בשיתוף Dove
בני נוער קיבלו, עד לא מזמן, עצות יופי בענייני טיפוח ואסתטיקה מאחים ואחיות גדולים, מחברות חובבות אופנה וסטייל ואפילו מדודות צעירות ומגניבות. אבל בימינו ניזונים הצעירים, ובמיוחד הצעירות, מעצות יופי וטיפוח המוגשות להם ברשתות החברתיות על ידי כוכבות טיקטוק ואינסטגרם.
הכוכבות החדשות, שלרוב ניחנות במראה חיצוני מרשים מהממוצע, עם מידות גוף "מושלמות", מציגות בסרטונים השונים את חייהן הזוהרים, ובתוך כך מפרסמות מוצרים ושיטות טיפוח שונות, שבמקרים רבים לא מתאימים לנערות הצעירות ולא יביאו להן כל תועלת, ובמקרים קיצוניים אף יזיקו להן.
4 צפייה בגלריה
רשתות חברתיות אישור לייק עצות יופי
רשתות חברתיות אישור לייק עצות יופי
למה הילדים שלכם חשופים ברשתות החברתיות?
(צילום: shutterstock)
כיצד ניתן לזהות אם מדובר על עצת יופי לגיטימית או תוכן מזיק ושלילי? הנה מספר דוגמאות לעצות יופי רעילות: תוכן ששם דגש על מראה חיצוני ומקדם פעולות שונות להשגת "מראה אידיאלי"; תוכן שמקדם את השימוש בהליכים קוסמטיים קיצוניים או ניתוחים פלסטיים, ומתעלם מהסכנה הפוטנציאלית שיש בהם; תוכן המקדם אכילה מצומצמת, הימנעות ממוצרי מזון מסוימים והגזמה באחרים כדי "למנוע בטן נפוחה", "להשיג מרובעים", "לרזות תוך שבועיים" וכדומה; תוכן שמעודד ביצוע פעילות גופנית מוגזמת על מנת להגיע למראה מסוים.
חשיפה לתכנים כאלה עלולה לעודד צעירים וצעירות לעבור ניתוחים והליכים, שכמעט תמיד אין שום צורך בהם, ויש בהם יותר פוטנציאל לנזק מאשר לתועלת. לעיתים, גם כאשר הנערות והנערים נמנעים מלאמץ את אותן המלצות, העובדה שאינם עושים זאת ולא "עומדים בסטנדרט" יכולה לפגוע בביטחון העצמי שלהם.
על רקע המציאות המעוותת הזו, שבה בני הנוער מגבשים את דימוי הגוף שלהם מסרטונים לא אחראיים ומעצות יופי רעילות ומזיקות, גיבש המותג Dove מדריך בן ארבעה שלבים, אשר נבנה על ידי מומחים אקדמיים, שמסביר להורים כיצד לשוחח עם ילדיהם על הנושא במטרה לצייד אותם בכלים שיעזרו להם לזהות עצות יופי רעילות ומסוכנות ולנקות את הרשתות החברתיות שלהם מתכנים שכאלה. מטרתו העיקרית של המדריך היא לעזור להורים לתווך לבני הנוער שמודל היופי שמוצג להם אינו רלוונטי לרוב האוכלוסייה, אינו מייצג את הטעם של רוב בני האדם, והמאבק להשיגו מסוכן לגוף ולנפש.
במקביל מלמד אותם המדריך לזהות את ההבדל בין עצות אמינות שניתנות מבעלי מקצוע רציניים לבין מידע שמועבר ברשת על ידי משפיענים או סתם "נותני עצות" ואין לו כל ביסוס מדעי או רפואי.

שלב 1 – הכנה

מחקרים מצביעים על כך שצעירים שניהלו שיחות עם הוריהם על אופי התכנים המופיעים ברשתות החברתיות ניתחו בצורה מאוזנת יותר את טיב התכנים שבהם צפו ללא הוריהם. לכן, כהורים עליכם להקדיש זמן לסייר ברשתות החברתיות השונות. הכירו את הגדרות הבטיחות שיעזרו להגן על החשבונות של ילדיכם, עקבו אחר החשבונות שילדיכם עוקבים אחריהם באופן תדיר, ודברו איתם על סוגי החשבונות, הסרטונים והמשפיענים שהם הכי אוהבים.
4 צפייה בגלריה
שיחה בין אם לבתה המתבגרת עם טאבלט
שיחה בין אם לבתה המתבגרת עם טאבלט
שלב 2 - שיחה. שוחחו עם ילדיכם על המידע המועבר ברשתות החברתיות
(צילום: shutterstock)

שלב שני – שיחה

שוחחו עם ילדיכם על תוכן שעוסק במודלים של יופי וסייעו להם לזהות עצות יופי רעילות ולפתח חשיבה ביקורתית. חדדו בפניהם את העובדה שיש המון תכנים ופוסטים פרסומיים שמקדמים משפיענים, ושלעיתים כלל לא מדובר בעצות אותנטיות; למדו אותם לזהות גם מצבים שבהם בעל מקצוע מוסמך מנסה לקדם את העסק שלו באמצעות הפוסטים או הסרטונים האלה; עזרו להם לפתח חשיבה ספקנית גם לגבי סתם עצות ש"רצות" ברשת, וכמעט אף אחד לא טורח לבחון אותן. בקשו מהם להצליב מידע, לנסות לגלות מה מקור העצה, לחפש לה ביסוס מדעי, לפני שהם מתייחסים אליה כאל אמת רק בגלל שמישהו מוכר המליץ.

שלב 3 – ניקוי

הקדישו 10 דקות לגלילה משותפת עם ילדיכם בפיד של הרשתות החברתיות שלהם ולמדו אותם לחסום חשבונות שגורמים להם לתחושה רעה. אם הם מרגישים טוב אחרי שהם לא ראו את תכני החשבונות הללו במשך שבוע, עודדו אותם להסיר עוקב מאותם חשבונות. הזכירו להם שהחשבונות שהם עוקבים אחריהם יעצבו את נקודת המבט שלהם בעתיד. עודדו אותם ליצור לעצמם פיד חיובי על ידי מעקב אחר חשבונות אותנטיים ומעוררי השראה, המקדמים תפיסה חיובית של יופי ודימוי עצמי גבוה.
4 צפייה בגלריה
פיד חיובי? יש דבר כזה
פיד חיובי? יש דבר כזה
פיד חיובי? יש דבר כזה
(צילום: באדיבות Dove global)

שלב 4 – חזרה

חזרו על שלב הניקוי מדי שבועיים-שלושה והציעו לילדיכם להגדיר התראות שיזכירו להם לעדכן את הפיד שלהם כך שיופיעו בו רק תכנים חיוביים שגורמים להם להרגיש טוב לגבי עצמם. בנוסף, כדי ליצור סביבה תומכת, שתפו הורים אחרים בנושאים אלה. בקשו גם את עצתם של אנשי מקצוע שיסייעו לכם לקדם חוויות חיוביות ברשתות החברתיות של ילדיכם. תוכן אותנטי שנוצר על ידי משפחה, חברים, וגם משפיענים או מותגים שמקדמים מודלים מגוונים של יופי ומוכיחים שמראה חיצוני הוא לא סטנדרט אחיד שיש לעמוד בו, יכול להשפיע לטובה על דימוי הגוף ועל הביטחון העצמי של ילדיכם.
מי שנמצאת בחזית הרשתות החברתיות ויודעת בדיוק לאילו תכנים עלולים הצעירים להיחשף היא אושיית הטיקטוק מיה דגן (26). היא לא רזה, חוטפת על זה שיימינג, וזה ממש לא אכפת לה. יעידו על כך 217 אלף האוהדים שעוקבים אחריה באדיקות, מספר שרק הולך ועולה.
"יש גבול מאוד מתעתע בין תכנים לגיטימיים לעצות יופי רעילות", היא מבהירה, "הרשתות החברתיות מוצפות בתכנים שחלקם נהדרים ויכולים לסייע לנו, וחלקם שליליים ויכולים לעשות יותר נזק מאשר טוב. מבחינתי, הדרך הראשונה לזהות אם מדובר על עצה מקצועית טובה או עצה רעילה היא לבדוק מי האדם שמעניק את אותה עצה, כלומר האם המקור מהימן. השלב השני הוא בדיקת תוכן העצה: האם מדובר על תוכן חריג, או על תוכן שכבר שמעתי עליו בעבר מחבר או קרוב משפחה שאני סומכת עליהם. לבסוף, צריך לבדוק כיצד התוכן הזה גורם לי להרגיש. הרבה פעמים העצות האלו מתבססות על גרימת תחושה רעה לגבי עצמך, כשהדרך שלנו לפתור את התחושה הזו היא על ידי שימוש באותה עצה, למשל מוצר טיפוח או הליך קוסמטי. אם זה כך – זו נורת אזהרה. מעל לכל הסינונים האלו, כדאי לעשות שימוש באינטרנט עצמו. המון פעמים חיפוש די קצר בגוגל, תוך הגעה למקורות מידע מהימנים, יענה לי השאלה: האם מדובר על תוכן מזיק או כזה שבאמת הוכח כמשפר ומסייע".
4 צפייה בגלריה
מאיה דגן
מאיה דגן
מיה דגן
(צילום: אלבום פרטי)
מה את חושבת על הסרטונים השונים ברשתות שמנרמלים אידיאל יופי עם מידות גוף בלתי אפשריות. האם מדובר על תוכן פוגעני מלכתחילה?
"זה יותר מורכב ממה שאנחנו חושבים. המון פעמים הבנות שמפרסמות סרטונים של עצמן עם אידיאל יופי שקשה להגיע אליו, כפופות בעצמן לאותו אידיאל. כלומר, גם הן חשות חוסר ביטחון וגם הן חשות שהן חייבות לעמוד באידיאל הזה ובשביל זה הן יעצבו או ירטשו את התמונות שלהן, או יעשו דיאטות קיצוניות או ניתוחים קיצוניים. יחד עם זאת, כמשפיעניות רשת הן כן צריכות להבין שיש עליהן אחריות והן צריכות להיות יותר מודעות לכך".
לדברי דגן, על מנת להתמודד עם ההשלכות של התכנים האלו על בני הנוער, ההורים צריכים לנקוט בקו של הקשבה, מתן אוזן קשבת, ולא ביקורתיות או כעס על הדברים. "אני מקבלת המון פניות מבנות שלא מרגישות בנוח עם הגוף שלהן. אני אמנם לא מייעצת להן מה לעשות כי אני לא איש מקצוע, אבל כן שמתי לב שהן רוצות בעיקר לפרוק ולשתף בתחושות שלהן", היא מעידה, "ולכן נראה לי שזה הקו הנכון גם מצד ההורים לטיפול במצב. כשאמא תדבר עם הבת שלה על חוסר הביטחון שלה עצמה, יהיה קל יותר לבת לשתף בתחושות האישיות שלה".
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף Dove