בשיתוף תלמה
רואים אותן בכול מקום, בגינות הבתים, במרפסות הדירות – אין ספק שהטרמפולינות פופולריות מאוד בישראל. אולם בעוד שאצל רובנו הן משמשות בעיקר כמשחק ילדים, בשנים האחרונות מדובר כבר בענף ספורט של ממש, שאולי עוד לא שומעים עליו הרבה בהקשרים הספורטיביים, אבל נכלל במשחקים האולימפיים. לכן, בפעם הבאה שאחד מילדיכם יתגאה בסלטה מרשימה שהוא עושה בטרמפולינה בחצר, כדאי לכם לבחון מקרוב האם מדובר בפעלול חד־פעמי שגם אתם יכולים לבצע – או בכישרון ספורטיבי של ממש.
כי זה בדיוק מה שקרה לשחר אברהם בת ה-16 וחצי ממושב נתיב השיירה שבגליל־המערבי, שהחלה להתאמן בקפיצות על טרמפולינה כבר בהיותה פעוטה, וסומנה עוד מילדות ככישרון גדול. "התחלתי להתאמן על הטרמפולינה בערך בגיל שלוש-ארבע עם אימונים פשוטים ואקראיים, וכיום אני מתאמנת באופן קבוע ארבע פעמים בשבוע, כשלפני תחרויות מתווספים יותר אימונים במטרה לחזק את הגוף", היא מספרת.
4 צפייה בגלריה
שחר אברהם
שחר אברהם
שחר אברהם
(צילום: גיל נחושתן)
אבל איך הפכת למתאמנת רשמית בתחום?
"המאמן שלי הוא גם קרוב משפחה. הוא ראה אותי בגיל צעיר, זיהה את הכישרון והציע שאתמקצע בזה. רציתי לנסות לראות מה זה טרמפולינה כספורט, הלכתי, ניסיתי והתאהבתי".
בענף ההתעמלות הזה מבצעים המתעמלים תרגילים אקרובטיים תוך כדי קפיצה על טרמפולינה. בענף יש שלוש תחרויות מרכזיות: תחרות יחידים, תחרות זוגות ודאבל מיני־טרמפולינה. אליפות העולם הראשונה בהתעמלות על טרמפולינה נערכה בלונדון בשנת 1964, ובשנת 2000 הפך הענף לאולימפי. תחרות היחידים נערכת כחלק מתחרויות ההתעמלות במשחקים האולימפיים. משתתפים בה הן גברים והן נשים. בשלב המוקדם מתחרים 16 מתעמלים, לכל היותר שניים מכל מדינה. הם מבצעים שני תרגילים, תרגיל רשות ותרגיל חובה, והניקוד המצטבר שלהם הוא הניקוד הסופי. שמונה המתעמלים בעלי הציון הגבוה ביותר מעפילים לשלב הגמר. בשלב הגמר מבצעים המתעמלים תרגיל אחד.
"ספורט הטרמפולינה הוא ענף אולימפי לכל דבר", מסבירה שחר, "האימונים כוללים כל מיני קפיצות מדויקות, קפיצות מוחזקות וסלטות. ויש גם דאבלים, ברגים, כל מיני קפיצות כאלה. עם השנים אתה עולה בדרגת הקושי ועושים דברים יותר ויותר מסובכים".
4 צפייה בגלריה
שחר אברהם
שחר אברהם
(צילום: גיל נחושתן)

"יש לך ניסיון אחד להצליח"

אביעד אלבו, מאמן נבחרת הטרמפולינה בישראל, מסביר כי "הענף הזה מצריך מהספורטאים המון משמעת, המון כוח, גמישות, השקעה, והתמדה ברמה שנדרשת מכל ספורט אחר. כל אימון לוקח בסביבות שעה וחצי, ומלבד הקפיצות והאקרובטיקה צריך לעשות גם אימוני כושר ואימוני גמישות שיתרמו אחר כך לאיכות הקפיצות. ההבדל בין הענף הזה לענפים אחרים הוא שבטרמפולינה יש לך ניסיון אחד. אם עלית והצלחת, זה טוב. אבל אם עלית ולא הצלחת, בזה נגמר החלק שלך בתחרות".
עד כמה הספורט הזה קשה פיזית? קורה שנפצעים?
"אין אימון טרמפולינה שאין בו נפילות, מה שאומר שאין אימון שחוזרים ממנו ולא כואב משהו בגוף, אבל ככה זה", אומרת שחר, "מתרגלים לעניין כי זו המהות של הספורט הזה. צריך לדעת להתגבר ולהמשיך הלאה".
כמתאמנת שסומנה מילדות ככישרון בענף, שחר משתתפת בתחרויות כבר מגיל שבע. "אני מתחרה בתחרויות טרמפולינה בישראל מגיל צעיר ובשנה האחרונה התחלתי גם להתחרות בחו"ל", היא מספרת, "התחרות הראשונה שלי בחו"ל הייתה אליפות העולם בקפיצת טרמפולינה שהתקיימה בנובמבר 2021 בבאקו, אזרבייג'ן. הגעתי בה למקום 48 בעולם מתוך למעלה מ־100 ספורטאיות".
מה את זוכרת מהפעם הראשונה בה עלית על הטרמפולינה במסגרת תחרותית? עד כמה החוויה הייתה מרגשת עבורך?
"הייתי בכיתה ב' ואני זוכרת שהגעתי ולא הבנתי כל כך מה קורה סביבי כי ראיתי המון אנשים שעושים תרגילים שבנבחרת שלי לא היינו מתאמנים עליהם. היה המון קהל באירוע ואני זוכרת שהיה מלחיץ וגם מרגש. זה הסתכם אצלי בסופו של דבר כחוויה כיפית. בתחרות הזו הגעתי למקום הרביעי ומשם ההישגים שלי רק הלכו ועלו. חלק מזה נבע מהשאיפה שלי כילדה לקבל את אחד הגביעים שחילקו לזוכים. ובאמת, בתחרות שהתקיימה בשנה שלאחר מכן זכיתי כבר במקום השני, עליתי לפודיום המנצחים ולקחתי גביע הביתה בגאווה".
4 צפייה בגלריה
שחר אברהם
שחר אברהם
(צילום: גיל נחושתן)
מאז אותן תחרויות ראשונות עברו הרבה מים בנהר, והאימונים שביצעה שחר בהתמדה לאורך השנים הוכיחו את עצמם בגדול. "התחרות האחרונה שהשתתפתי בה הייתה אליפות ישראל השנה, והגעתי בה למקום הראשון", היא מספרת, "בקרוב אטוס לאליפות העולם לשנת 2022, שתתקיים בסופיה, בולגריה".
לא שומעים על הטרמפולינה כמעט כענף ספורט והיא נחשבת יותר כמשחק ילדות. מדוע זה קורה לפי דעתך?
"ענף הטרמפולינה הוא ענף ספורט מאוד קשה, שמצריך אין ספור אימונים", מסביר אביעד, "לזה גם מתלווה סיכון רב מאוד של נפילות ופציעות. אני מאמין שלכן לא רבים נכנסים לענף מלכתחילה והוא פועל קצת מתחת לרדאר".
שחר, איפה את רואה את עצמך בעוד כמה שנים?
"מצליחה יותר באליפות העולם ומגיעה לאולימפיאדה. החלום הגדול שלי הוא להביא מדליה אולימפית למדינה. בזכות ההתמדה, ההשקעה והאהבה הרבה שלי לענף הזה, אני מאמינה שגם אצליח להגיע לזה".
4 צפייה בגלריה
שחר אברהם
שחר אברהם
החלום הגדול הוא להביא מדליה אולימפית למדינה
(צילום: גיל נחושתן)
יש לך טיפים לילדים שעוסקים בספורט ונתקלים בקשיים?
"הכי חשוב זה לאהוב את מה שעושים, כי ההתמדה וההשקעה זה דברים נורא חשובים. אם באמת אוהבים, לא מוותרים, וממשיכים לנסות שוב ושוב גם כשקשה".
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף תלמה