אנחנו שומעים על "גננת שטלטלה תינוקות", או על "הורה חשוד בטלטול התינוק שלו", אבל מה זה בעצם אותו טלטול, מה הוא עלול לגרום, למה הוא כל כך מסוכן - והאם אפשר למנוע אותו?
"אצלנו בבית החולים טופלו לאחרונה ארבעה תינוקות שלפי החשד נפגעו מטלטול", אומרת בשיחה עם אולפן ynet ד"ר רמה שוורץ, רופאה בכירה במחלקה לרפואה דחופה ויו"ר הוועדה להגנת הילד בשניידר, "זה נתון גבוה לכל הדעות וצריך לדבר על זה. יש מקום להסביר על התופעה המסוכנת הזאת, ולפעול כדי למנוע אותה".
2 צפייה בגלריה
טלטול תינוקות. התופעה והמניעה
טלטול תינוקות. התופעה והמניעה
טלטול תינוקות. התופעה והמניעה
(צילום: shutterstock)
מה זה בעצם אותו טלטול? "טלטול קורה כאשר אדם מבוגר, גבר או אישה, אוחזים בגופו של תינוק ומנערים אותו קדימה ואחורה בחוזקה, לרוב כדי להשתיק בכי ממושך. גם אדם שהוא לא איש מקצוע שיראה טלטול, יבין שזה מסוכן ומזיק לתינוק. לא מדובר בשום נדנוד של משחק רגיל".
למה הטלטול כך כך מסוכן לתינוקות? "שרירי הצוואר של התינוק חלשים וראשו גדול יחסית, כך שבתגובה לטלטול הראש נע קדימה ואחורה ללא שליטה. בהתאם, המוח נע קדימה ואחורה בתוך הגולגולת ונחבט בדפנותיה, מה שעלול לגרום לפגיעה ברקמת המוח וכן לדימום בשל ורידים שנקרעים, על כל השלכותיו המסוכנות. איברים נוספים שנפגעים הם העיניים, בשל דימומים ברשתיות. הטלטול גורם גם לתנועות נפנוף של הגפיים קדימה ואחורה באזור המפרקים, ועקב כך יכולים להיגרם שברים מסוימים בקצוות העצמות הארוכות. לבסוף, האחיזה החזקה בבית החזה של התינוק בזמן הטלטול יכולה לגרום לשברים בצלעותיו".
ד"ר רמה שוורץד"ר רמה שוורץדוברות מרכז שניידר לרפואת ילדים
סימני הטלטול, היא מסבירה, תלויים בעוצמתו. "בטלטול קל כביכול נוכל להבחין בביטויים כמו אי-שקט ישנוניות, הקאות או סירוב אכילה. הסימנים עלולים גם להופיע ללא סיבה ברורה, והם יכולים גם לחלוף. בטלטול חזק יותר נראה שינויים במצב ההכרה עד כדי קומה, שינויים בדגם הנשימה עם עצירות נשימה עד כדי הפסקת נשימה, פרכוסים, שיתוקים, ולצערנו גם מוות.
"הפגיעות שחווים תינוקות שעברו טלטול ונותרו בחיים עלולות לכלול נזק מוחי בלתי-הפיך" ממשיכה ד"ר שוורץ, "הוא יכול להתבטא בשיתוק מוחין, עיכוב התפתחותי, ועד מצב צמח קבוע. עיוורון וחירשות בדרגות שונות. שיתוקים של גפיים. חשוב לומר שגם תינוקות שמחלימים מטלטול, עלולים להתמודד בעתיד עם השלכות כמו הפרעות מוטוריות, בעיות קשב וריכוז, לקויות למידה, פרכוסים ועוד".
2 צפייה בגלריה
אפרת הראל
אפרת הראל
הדמיה
(Medical Art Libary)
אנחנו יכולים לדעת אם זה קרה לילד שלנו, מחוץ לבית? "הורים לא יכולים לדעת שהתינוק שלהם עבר טלטול. יש מקרים שבהם הוא יראה תסמינים שונים שבעטיים יילקח לבדיקה, ורק שם במסגרת בירור שיכלול כמה בדיקות ניתן יהיה לדעת זאת".

אין אבטיפוס של "הורה מטלטל"

אפרת הראל, מנהלת השירות לעבודה סוציאלית בשניידר ומרכזת הוועדה להגנת הילד, מסבירה למי זה עלול לקרות, מתי ולמה. "אין אבטיפוס אחד מסוים של הורה מטלטל, ברוב המקרים מדובר בהורים נורמטיביים שנמצאים במצוקה גדולה מאוד", היא אומרת, "מדובר במצבים קיצוניים של עייפות ושחיקה, של תסכול וחוסר אונים, שמובילים גם לאיבוד שליטה, למשל מול בכי מאוד ממושך של התינוק".
אפרת הראלאפרת הראלדוברות מרכז שניידר לרפואת ילדים
אפשר בכלל למנוע את זה? "כן, בהרבה מקרים אפשר למנוע את תופעת הטלטול. אנחנו יודעים שמה שגורם לטלטול זה בדרך כלל בכי מתמשך של תינוק, ביום וגם בליל, לצד עייפות מאוד גדולה של ההורים או של המטפלים. ההורים מנסים להרגיע ולא מצליחים, ואז יש את הטלטול שיכול להגיע ממקום של 'די, תישן כבר'. חשוב להזכיר שבכי הוא לא דבר מסוכן לתינוק, ועם זאת הוא קשה להורים.
"מאוד חשוב שאנחנו ההורים נהיה מודעים לתחושות ולקשיים שלנו. המעבר להורות הוא שינוי מאוד משמעותי בחיים ומביא איתו תהפוכות רגשיות, ולכן היכולת לבקש עזרה, להתייעץ ולשתף היא חשובה ביותר. אנחנו יודעים שבדידות, מצבי דחק ותחושת חוסר אונים הם גורמי סיכון. הם עלולים להקשות על ההורה לווסת את עצמו. כאשר תחושות אלה פוגשות את התובענות של התינוק, את הבכי המתמשך ואי השקט ההורה עלול לאבד שליטה.
"במקרה כזה, כשתינוק בוכה והורה או מטפל אחר מרגיש שהוא 'על הקצה', ההמלצה היא לשים את התינוק במקום בטוח - במיטה סגורה, לול או עגלה, ופשוט להתרחק. לזוז הצידה לבקש ממישהו אחר שיחליף אתכם כדי לצאת ולנשום אוויר, לעצור את עצמכם להירגע, ורק אז לשוב ולהתמודד עם הבכי של התינוק. כמובן שהכרחי לפנות לקבלת עזרה אם התחושות הללו מתעצמות ויש חשש לפגיעה פיזית".