אסיפת הורים
חוסן נפשי בילדים: מה זה ואיך מפתחים אותו? | #22
44:27

כל ההמלצות לתיווך המצב מול הילדים, וכל מה שצריך לדעת כדי לעזור להם ולעצמנו.
3 צפייה בגלריה
הכנה זה חשוב, להתכונן לטילים - זה מאתגר
הכנה זה חשוב, להתכונן לטילים - זה מאתגר
הכנה זה חשוב, להתכונן לטילים - זה מאתגר
(צילום: shutterstock)
האם לומר לילדים הצעירים שייתכנו אזעקות? כהורים, לפעמים אנחנו מרגישים שההכנה של הילדים למאורע כלשהו, תקל עליהם את ההתמודדות איתו. עם זאת, חשוב לעשות זאת באופן מותאם לגילם של הילדים - הגיל הכרונולוגי כמו גם הגיל הרגשי - בעיקר בכל הנוגע למאורעות מעוררי חרדה או כאלה שאין להם יכולת להבין, במקרים שבהם הם חווים לראשונה במצב ביטחוני שכזה.
לפי רמת הבנתם של הילדים, בגרותם ואופיים, תוכלו לשוחח על הדברים ו"לתאם ציפיות". בגילים צעירים במיוחד, המלצתי היא לא להכין מראש את הילדים לתרחיש שאנחנו לא בטוחים שיבוא, משום שכך אנחנו עלולים לזרוע בהלה שעשויה להתגלות כמיותרת.
קראו עוד:
אם הילדים בוגרים יותר, החל מגילי בית הספר היסודי, נוכל להכין אותם עניינית לתרחיש, תוך שאנחנו שומרים על מסר מרגיע וברור. למשל: "אולי יהיו אזעקות הלילה, אם נשמע כזו, נצטרך להיכנס למרחב המוגן".
איך להישאר רגועים? כאשר ילדינו חווים מאורע שאינו מוכר להם, הם מתבוננים מעלה לדמויות ההתקשרות שלהם - אלינו ההורים - בתקווה להבין את האירוע. לדעתי, חשוב יותר מהאירוע בפועל (ולאף אחד או אחת נעים לשמוע צליל אזעקה) הוא האופן שבו אנחנו ההורים מגיבים.
זכרו שתחושת המתח היא טבעית, ותפקידה להכין את הגוף שלנו למצב מצוקה. אם אתם חשים שאתם מתקשים להירגע, תוכלו להשתמש בתרגולים שונים כמו מדיטציה, נשימות, הרפיה ומתיחות, וגם לשוחח עם בן/ת הזוג או עם אדם קרוב אחר על תחושותיכם. בכוחו של השיתוף לסייע רבות.
3 צפייה בגלריה
חרדה עצב
חרדה עצב
"לחבק, והרבה". הקשר בין מגע לרגיעה
(צילום: shutterstock)
איך לענות על שאלות קשות? אל תנדבו מידע, בטח לא כזה שאינו תואם את גיל הילדים. אם הם שואלים אתכם שאלות על המצב הביטחוני, או משתפים אתכם במידע שהם נחשפו אליו במקומות אחרים (התכתבויות עם חברים, רשתות חברתיות ועוד) - ענו עליהן בביטחון, תוך שאתם מסננים חלקים מהאמת שאינם תואמים לגילם. אל תאמרו דבר שהוא לא אמת, אך במקרים כאלה האמת כולה לפעמים לא מתאימה.
איך להתכונן לאזעקה? היכולת להישאר אובייקטיבים עוזרת לנו לשמור על רוגע תחת תנאי לחץ ומתח. עצתי היא: דאגו להכין לכם את המרחב המוגן ללילה, כך שיהיה לכם נוח לשהות בו. במקרים שהמרחב המוגן חיצוני לבית, למדו היטב את הדרך אליו והיו בטוחים בהנחיות. חלקו ביניכם, בני הזוג, את התפקידים מראש, כך שכולם יידעו בדיוק מה עליהם לעשות ברגע האמת.
מה להכין לילדים בשעת אזעקה? הכינו מראש חפצי מעבר לילדים - כאשר אנחנו מזדעקים למיטה שלהם באמצע הלילה, קל לשכוח לקחת איתנו למרחב המוגן את השמיכי, את הבובה האהובה או את המוצץ. לכן, אני ממליצה להכין את חפצי המעבר הללו מבעוד מועד במרחב המוגן, ואם תצטרכו להתפנות אליו - הם יחכו לכם שם.
3 צפייה בגלריה
"האובייקטיביות שלנו מסייעת לשמירה על רוגע"
"האובייקטיביות שלנו מסייעת לשמירה על רוגע"
"האובייקטיביות שלנו מסייעת לשמירה על רוגע"
(צילום: shutterstock)
איך לסנן תכנים שאינם מותאמים לילדים? שיחות ביניכם לבין השכנים בחדר המדרגות על נפילות, החדשות בטלוויזיה שדולקת ברקע - כל אלה יכולים לחשוף את הילדים הרכים לתכנים שאינם מתאימים להבנתם ואף מאיימים עליהם. סננו רעשי רקע מיותרים עבורם, כדי לשמור על תחושת הרווחה הנפשית שלהם, ואולי גם קצת על שלכם.
מה לעשות, והרבה? כאשר אתם או ילדיכם חווים מתח, לחץ או מצוקה בעת אזעקה, נסו להרבות במגע פיזי. חיבוק חזק וארוך, וליטופים ומגע עמוק, מרגיעים מאוד ומאפשרים לתחושה הגופנית לחזור ל"כאן ועכשיו" ולא לנדוד יחד עם מחשבות וחרדות, ולכן יכולים להשרות רוגע וביטחון.
הכותבת היא פסיכולוגית (MA בפסיכולוגיה קלינית של הילד), מלווה הורים בתהליכי התנהגות
וגם, קווי סיוע ארציים:
  • נט"ל (נפגעי טראומה על רקע לאומי) - מפעיל קו סיוע 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, בעקבות ההסלמה בדרום - 1-800-363-363
  • ער"ן - 1201 שלוחה 6, בערבית: שלוחה 2, ברוסית: 1-800-241201, באמהרית: 1-800-211201
פורסם לראשונה: 18:00, 06.08.22