2 צפייה בגלריה
בריכה
בריכה
ירידה קלה במקרי התמותה מטביעה: סיכום עונת הרחצה
(צילום: Shutterstock)
היום (שני) מסתיימת עונת הרחצה לשנה זו, ולפי נתוני ארגון בטרם בטיחות לילדים - 13 ילדים ובני נוער טבעו למוות. כמחצית ממקרי הטביעות הקטלניות התרחשו בסביבה הביתית (שישה ילדים). ארבעה ילדים טבעו בבריכה - שני ילדים בבריכה ביתית, אחד בבריכה בצימר ואחד בבריכה ציבורית. ארבעה ילדים טבעו באמבטיה, שני מקרי טביעה קטלניים אירעו בים, שניים בנחל ואחד במאגר מים.
קראו עוד:
בהשוואה לממוצע בחמש השנים האחרונות (2017-2021), העומד על 16 מקרי תמותה בעונת רחצה, השנה חלה ירידה מסוימת. עם זאת, בארגון בטרם מדגישים כי בשנת 2020, שנת הקורונה שבה בחלק מעונת הרחצה היה סגר, עונת הרחצה הסתיימה עם שמונה מקרי טביעה למוות של ילדים ובני נוער.
בבחינת נתוני התמותה בעונת הרחצה בשש השנים האחרונות (2017-2022) עולה כי 37% ממקרי הטביעה התרחשו בבריכות (לרוב בריכות פרטיות או בצימר), 27% התרחשו בנחל ו- 16% התרחשו בים. הנתון החריג של טביעות בנחל מושפע מאסון צפית בשנת 2018.
2 צפייה בגלריה
בריכה
בריכה
אל תגידו לי זה לא יקרה. פשט אל
(צילום: Shutterstock)
מי נמצא בסיכון יתר?
מבין 13 הילדים שטבעו למוות בעונת הרחצה השנה, שבעה היו יהודים וחמישה ערבים. על אף חלקם היחסי הנמוך באוכלוסייה, במקרי הטביעה השנה יש ייצוג יתר לילדים מהמגזר החרדי (שלושה מקרים) ומהמגזר הבדואי (שני מקרים). ייצוג היתר של המגזר הבדואי בא לידי ביטוי גם בשנים 2017-2022: 10% ממקרי הטביעה הם של ילדים מהמגזר הבדואי. מתוך כלל מקרי התמותה מטביעה בעונת הרחצה בשנים 2017-2022 כשני שלישים (68%) היו של ילדים מהחברה היהודית וכרבע (28%) היו של ילדים מהחברה הערבית - בדומה לחלקם היחסי באוכלוסיית הילדים.
האזינו: על הורות ואשמה
עוד עולה מהנתונים כי פעוטות בגילי 0-4 ובני נוער בגילי 15-17 נמצאים בסיכון גבוה יותר לתמותה כתוצאה מטביעה בעונת הרחצה. שני שליש ממקרי הטביעה בקרב פעוטות בשש השנים האחרונות (0-4) התרחשו בבית ובחצר הבית. לעומת זאת, כ-90% ממקרי הטביעה הקטלניים בקרב בני נוער (15-17) התרחשו במקורות מים פתוחים (ים, נחל, אגם ומאגר מים).
אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים: "טביעת ילדים הפכה זה מכבר למכת מדינה, ובאופן עקבי היא גורם התמותה השני בשכיחותו בתאונות ילדים. למרות הירידה הקלה בנתוני התמותה בעונת הרחצה השנה, אני מודאגת מהנתונים המראים על ריבוי הטביעות בבית ובסביבתו, שכן הם אינם מושפעים בהכרח מעונת הרחצה ומהווים סיכון עבור הילדים הצעירים בכל השנה.
"גם בפתחה של עונת הסתיו והחורף, אני קוראת להורים - אל תגידו לי זה לא יקרה, בסיבת מים, אפילו מים רדודים מאוד, חייבים להקפיד על השגחה מלאה בלי הסחות דעת ובמרחק נגיעה. דליים, גיגיות ואמבטיות יש לרוקן מיד בתום השימוש. בריכות ביתיות מגדרים עם שער שננעל אוטומטית למניעת כניסת ילדים ללא השגחה. באחריות כולנו למנוע את האסון הבא".