוף חמוץ ורק רוצים שהיום הזה כבר ייגמר? ואז פתאום יש דפיקה על הדלת..." - כך מתחיל הסיפור המצחיק שכתב חגי ברקת (בהוצאת דני ספרים) ואייר אביאל בסיל, בסגנונו המוכר והאהוב. הספר סובב סביב משחק הדמיון הפרוע של הילד בזמן שהוא עצבני בחדר, וגם אנחנו נהנים על הדרך משלל אירועים מטורללים ומצחיקים, שכוללים חייזר, שודד, מוכר אבטיחים ופאנצ' אדיר בסוף.
7 צפייה בגלריה
שבועות
שבועות
ליתר ביטחון

"לקרוא ולכתוב" | כתב: ע.הלל | איירה: איה גורדון נוי

"מי לא זוכר את הרגע המופלא שבו מצליחים לקרוא לראשונה? השלב שבו הסימנים השחורים שעל הדף הופכים למילים מוכרות ומובנות" - כך כתוב בגב הספר (הוצאת כתר), אך אל דאגה, גם אם אתם לא בדיוק זוכרים את הרגע הספציפי הזה, ע.הלל, מגדולי הכותבים הישראליים לילדים, הפליא לתאר את הקסם שבמפגש הראשוני עם המילים והקריאה, כאילו ממש מראשו של ילד או ילדה, בחריזה כיפית עם משחקי מילים מבריקים. הספר אמנם לא מתייחס לתהליך הלימוד שיכול להיות גם מאתגר ומלווה בקשיים עבור חלק מהילדות והילדים, אלא מתחיל ברגע ההצלחה ובגילויים המלהיבים שמגיעים בעקבותיה, לכן משפט הפתיחה שלו חשוב בעיני, מפני שהוא מעיד על כך שרכישת המיומנות היא שיאו של תהליך: "פתאום סוף סוף מרגישים כמה טוב כשיודעים לקרוא וגם לכתוב! וכבר מכירים את כל האותיות. וזה כל כך נעים, וזה נפלא מאוד!"
קולאז' הניירות הפרוע והמשוחרר של המאיירת איה גורדון נוי הוא חגיגה של גזרי אותיות, שרבוטי עיפרון, ציורים והדבקות, כמיטב סגנונה הידוע, ומדמה גם הוא קו ילדי שמשלים את הכתוב בהרמוניה. מדובר בספר מרהיב ומשמח, שהוא מתנה נהדרת לילדות ולילדים שמתוודעים ממש עכשיו לעולם הקריאה והכתיבה, ולחובבי השפה העברית בכל גיל.
7 צפייה בגלריה
ספרים
ספרים
חגיגה של אותיות
נטלי בלהסן היא סופרת ילדים ומאיירת ("בארץ השמיכה", "הנבט הקטן", "גברת מגזרת" ו"הסיפור של פצפונת")
פורסם לראשונה: 10:58, 25.05.23