אסיפת הורים
הגישה, המחיר וההכשרה: המדריך להדרכת הורים #51
40:42

לבחירת דמות השמרטף או השמרטפית שייכנסו אלינו הביתה וישמרו על הילדים יש חשיבות רבה, בין אם מדובר באירוע חד-פעמי ובין אם במפגש יומי או קבוע. איך לבחור נכון? לפניכם המדריך המלא.

המלצות

כשאנחנו רוצים לבחור דמות שתפעיל את הילדים ותשמור עליהם, מומלץ להיעזר בהורים-מכרים בשכונה, לבקש המלצות ולפרט על היתרונות הבולטים ועל חסרונות אפשריים בשמרטפים שכבר פועלים בסביבה. מבחינת תכונות האופי הרצויות לתפקיד, רצוי לשמוע המלצות על מידת הרצינות ואחריות, כמו גם לשמוע על חביבות, נעימות בינאישית, סובלנות, אורח-רוח וגישה לילדים.
3 צפייה בגלריה
בייביסיטר
בייביסיטר
מתחילים באיסוף המלצות ממכרים בשכונה
(צילום: Shutterstock)

זמינות וניסיון

חשוב גם לבדוק את מידת הזמינות, לגבש את הגבולות בבחירת דמות הבייביסיטר מבחינת טווח הגילים המתאים עבור מי שייקח אחריות על שמירת הילדים, ואת היקף הניסיון (גם אם מדובר "רק" בבני נוער בעצמם).
קראו עוד:

הפגישה הראשונה

אחרי שהגדרנו כמה מועמדים אפשריים, כדאי לקיים שיחת היכרות, ולתאם לפגישה ראשונה ביניכם. חשוב לא להתבייש אלא לבוא מוכנים לפגישה עם רשימת שאלות מגובשת שהוכנה מראש. בשלב זה כדאי להחליט על שניים-שלושה מועמדים שנראים לכם הכי מתאימים לצרכי המשפחה, מבחינת לוחות זמנים ודרישות.
השלב הבא הוא מפגש עם הילדים. אם מדובר בבייביסיטר קבוע שצפוי לשמור על הילדים מדי יום, ורצוי שיהיו כמה פגישות היכרות וחשיפה לילדים. כך, יש לכם אפשרות לבחון את הקשר שנוצר על רצף של זמן ולוודא שפגישה אחת טובה עם הילדים, או פחות טובה, אינה בגדר המקרה.
לרוב, המטרה היא שדמות הבייביסיטר תלווה את הילדים בפעילות של משחק חופשי בבית לצד פעילות בחוץ, ואולי גם בארגון ובהכנה לקראת שינה. כך ניתן בכל מפגש לבדוק את הקשר שנוצר בין הבייביסיטר לבין הילדים, ואת טווח המענים שיש לבייביסיטר להציע באותו מצב.

תגובות הילדים

חשוב לבדוק את התגובה הרגשית וההתנהגותית המתעוררת אצל הילדים, תגובה שצריכה להראות שהם מרגישים יותר ויותר נינוחים ובטוחים בחברת הבייביסיטר, לעומת מקרים לא רצויים שבהם הם נסוגים ודרוכים בנוכחותם.
כל הורה מכיר את המזג הטבעי של ילדיו – האם הילד ביישן לרוב, מוחצן לרוב או שפשוט לוקח לו זמן להיפתח למצבים חדשים. מזג שונה של הילד יכול להשפיע על המפגש הראשון עם הדמות המטפלת, אך בהמשך, באם נוצר קשר טוב, גם הילדים הביישנים ואלה ש'מתחממים לאט' אמורים להראות רגיעה מול הדמות החדשה.
אצל ילדים שעדיין אינם מבטאים את עצמם בשפה מילולית, על ההורים להישען בעיקר על שפת הגוף שלהם ועל דפוסי ההתנהגות שלהם. חשוב לבדוק לאורך מפגשי החשיפה כי שפת הגוף שלהם היא נינוחה ופתוחה ודפוסי ההתנהגות שלהם מחפשים קירבה לבייביסיטר.
בנוסף, כשהם מתפנים למשחק חופשי בנוכחות הבייביסיטר, חשוב לשים לב לאיכות המשחק. יכולת החקרנות והפניות למשחק חופשי אצל ילדים קטנים נפגעת מאוד כשהם חשים חרדה מהדמות המטפלת. במצבים אחרים, הם עלולים לשקוע במשחק אך לא לבקש את קרבת הדמות המטפלת (במקרה זה, הבייביסיטר), אפילו כשהם מראים סימני עייפות או רעב.
3 צפייה בגלריה
בייביסיטר
בייביסיטר
משחק חופשי הוא משחק איכותי
(צילום: Shutterstock)

התגובה המעורבת

יש מקרים שבהם תגובתם מעורבת – הילדים מחפשים את קרבת הדמות המטפלת, אך בעת שהיא מתקרבת אליהם הם נרתעים, מפנים ראש ואפילו מתחילים לבכות או לנוע בחוסר שקט. אמנם מדובר בהתנהגויות שונות, אך כולן מראות על כך שהילדים הפרה-וורבליים דרוכים ואינם רגועים בנוכחות הדמות המשגיחה, ואלה סימני אזהרה שיש לשים אליהם לב.
במצב טוב הילדים הפרה-וורבליים מגלים נינוחות בקרבת הדמות המשגיחה, פונים אליה בעיקר בעת צורך (עייפות, רעב, כאב, צורך בנחמה) ועסוקים במשחק חופשי איכותי (לבד או באינטראקציה) כשהם משוחררים מכל צורך.
3 צפייה בגלריה
בייביסיטר
בייביסיטר
ואיך הילדים מגיבים?
(צילום: Shutterstock)

תיאום ציפיות ופעולות

בשלב האחרון והחשוב, ההורים מצמצמים למינימום את המקום לספקות אצל הבייביסיטר באשר לפעולה שיש לנקוט. חשוב להבין - בזמן שהבייביסיטר עם הילדים, האחריות וקבלת ההחלטות עוברת אליהם. לכן, חובה לבסס עבורם תרחישי פעולה בדיוק בהתאם לציפיות ההוריות, ולעזור להם להכיר עד כמה שניתן את אופי הילדים והדינמיקה ביניהם למזעור הפתעות.
המסר הוא כזה: בזמן שהם עם הילדים הם עסוקים אך ורק בהם, בלי פעילות בסלולרי האישי ובלי הזמנת חברים. חשוב להשאיר להם טלפונים ניידים של שני ההורים ושל דמויות זמינות אחרות מהמשפחה (סבים וסבתות), ולציין במפורש: אם יש ספק – אין ספק, עליהם להתקשר בכל מצב שנראה להם כחריג אפילו במעט, ולא להסס להפריע לכם. עליכם גם להשאיר מספרי חירום ולבדוק שהם מבינים מתי יש להשתמש בהם.
ולבסוף, זה גם הזמן לפרט מה מותר להם כדי שירגישו עד כמה שיותר בנוח בזמן עבודתם החשובה: אוכל עבור עצמם, הצבת גבולות סמכותית עם הילדים, הפרדת כוחות בעת צורך ועוד.
אפרת ברנע היא פסיכולוגית בכירה לילדים ונוער במרכז לבריאות הנפש רמת חן של הכללית בתל אביב