מדי שנה נולדים בישראל כ-15 אלף פגים. בזכות הטכנולוגיה והרפואה, מצילים כיום בפגיות תינוקות קטנטנים שנולדו בשבועות מוקדמים, אפילו משבוע 24 להיריון. המשמעות היא שהם מאושפזים בפגייה שבועות ארוכים, ולפעמים אפילו חודשים, עד שחרורם הביתה.
כשתינוק נולד לפני הזמן ומאושפז בפגייה, בני המשפחה עוברים שינוי משמעותי. ההורים מתרוצצים בין הפגייה לבין הבית, האימהות עסוקות בשאיבת חלב, האבות עסוקים בחזרה לעבודה במקביל לנוכחות בפגייה, וכל הזמן הזה הם גם מוטרדים ממצבו הבריאותי של התינוק או התינוקת החדשים.
2 צפייה בגלריה
התינוק לא בשל, וגם לא המשפחה
התינוק לא בשל, וגם לא המשפחה
התינוק לא בשל, וגם לא המשפחה
(צילום: shutterstock)
בשנים האחרונות נוצרה הבנה שכשתינוק נולד לפני הזמן, בטרם "הבשיל", גם היחידה המשפחתית עדיין איננה בשלה למצב הזה. לכן בפגיות לא תומכים רק בתינוק - בטיפול רפואי, בהזנה, בהשגחה ובהקלה - אלא גם בהורים. למשל, ההורים לומדים על מְנַחִים עם צוות פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק, על האכלה מיוחדת מקלינאיות תקשורת, דיאטניות והצוות הרפואי והסיעודי זמין עבורם לשיחות הדרכה על מצבו של התינוק והטיפול בו ועוד.
בנוסף, ההורים נחשפים למידע על זכויותיהם ומקבלים תמיכה רגשית על ידי העובדות הסוציאליות. בחלק מהפגיות יש שירות פסיכולוגי ומטפלים נוספים שמטרתם היא לתת מתן מענה רגשי על ידי עיבוד חווית הלידה, תמיכה בזמן משברי, הידוק וסיוע בקשר אם-תינוק, מתן כלים פרקטיים לחיזוק החיבור בין ההורים לפגים, וטכניקות לוויסות הרגשי של ההורים ושל הפגים, בעזרת שיחה וגם בעזרתה המופלאה של המוזיקה.

על רקע ניסיוננו בעבודה בפגיה ובליווי משפחות במצבי משבר, ניסחנו כמה דברים שחשוב לדעת בזמן שהות תינוקכם בפגייה.

1. היו נוכחים לצד התינוק

אם התינוק שלכם היה נולד במועד, והיה כעת בבית, הוא היה לידכם ואיתכם כל הזמן. הנוכחות שלכם בפגייה מחזקת את ההתקשרות (קשר הורה-תינוק), ומגבירה את תפוקת חלב האם, למי שמעוניינת בכך. הנוכחות חשובה להפחתת הלחץ והמתח הכרוכים באשפוז - היא מרגיעה ומחזקת את המערכת החיסונית של התינוק. בכלל, כל מערכות הגוף מבשילות כשהמוח רגוע. בזמן שהתינוק נראה ישן, כל חושיו קולטים את הסביבה, הוא מודע מאוד לנוכחות שלכם לצידו, ונרגע.
קראו עוד:

2. גלו מעורבות ושאלו שאלות

אפשר בהחלט לבקש סיוע ועזרה בתוך הפגייה מהצוות כולו (רופאות ואחיות, צוות התפתחותי ורגשי, כוח עזר וכדומה). אפשר לשאול שאלות, לבקש בקשות על מנת להקל על שהותכם ולהיטיב עם הטיפול בתינוקכם. למשל, ניתן לברר אם אפשר להיות בביקורי רופא, על מנת לקבל מידע אודות מצבו הרפואי של התינוק, אם אפשר להשתתף בבדיקות של התינוקת ועוד.

3. בקשו עזרה מהמשפחה ומהחברים

דעו שזר לא יבין זאת. לעיתים קשה לאנשים מחוץ לפגייה להבין את מה שאתם עוברים, בטאו צרכיכם בצורה ברורה - וזכרו שהצרכים שלכם יכולים להשתנות כל יום או כל רגע. במצב שבו אתם חשים מוצפים מהשאלות שמגיעות מהסביבה, או שאתם מעדיפים לשמור על פרטיותכם, ניתן למנות את אחד ממקורביכם לנסח הודעה כללית נעימה וברורה על מנת לאפשר לכם את המרחב שלכם.
למשל, "חברים ומשפחה יקרים, לפני כך וכך ימים נולדה תינוקת מתוקה בלידה מוקדמת. אנחנו נעדכן בהמשך, תודה על הדאגה, אבא ואמא". בנוסף, אל תשכחו ליידע את הגננות/מורות במסגרות החינוך של הילדים הגדולים, על מנת שיצפו לשינוי בהתנהגות הילדים ויכילו אותם בהתאם למציאות החדשה שנוצרה.
"זר לא יבין זאת. לעיתים קשה לאנשים מחוץ לפגייה להבין את מה שאתם עוברים, אז בטאו צרכיכם בצורה ברורה - וזכרו שהצרכים שלכם יכולים להשתנות בכל יום או בכל רגע"

4. אמצו כלים להורדת סטרס

סביבת הפגייה עלולה להעלות את רמת החרדה והלחץ אצל ההורים ולעורר רגשות מעורבים שונים. יש כמה דרכים להפחית תחושות אלו, כמו: קנגורו (מגע עור לעור) עם התינוק, ומגע בתינוק גם כשהוא נמצא בתוך האינקובטור. כל אלה עשויים לתרום לרוגע וכך מחזקים את הקשר עם התינוק, מעצימים את התפתחות המוח בשלווה ותורמים להתפתחות רגשית ופיזיולוגית.

5. צרו לו"ז קבוע של השגרה החדשה

המציאות שלכם השתנתה, המערך הארגוני משפחתי השתנה, וצריך להיות מותאם לצרכים החדשים, אתם משתלבים בלוח הזמנים של התינוק- בהאכלה ובשינה שלו, מסייעים בטיפול בו, ברחצות והחלפות. כל זה נוסף למשימות הבית והחיים הרגילות . הקדישו מחשבה גם לעצמכם: היכן אתם משלבים זמנים לאוכל, שתיה ומנוחה, ואם יש לכם צורך מדי פעם להתאוורר, ולקחת פסק זמן עבורכם מכל המשימות, המוקדש לכם. שלבו משפחה וחברים שיסייעו בהתנהלות היומיומית עם הילדים שבבית.

6. תקשרו עם התינוקות, הם שומעים

בימים הראשונים שלאחר הלידה, לא תמיד יש אפשרות להוציא את התינוקות מהאינקובטור ועדיין, ערוצי התקשורת איתם פתוחים: הערוץ האודיטורי (שמיעתי), ערוץ הריח, והערוץ המגעי. התינוק מכיר את קולות הוריו כבר משבוע חמש עשרה להריון, קולותיכם המוכרים יעניקו תחושת ביטחון והמשכיות משלב העוברות אל שלב הסביבה החיצונית והעולם. אתם יכולים להמהם שיר שאתם אוהבים, לדבר בקול רך, איטי ונעים, ובוודאי להתפלל לידם. אפשר גם להכניס יד לאינקובטור (בהנחיה של הצוות הרפואי ובאישורו) למגע נעים ויציב.
2 צפייה בגלריה
פג פגייה אינקובטור פגים
פג פגייה אינקובטור פגים
קולותיכם המוכרים לו מאפשרים תחושת ביטחון
(צילום: shutterstock)

7. התייחסו לאחים הגדולים

כמוכם, גם המשפחה כולה חווה את המציאות כמטלטלת, בפרט האחים הגדולים (שלעיתים עדיין קטנים) שבבית. תווכו להם את המציאות החדשה תוך שימוש בהסבר פשוט ומתאים לשלב ההתפתחותי שבו הם נמצאים. מצאו דרך שבה יוכלו להיות בקשר, למשל, האח הגדול יכול לצייר או לכתוב משהו עבור התינוק, ואתם תביאו את הציור לפגייה.
בעבודה שלנו בפגייה, זיהינו את הצורך להקל על ההתמודדות של האחות או האח שבבית. כדי לתת תשובות לשאלות של האחים, ולעזור להורים לחזק את הקשר איתם, כתבנו ספר ילדים, "אחי קטן שיש", המספר את סיפורה של עלמה בת החמש שנולד לה אח קטן - פג. הסיפור מתאר את קורות האח בפגייה, את המחשבות והרגשות של עלמה שאינה יכולה לפגוש את אחיה החדש, ואת השינוי שחל במשפחה. הספר נותן מענה לשאלות כמו "מה זו פגייה?", "למה הוא ישן באינקובטור?" ו"מתי הוא יבוא הביתה?", ומזמין את כל המשפחה לשיח רגשי סביב הקשיים והאתגרים בדרך לשחרור המיוחל הביתה. הספר נמצא בתהליך של גיוס-המונים שיאפשר את הוצאתו לאור ואת הפצתו לפגיות ולקהל הרחב.

8. התחברו ל"כאן ועכשיו"

פגייה היא מקום להתחבר בו ל"כאן ועכשיו" - אל תתכננו תוכניות לעתיד, כי כבר בלידה המוקדמת הבנתם שתוכניות לחוד ומציאות לחוד. התחברו לרגע - התינוקת שלך מרגיש טוב היום? מצוין. שמחו עבורה וחשבו על העתיד בתחושת תקווה.

9. בלי אשמה, שיפוט וביקורת

אין להם מקום בפגייה. אמנם אלה מחשבות שצצות אוטומטית, אך זכרו שהעבר כבר נגמר. כרגע בתקופת האשפוז התרכזו בהווה והפכו אותו למיוחד. לידה מוקדמת היא לא בחירה, ואשפוז בפגייה עוד פחות. עשו את הכי טוב שאתם יכולים בכל רגע והיו שלמים עם עצמכם.
"לידה מוקדמת היא לא בחירה, ואשפוז בפגייה עוד פחות. עשו את הכי טוב שאתם יכולים בכל רגע והיו שלמים עם עצמכם"

10. מילה גם לסבא ולסבתא

תוך התחשבות ברצון של ההורים, תוכלו גם אתם להשתתף ולעזור! למשל, בשלו אוכל מזין וחם להורים הטריים, הביאו להם להיכן שיבחרו. שדרו את המסר שיש להם סיוע מכם, תמכו בבחירות שלהם, וכבדו את הקצב של ההורים - אלה התינוקות שלהם. אם בוער בכם לפנק במתנות להורים ולתינוק, תאמו איתם לפי צרכיהם ורצונם. למשל, בגדים חגיגיים עבור התינוקת ליום השחרור, עיסוי להורים או טיפול יופי.
אורית ירון היא פסיכולוגית התפתחותית וחינוכית מומחית, מטפלת בפגיית המרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) ובקליניקה פרטית. גלית קלדרון-נוי, מחלוצות התרפיה במוזיקה בפגיות בישראל, מטפלת בפגיית בית החולים לניאדו ובקליניקה פרטית